کسبوکارهای حوزه نرم افزار و وبسایت بیشترین درصد شکایات صنف فاوا را دارند
بالغ بر 78 درصد شکایات صنف فاوا مربوط به کسب و کارهای حوزه نرم افزار و وب سایت است.
به گزارش اکوسیستم، حمید فروزنده (رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران) با اعلام این خبر، اظهار داشت: آخرین آمار فعالیت شورای انتظامی سازمان در رسیدگی به شکایات صنفی در سه سال گذشته حاکی از آن است که بیش ۴۲ درصد شکایاتی که انجام شدهاند به حوزه کسب و کارهای نرم افزاری و بالغ بر ۳۶ درصد آنها به حوزه میزبانی فضای وب و ثبت دامنه (وب سایتها و خدمات آن) مربوط میشوند.
وی ضمن اشاره به مابقی شکایات و تخلفات در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اضافه کرد: شکایات حوزه سخت افزار با حدود ۱۲درصد و تجهیزات شبکه با 3 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران ضمن اشاره به اقدامات این شورا برای حل اختلاف و رسیدگی به شکایات صنفی فاوا، خاطر نشان کرد: شورای انتظامی سازمان مسئول رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی در مورد تخلفات حرفهای، انضباطی و انتظامی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
وی متذکر شد که شورای انتظامی نه به عنوان یک دادگاه بلکه به عنوان شورای حل اختلاف بر ایجاد صلح و سازش در اختلافات صنفی تمرکز دارد. در اکثر جلساتی که در این شورا برگزار میگردد، سعی بر ایجاد صلح و سازش بین طرفین است، از اینرو پروندههای منجر به سازش در طول سه سال گذشته افزایش چشمگیری داشتهاند.
فروزنده ادامه داد: شورای انتظامی به عنوان مرجع حل اختلافات صنف، به همه شکایات و تخلفات در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیدگی میکند.
رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران ضمن اشاره به موضوع افزایش سطح صلح و سازش بین اعضای صنف در شکایاتی که مطرح شده است، بیان کرد: خوشبختانه از زمانی که اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه فاوا در قراردادهای کاری خود شورای انتظامی سازمان را به عنوان داور و مرجع حل اختلاف در نظر گرفتهاند، موضوع رسیدگی به شکایات احتمالی طرفین قرارداد برای این شورا آسانتر شده است. هرچند این کار الزامی نیست ولی باعث شد تا شرکتها با مشکلات کمتری در رسیدگی به اختلافات خود روبرو شوند و فرایند رسیدگی نیز تخصصیتر و سریعتر از هر جایگزین دیگری انجام گردد.
به گفته وی در طی سالهای 93 تا 96 پروندههای بسیاری به شورای انتظامی ارجاع شده است و تعداد مواردی که به صلح و سازش ختم شدهاند در آنها بیشتر از دورههای قبل بوده است.
فروزنده با متذکر شدن ضرورت کنترل عضویت شرکتها و اشخاص فعال در زمینه فاوا توسط کارفرمایان پیش از انعقاد قرارداد، اظهار داشت: اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند پیش از توافق و یا انعقاد قراردادهای کاری با این شرکتها و اشخاص حقیقی، عضویت و وضعیت آنها را از طریق مراجعه به پورتال سازمان نظام صنفی رایانهای تهران استعلام کنند و به این ترتیب از سوابق حرفهای این شرکتها اطلاع پیدا کنند.
وی در ادامه گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات میتوانند در قراردادهای کاری خود از قراردادهای تیپ که در پورتال سازمان وجود دارند، استفاده کنند تا با مشخص شدن دقیق تعهدات طرفین قرار داد، شرایط فسخ و مرجع حل اختلاف از بروز مشکلات در طول همکاری فیمابین جلوگیری شود و در صورت بروز اختلاف نیز رسیدگی به آنها توسط این شورا سریعتر و دقیقتر انجام شود.
نظرات