خودشناسی و توسعه فردی / چگونه از تستهای روانشناسی بهترین بهره را ببریم؟
یکی از اهداف نهایی از زندگی برای انسان، رشد و پیشرفت در عرصههای فردی و اجتماعی است. انسان از ابتدای خلقت همواره به دنبال بهبود شرایط زندگی خود بوده است و برای این منظور همیشه تلاش کرده است از همه امکانات و ابزارهای در دسترس خود حداکثر بهرهبرداری را داشت باشد. علم و دانش نیز همیشه یکی از مهمترین ابزارها و امکانات در دسترس انسان برای رسیدن به این هدف بوده است. در این مطلب تلاش داریم نقش و کاربرد علوم شناختی و روانشناسی را در پیشرفت فردی تشریح کنیم. برای این منظور لازم است ابتدا با تعاریف مرتبط کمی آشنا شویم و سپس به بررسی شیوه استفاده از این علوم در رشد و توسعه فردی میپردازیم. اینکه کسی موی سیاه و صدای نرمی دارد بخشی از مفهوم از خود است ولی این خصوصیات نه بد هستند و نه خوب. علم شناختی بر چسبی تازه برای مجموعه رشتههای علمی مطالعهکننده روان انسان است. علم شناختی یک اصطلاح فراگیر برای رشتههای متنوعی از قبیل روانشناسی شناختی، معرفتشناسی، علوم کامپیوتری، هوش مصنوعی، ریاضیات و روانشناسی عصبی است. این علم با ترکیب علوم مختلف انسانی و مهندسی توانسته است سالیانه افراد زیادی را در سراسر دنیا به نقطه مطلوب برساند. »، مهمترین علم در حوزه روانشناسی است، چراکه با امید و دیدگاهها و شناخت انسان سروکار دارد و با « در این است که برای افرادی نوشته شده که رشته روانشناسی را مطالعه نکردهاند و با زبانی ساده ارائه شده است. پیش از روانکاوی، روانشناسان و سایر اندیشمندان بر این عقیده بودند که انسان از دلایل رفتارها و احساسهایی که دارد آگاه است، یعنی ما میدانیم که چرا دوست داریم ادامه تحصیل بدهیم یا چرا از همکارمان متنفریم … ولی علم روانکاوی که به جرات باید گفت سردمدار آن زیگموند فروید است، بر آن عقیده بود که قسمت زیادی از احساس و حتی علم ما در ضمیر ناخودآگاه ما است و ما از آن مطلع نیستیم. باید گفت با دیدگاهی خاص میتوانیم بگوییم که مقدمترین حوزه روانشناسی همان روانشناسی کودک است، چراکه تربیت فرد در کودکی مقدمه و زیربنای مراحل بعدی مانند بلوغ، ازدواج، شغل و … است. ، با هدف توسعه فردی در زندگی شخصی و حرفهای (شغلی)، در اختیار ما است که بهرهگیری از آنها میتواند در بهبود شرایط زندگی ما تاثیرگذار باشد. تفاوت تستهای شناختی و غیرشناختی در این است که در تستهای شناختی جواب صحیح و غلط وجود ندارد و صرفا توصیفی از فرد انجام دهنده تست (آزموندهنده) برای ما ترسیم مینماید. انسانها علاوه بر شناخت شخصیت دیگران، به مقدار زیاد نیاز دارند که خودشان را نیز بشناسند و این کار در نظر عموم افراد، بسیار سخت است، درحالیکه درواقع چندان هم دشوار نیست. بعضی افراد در شناخت شخصیت خود ضعیف هستند. علت اصلی این مشکلات، بیاطلاعی از شخصیت خود است. حالآنکه شناخت خود (خودشناسی) بدون برنامه هدفمند جهت بهرهگیری از این شناخت ارزشی ندارد و لازم است که در ادامه مسیر شناخت، در راستای توسعه فردی خود نیز گام برداریم. آزمونهای شخصیت شغلی و حرفهای، پیشنیاز برنامهریزی برای توسعه فردی تصمیمگیری برای مسیر رشد و توسعه فردی چنان با خصوصیات روانی و شخصیتی افراد آمیخته است که نمیتوان یکی را بدون دیگری مطرح و مورد مطالعه قرار داد. عوامل و عناصر شخصیتی از قبیل خلقوخوی، هوش، انرژی، بینش و نگرش و احساسات یک فرد، همگی در تصمیماتی که او اتخاذ مینماید، نقش موثر دارند؛ بنابراین از دیدگاه روانشناسی اجتماعی، مطالعه فرایند تصمیمگیری میباید با در نظر گرفتن تمامی خصوصیات انسان تصمیمگیرنده انجام گیرد. این موضوع در دو حوزه متفاوت فردی و سازمانی تاثیرگذار است در نتیجه این مقایسه، سیستم استعدادیابی تحصیلی شغلی قادر خواهد بود بهترین و مناسبترین مشاغل برای فرد آزموندهنده را شناسایی کرده و مسیرهای تحصیلی و توسعه فردی مختص آن مشاغل را به فرد نشان دهد. در حقیقت، وجه تمایز اصلی سیستم استعدادیابی تحصیلی شغلی پروفایلسنتر با سایر تستها و آزمونهای روانشناسی آنلاین، اتصال و انطباق هوشمند تستها با استاندارد شغلی جهانی به روش کمی و نه صرفا توصیفی است که منجر به ارائه نتایج کاملا کاربردی برای انتخاب دقیق شغل و مسیر تحصیلی و رشد و توسعه فردی اوست.
متن کامل نوشته در سایت پروفایلسنتر
نظرات