راهنمای جامع شتابدهنده سلامت برای استارتاپ‌ها

با اینکه ممکن است در مسیر کارآفرینی حامیانی مانند اعضای خانواده، دوستان و حتی تعدادی مشتری داشته باشید، اما برنامه‌هایی هم وجود دارند که با آموزش، مشاوره و حمایت مالی از شما، می‌توانند مانند سکوی پرتابی عمل کنند که به راکت‌تان (نماد استارتاپ) اجازه می‌دهد از زمین بر‌خیزد. با اینکه تمام استارتاپ‌هایی که می‌شناسید کار خود را از شتابدهنده شروع نکرده‌اند، اما بسیاری دیگر از کسب‌وکارهای بزرگ که شهرتی جهانی دارند (مانند Air Bnb و DropBox)، فرایند شتابدهی را گذارنده‌اند که همین موضوع تاثیر زیادی بر موفقیت آن‌ها داشته است. این راهنمای جامع به استارتاپ‌های حوزه سلامت کمک می‌کند به‌طور کامل با شتابدهنده و فرایند کار آن آشنا شوند، همچنین درمورد انتخاب یک شتابدهنده سلامت، بررسی‌هایی که باید برای هر کدام انجام دهند، زمان مناسب ورود و نحوه درخواست برای پذیرش راهنمایی‌هایی را به استارتاپ‌های سلامت ارائه می‌دهد. اما باتوجه به آنچه در صنعت سلامت رخ می‌دهد؛ ۳ ماه زمان برای رساندن یک کسب‌وکار تازه‌شکل‌گرفته به یک استارتاپ آماده ورود به بازار کافی نیست. اگر نگوییم غیرممکن، اما بسیار مشکل است که یک استارتاپ سلامت براساس مدل سنتی شتابدهنده تنها در ۹۰ روز به محصولی که آماده ورود به بازار است دست‌ پیدا کند. شتابدهنده استارتاپ (Startup Accelerator) برنامه‌ فشرده ۳ تا ۶ ماهه‌ است که استارتاپ‌های تازه‌ تاسیس برای شتابدهی به رشد کسب‌وکارشان به آن می‌پیوندند. این خدمات معمولا درازای اعطای درصدی از سهام استارتاپ ارائه می‌شود که باتوجه به حجم سرمایه‌گذاری و نوع طرح متغیر خواهد بود برنامه‌ای است که شرایط لازم برای رشد استارتاپ‌های حوزه سلامت را گردهم آورده و فضای رشد را متناسب با نیاز این استارتاپ‌ها طراحی می‌کند. آن جا متخصصان و مشاورانی باتجربه حضور دارند که این کار را برای شما انجام می‌دهند. این برای استارتاپ‌هایی که مخصوصا در شهرها یا استان‌های دیگر حضور دارند ممکن است چالش‌برانگیز باشد. صفر تا صد تعامل با یک شتابدهنده در حوزه سلامت برای استارتاپ در قالب ۴ مرحله زیر مشخص شده است: با اینکه هر شتابدهنده ممکن است متودولوژی خود را داشته باشد؛ تقریبا تمام آن‌ها طبق فرایند شتابدهی مشترکی پیش می‌روند. این روزها تعداد شتابدهنده‌‌های حوزه سلامت زیاد است که استارتاپ‌ها می‌توانند وارد یکی از آن‌ها شوند. در این بین برخی شتابدهنده‌های عمومی هم وجود دارند که از استارتاپ‌های سلامت پذیرایی می‌کنند، اما شتابدهنده‌هایی که تنها بر حوزه سلامت متمرکزند شانس موفقیت استارتاپ شما را بالا خواهند برد. شبکه و ارتباطات خود را در سیستم سلامت دربین ذی‌نفعان مختلف گسترش داده‌اند و از همه مهم‌تر دانش و تخصص آن‌ها از نحوه فعالیت در حوزه سلامت بیش‌تر از شتابدهنده‌های دیگر است که مزیت رقابتی باارزشی برای شتابدهنده به حساب می‌آید. درست است که شتابدهنده‌ها برای سرمایه‌گذاری روی ایده‌ای جدید ریسک زیادی را می‌پذیرند، اما فرایند شتابدهی غیراصولی از عقد قرارداد گرفته تا مشاوره‌ها و ارزش‌گذاری غلط می‌تواند به داستان استارتاپ شما پایان دهد. معیارهای زیر می‌تواند در بررسی موشکافانه و انتخاب یک شتابدهنده سلامت و تایید صلاحیت آن به شما کمک کند: چه استارتاپ‌هایی از آن شتابدهنده خارج شده‌اند و برای هرکدام چه مقدار جذب سرمایه صورت گرفته است؟ الان استارتاپ‌ها در چه وضعیتی قرار دارند؟ آیا موفق هستند؟ آوازه و پرستیژ و اعتبار در دنیای کارآفرینی هم بسیار حائز اهمیت است. هنر شتابدهنده این است که تا جایی که ممکن است حمایت‌های بیرونی را برای رشد استارتاپ فراهم کند. این بسیار حائز اهمیت است که درنظر بگیرید شتابدهنده با چه سرمایه‌گذارانی در ارتباط است تا به‌نحوی خیال استارتاپ از بابت جذب سرمایه در دور بعدی راحت شود. ممکن است شتابدهنده‌هایی که شما برای پذیرش در آن‌ها اقدام می‌کنید آن‌چنان هم سخت‌گیر نباشند، اما باید بدانید و سعی کنید که فرایند درخواست پذیرش را جدی بگیرید. همانطور که بارها در این مقاله به این موضوع اشاره شد؛ هر شتابدهنده ممکن است با روش خودش استارتاپ‌ها را پذیرش کند، اما می‌توان مطمئن بود که در این میان معیارهای مشخص مشترکی وجود دارد که باید استارتاپ‌ها به‌ویژه استارتاپ‌های سلامت به آن‌ها توجه کنند. به یاد داشته باشید که شتابدهنده‌ها با سرمایه‌گذاری برروی استارتاپ تازه‌تاسیس شما ریسک زیادی را متحمل می‌شوند؛ بنابراین سعی می‌کنند آموزش‌ها و مشاره‌هایی را از طریق متخصصان به شما ارائه کنند که به رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کند. : چه چیزی کسب‌وکار شما را از رقبا متمایز می‌کند؟ آیا می‌توانید مزیت رقابتی و ارزش پیشنهادی‌تان را در یک یا دو جمله توضیح دهید که داده‌های واقعی را دربر بگیرد؟ ممکن است شتابدهنده‌ها در روز درخواست‌های زیادی را بررسی ‌کنند. : درنهایت چه کسی قرار است کسب‌وکار شما را به موفقیت برساند؟ شتابدهنده‌ها تنها به دنبال یک محصول باکیفیت نیستند؛ بلکه تیمی منسجم و قوی که نیازهای کسب‎وکار را برطرف کند و پویایی زیادی داشته باشد، امتیاز بالایی از مرحله بررسی درخواست‌ها خواهد گرفت. به همین دلیل، علاوه بر مهارت‌ها و خصوصیات رایج یک تیم استارتاپی چابک مانند رسیک‌پذیری، خلاقیت و توانایی مقابله با چالش‌ها، حداقل یکی از اعضا باید یا دانش و تخصص در حوزه فعالیت داشته باشد یا اگر بنیان‌گذار تحصیلاتی غیرمرتبط با سلامت دارد؛ با مطالعه و تحقیقات فراوان، خلاء دانش موردنیاز در حوزه فعالیت را پر کند. : آیا قبل از اینکه به سراغ شتابدهنده بروید و به آن‌ درخواست بدهید که با شما کار کند؛ در صنعتی که روی آن دست گذاشته‌اید روابطی ساخته‌اید؟ اگر شما چنین تلاشی برای ساختن شبکه‌ کرده باشید؛ از جانب شتابدهنده این‌گونه برداشت می‌شود که حتما به‌دنبال گسترش و توسعه کسب‌وکار خود هستید. با تمام فیلترها و سخت‌گیری‌های احتمالی شتابدهنده‌ها برای پذیرش و تلاش از جانب شما برای ورود به آن و درصورت موفق شدن در این فرایند، تازه کار شما آغاز می‌شود. رویدادهای شبکه‌سازی با رهبران صنعت سلامت، سرمایه‌گذاران و دیگر استارتاپ‌های فعال سلامت که می‌تواند برای جذب سرمایه در آینده و استخدام مفید باشد ممکن است یک شتابدهنده هرروز چند طرح برای بررسی داشته باشد و همین درمعرض ایده‌ها و تیم‌های مختلف قرار گرفتن، شتابدهنده را در ارزیابی تیم‌های استارتاپی به خبرگی می‌رساند. اما از طرف دیگر بنیان‌گذاران ممکن است در تمام طول فعالیت‌شان تنها چند بار به شتابدهنده‌ها مراجعه کنند. به همین دلیل، انتخاب شتابدهنده مناسب برای آن‌ها احتمالا کمی چالش‌برانگیزتر است. امید است این اطلاعات، استارتاپ‌های سلامت را برای یافتن شتابدهنده و هم‌بنیان‌گذار ایده‌آل یاری کند.

متن کامل نوشته در سایت استارتاپ استودیو هلثیو

    منبع بلاگ

    استارتاپ استودیو هلثیو

    استارتاپ استودیو هلثیو

    توسعه کسب‌و‌کار‌های نوپای حوزه سلامت

      نظرات