چگونه کسبوکارم را از دعاوی مالکیت فکری و معنوی در امان نگه دارم؟
دعاوی مالکیت فکری و معنوی را با یک مثال برای شما تعریف میکنیم: «باسن» تصمیم میگیرد پیگیری قانونی مالکیت طرحش را از طریق قانون و گرفتن وکیل دنبال کند و بعد از این متوجه میشود طرحهای دیگری نیز بدون اجازه او در محصولات دیگری استفاده شده است. حقوق مالکیت فکری متناسب با نوع اثر خلق شده تحت پوشش قانون خاصی قرار میگیرد. برای مثال چنانچه اثر یک نوشته باشد جز مالکیت ادبی و هنری و تحت حمایت کپی رایت و اگر یک اختراع باشد تحت حمایت قانون اختراعات و طرحهای صنعتی قرار میگیرد. این آثار نامشهود سهم زیادی از داراییهای کسب وکارها را شامل میشود و تعرض به آنها و نقض قوانین مربوط به آنها بعضا ضررهای جبرانناپذیری به کسب وکارها و اشخاص وارد میکند. طبق قانون آثار مورد حمایت کپی رایت در ماده ۲ قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان به شرح ذیل معرفی شده است: و در قوانین بعدی حمایت از آثار رایانهای (قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرمافزارهای رایانهای مصوب ۱۳۷۹/۱۰/۱۰) را به این مجموعه اضافه کرده است. برای اینکه کسب و کارتان قوانین کپی رایت را به طور دقیق رعایت کند از آن جا که نقض حقوق پدیدآورنده اثر همواره در نظم عمومی جامعه ایجاد مشکل کرده، برخی کشورها به دلیل ارزشی که برای آفرینشهای ذهنی و فکری قائلاند و حمایت هرچه بیشتر از این آثار نقض کپی رایت را جرم تلقی کردهاند و برای نقض آن مجازات درنظر گرفتهاند. در ماده ۱۷ قانون ذکر شده، به کار بردن نام و عنوان و نشانهی ویژهای که معرف اثر است، برای اثری دیگری از همان نوع یا مانند آن و در ماده ۱۹ هرگونه تغییر یا تحریف در اثرهای مورد حمایت این قانون و نشر آن را ممنوع دانسته و درماده ۲۵ برای مرتکب این اعمال مجازات حبس تادیبی از سه ماه تا یکسال قرار داده است. همچنین در ماده ۲۳ قانون مذکور بیان میکند: هرکس که قسمتی یا تمام اثر متعلق به دیگری را که مورد حمایت قانون است به نام خود یا به نام خود پدیدآورنده بدون اجازه او و یا عالما عامدا به نام شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر، پخش و یا عرضه نماید به حبس تادیبی از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد. امتیاز انحصاری حقیست که توسط قانون به خالق اثر داده میشود وی پس از آن تا مدت مشخص و محدودی میتواند از اثر استفاده کند و در زمانی که اثر یک کسب و کار است، کسب این اجازه بسیار مهم است. برای مثال ممکن است شما در کسبوکارتان برندی انتخاب کنید که به حقوق تجاری دیگری تجاوز کند، پس در این مورد باید مراقب باشید و آگاهانه عمل کنید. به عنوان صاحب یک کسبوکار، حقوق اثر شما به واسطه قرارداد و توافقتان مشخص خواهد شد پس لازم است به طور دقیق و شفاف توافق کنید. اشخاص به عنوان صاحبان کسبوکارها و یا مشتریان آنها لازم است آگاهی خود را در مورد جزئیات هر کسب و کار و قوانین مربوط به آن بالا ببرند و چنانچه میخواهند در این بازار وارد شوند از مشاوران و متخصصان این کار کمک بگیرند تا در آینده مشکلی از این جهت کسب و کارشان را تهدید نکند.
متن کامل نوشته در سایت وینداد
نظرات