تجارت الکترونیک چیست؟ | مفاهیم و انواع تجارت الکترونیک
مشهورترین نوع تجارت الکترونیک سایتهای خرید آنلاین هستند. بعد از چند سال، آمازون به یکی از مشهورترین فروشگاههای آنلاین برای خرید هر نوع محصول تبدیل شد. زمانی که PayPal در سال ۱۹۹۸ راهاندازی شد، تجربهی خرید آنلاین برای مشتریان بسیار آسان شد. در سال ۲۰۱۴، حدود ۱۲ تا ۲۴ میلیون فروشگاه اینترنتی در سراسر جهان وجود داشته است. تجارت الکترونیک انواع مختلفی دارد؛ به طور کلی چهار نوع اصلی مدل تجارت الکترونیک وجود دارد و همهی کسب و کارهای این زمینه، در یکی از این چهار دسته قرار میگیرند. شرکت چینی علیبابا، یکی از این نوع شرکتها است؛ چرا که به دیگر شرکتها به صورت عمده کالا میفروشد. این مدل، شامل شرکتهایی میشود که از طریق فروشگاههای اینترنتی کالاهای خود را به عموم مردم میفروشند. شرکت آمازون یکی از این نوع شرکتها است. در این نوع شرکتها، مردم کالا یا خدمات خود را به افراد دیگر میفروشند. در این نوع تجارت، افراد به صورت اینترنتی کالا یا خدماتی را به کسب و کارها ارائه میدهند. برای فهم بهتر فرصتهای موجود در تجارت الکترونیک، لازم است با انواع مختلف وبسایتهای تجارت الکترونیک آشنا شوید. فروش محصولات قابل دانلود، بهترین فرصت برای کسب و کارهای الکترونیک است. جهانی کردن کسب و کار، برای یک فروشگاه فیزیکی بسیار دشوار است؛ اما یک فروشگاه آنلاین، از سوی دیگر، کل جهان را به عنوان بازار خود در اختیار دارد. یکی دیگر از مزایای مهم تجارت الکترونیک، این است که همیشه برای مشتریان در دسترس است. مزیت دیگر کسب و کارهای حوزهی تجارت الکترونیک، هزینههای اجرایی بسیار پایینتر است. با توجه به این که در این کسب و کارها، نیاز به استخدام فروشندگان و همچنین پرداخت هزینههای نگهداری از فروشگاه فیزیکی وجود ندارد، بیشتر هزینهها، صرف نگهداری از کالاها و انبارداری میشود. با داشتن دادههای بسیار زیادی از مشتریان و توانایی دنبالکردن عادتهای خرید آنها، کسب و کارهای تجارت الکترونیک میتوانند تجربهی بهتری را برای مشتریان خود ایجاد کنند و مشتریان بالقوه را به مشتریان دائمی تبدیل کنند. عموما، برای مدیریت کسب و کارهای تجارت الکترونیک، تنها به یک لپتاپ و اتصال به اینترنت نیاز خواهید داشت و لازم نیست همیشه در محل کار خود حضور داشته باشید. بعضی افراد تجربهی خرید حضوری را به خرید آنلاین ترجیح میدهند؛ زیرا وجود فردی که بتواند به سوالات مشتریان در مورد جنسهای فروشگاه پاسخ دهد، برای انجام یک خرید آگاهانه لازم است. این روزها به نظر میرسد همهی افراد در حال فروش چیزی به صورت آنلاین هستند. اگر قبلا تجربهی کار در تجارت الکترونیک را ندارید، لازم است مطمئن شوید چیزی دقیقا شبیه کسب و کار شما وجود نداشته باشد. اگر هم وجود داشته باشد، باید سعی کنید وجه تمایز و مزیت رقابتی مناسبی برای خود پیدا کنید تا بتوانید مشتریانی جذب کنید؛ چرا که تجارت الکترونیک کاری بسیار رقابتی و دشوار است. شرکت آمریکایی آمازون نیز یکی از بزرگترین خردهفروشهای آنلاین در جهان است که به شکلهای B۲C، C۲C و B۲B فعالیت میکند. والمارت که کار خود را با فروشگاههای فیزیکی شروع کرده است، اکنون تبدیل به یکی از خردهفروشان بزرگ آنلاین شده است. دلیل اصلی اینکه مردم به صورت آنلاین خرید میکنند این است که میتوانند در هر ساعتی از روز این کار را انجام دهند.
متن کامل نوشته در سایت پیپینگ
نظرات