توسعه پایدار گردشگری، چرا و چگونه؟
براساس پیشبینیهای انجام شده توسط سازمان جهانی گردشگری، تعداد گردشگران خارجی تا سال ۲۰۲۰ به بیش از یک و شش میلیارد نفر خواهد رسید و همین مساله اهمیت و جایگاه گردشگری پایدار را نمایان میسازد. با تاکید بر سه اصل اقتصاد، اجتماع و محیط زیست بنا شده که برقراری توازن بین این سه رکن منتج به توسعهی پایدار گردشگری میشود. توسعهی پایدار گردشگری بر سه اصل اقتصاد، اجتماع و محیطزیست بنا شده است. اگر این پتانسیل جایگاه اصلی و واقعی خود را در تمامی شهرها و روستاهای ایران پیدا کند، و به صورت ملموس در جامعه نمود پیدا کند، یعنی توانستهایم در امر آگاهیرسانی و بسترسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در زمینه جذب گردشگر داخلی فعال عمل کرده و با فراهم کردن امکانات جدید در زمینه جذب گردشگر خارجی اقدام کنیم. کشور ایران بدلیل جاذبههای طبیعی و فرهنگی و اقلیم چهارفصل جایگاه بالایی در جذب گردشگر دارد با توجه به مطالبی که عنوان شد میتوان گفت در رونق صنعت گردشگری علاوه بر ایجاد بسترهای مناسب اقتصادی، فرهنگی و…، آموزش نحوهی استفاده از امکانات محیطی براساس اصول پایدار اهمیت بهسزایی دارد. این آموزشها در جهت حفظ و بهرهبرداری از مواهب و امکانات طبیعی جامعه میزبان منجر به پایداری گردشگری و نهایتا توسعهی پایدار در جامعه خواهد شد. استحکام دوستیها و گسترش صلح و امنیت جهانی از آثار و کارگردهای گردشگری پایدار است. راهبرد گردشگری پایدار در دنیای امروز، رهیافت جامعهای است که خواهان رشد بلندمدت صنعت گردشگری بدون اثرات مخرب بر زیستبومهای طبیعی است و بر این نکته تاکید دارد که در قالب توسعه گردشگری، انسان قادر خواهد بود که جوانب خاصی از محیط را در جهت مثبت یا منفی دستکاری کند. توجه به عوامل یاد شده و بکارگیری آن در تدوین برنامه جامع گردشگری میتواند به توسعه پایدار صنعت گردشگری در ایران کمک کند.
متن کامل نوشته در سایت راهدون
نظرات