دوئل: دنا پلاس توربو در برابر پژو ۲۰۷ صندوق دار ایرانی در مقابل ایرانیزه شده
صنعت خودروسازی داخلی در چند سال گذشته با توجه به اعمال تحریم کمپانیهای خودروسازی خارجی با مشکل روبه رو بوده و در تولید بسیاری از محصولات تامین نشدن قطعات اصلی خودروها عاملی برای کاهش تولیدات و یا از خط خارج شدن ان محصول شده است. ایران خودرو نیز که در کنار سایپا دو خودروساز بزرگ کشور محسوب میشوند تولیدات خود را تا مقدار قابل توجهی کاهش داد و در مقطعی تحویل خودروهای مشتریان را تا یک الی دو سال به تعویق میانداخت. با توجه به این تحریمها مهندسان این کمپانی با تکیه بر دانش و تلاش فراوان به بهبود و طراحی نسل جدید خودروها پرداختند و بعد از مدتی نسخههای فیس لیفت محصولات قبلی به بازار عرضه شدند که دنا و پژو ۲۰۷ جزو این لیست میباشند. دنا پلاس توربو و پژو ۲۰۷ صندوق دار نیز نسل جدیدتر این خودروهای میباشند که با توجه به پیشرفت روز به روز در این صنعت امکانات و سیستمهای فنی و ایمنی انها تقویت شده و متناسب با نیازهای افراد طراحی و روانه بازار شدهاند. کمپانی خودروسازی ایران خودرو یکی از بزرگترین شرکتهای خودروساز داخلی محسوب میشود که در سال ، این شرکت با توجه به بحرانهای اقتصادی ایران، تا نزدیکی تعطیلی کامل پیش رفت که با اعلام آمادگی پژو برای همکاری، ایران خودرو دچار تحولی بزرگ شد. پژو به شریک ایران خودرو در ایران تبدیل شد و محصولات این شرکت را در شمار بسیار بالا در ایران به فروش رساند. بعد از اعمال تحریمها علیه صنعت خودروسازی داخلی شرکتهای خارجی چون پژو و فرانسه که از شرکای اصلی ایران خودرو بشمار میرفتند فعالیتهای خود را کاملا قطع کرده و از ارسال قطعات یدکی برای محصولات خودداری کردند. محصولات جدیدتر این کمپانی با نامهای دنا پلاس توربو و پژو ۲۰۷ صندوق دار نتیجه تلاش همین کمپانی برای تولید محصولات داخلی است که امروزه جزو خودروهای پر فروس بازار بشمار میروند. بخش بررسی پیشرانههای اتومبیلها معمولا برای هر خوانندهای جزو جذابترین قسمتهای یک مقاله میباشد و اکنون قصد داریم تا پیشرانه قرار گرفته در زیر کاپوت دنا پلاس توربو که یکی از بهترین خودروهای ایران خودرو بشمارمی رود را بررسی کنیم. که با نام موتور ملی نیز شناخته میشود برای تامین نیروی حرکت خودروهایش استفاده کرده است. پیشرانه EF۷ شرکت ایران خودرو یک موتور توسط ایران خودرو مشکلات فراوانی از ان نمایان شد که این شرکت را مجبور به رفع این مشکلات کرد تا بتواند در محصولات بعدی نیز از این پیشرانه استفاده کند. پیشرانه استفاده شده در دنا پلاس توربو از نوع کیلومتر در ساعت است که نسبت به دنا پلاس (با سرعت در حال حاضر فقط نسخه دندهای دنا پلاس در بازار عرضه میشود و نسخه اتومات این خودرو به احتمال خیلی زیاد از سال سرعته دو حالته است که بهبود یافته گیربکس دستی ۵ سرعته میباشد و برای تبدیل شدن به نسخه اتومات به دستور ایران خودرو در حدود قطعه از این گیربکس دوباره طراحی شدهاند و از نسخه جدیدی در این خودرو استفاده نشده است. گیربکس اتومات این خودرو مجهز به حالتهای اسپرت و برفی است و همچنین قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را در اختیار راننده قرار میدهد. کیلومتر اعلام کرده است و جالبتر اینکه برای نسخه اتومات نیز مقدار از معایب این پیشرانه که باعث میشود تعدادی از خریداران سمت این خودروها نروند، نبود قطعات اصلی در بازار، کمبود مکانیک ماهر و نداشتن مهارت و نداشتن علم تعمیر موتور EF۷ و کندی شتاب خودرو در حالت مصرف سوخت گاز است. معرفی شد و تا امروز جزو یکی از اصلیترین پیشرانههای شرکت ایران خودرو در کنار موتور EF۷ به حساب میاید. ارتقا پیدا میکند و اولین پیشرانه یورو ۵ ایران خودرو محسوب میشود. به با دوام بودن معروف هستند در مجموع مشخصات فنی EF۷، برتری اندکی نسبت به TU۵ داشته ولی نکته اصلی هماهنگ نبودن این پیشرانهها با خودروهای مختلف است که در بعضی از انها پیشرانه به خوبی با خودرو هماهنگ شده و تجربه رانندگی خوبی را برای راننده فراهم میکند و در برخی دیگر با توجه به ابعاد و وزن خودرو پیشرانه از خود ضعف نشان داده و باعث نارضایتی افراد از خودرو میشود. اغاز شد و طی این پروژه یکی از محصولات خوب ایران خودرو که در زمان عرضه به بازار با مشکلات فراوانی همراه بود و به نوعی این شرکت را به چالش میکشید توانست جایگاه نسبتا خوبی را در بازار کسب کند. این خودرو نیز همانند نسل قبل با ظاهری اسپرت و تقریبا به روز توانست علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب کند. بعد از عرضه دنا پلاس مهندسان این کمپانی سعی در افزایش قدرت خروجی این پیشرانه داشتند و به همین دلیل با اضافه کردن سیستم توربوشارژ به این موتور دنا پلاس مدل جدیدی از این خودرو را روانه بازار کردند. دنا پلاس توربو در مقایسه با نسل قبلی یعنی دنا پلاس از نظر ظاهری هیچ تفاوتی نداشته و فقط برخی امکانات و اپشنهای بیشتری نسبت به این خودرو و همچین پیشرانه قدرتمندتری دارد. جلو پنجره مشبک نیز در کنار نوار کرومی رنگ حاشیهها به زیبایی این بخش کمک بیشتری کرده است. دنا پلاس و نسخه توربو در مقایسه با دنا معمولی از خطوط برجسته بیشتری در بدنه خودرو استفاده شده که اولین قسمت کاپوت خودرو است که دو خط از انتهای کاپوت شروع و در قسمت جلویی به یکدیگر متصل میشوند و تقریبا یک یک سهمی شکل را ایجاد کردهاند که از دید جلو هماهنگی خوبی با جلو پنجره خودرو دارد. در قسمت نمای جانبی خودرو شاهد طراحی نسبتا سادهای هستیم و فقط یک خط برجسته که از چرخهای جلو شروع و تا چراغهای عقب امتداد دارد باعث حجیمتر شدن بدنه خودرو و به نوعی زیباتر شدن بدنه میشود. استفاده از نوارهای کرومی رنگ در این قسمت نیز مشاهده میشود و حاشیه شیشهها و دستگیره دربها به رنگ کرومی طراحی شدهاند تا با قسمتهای دیگر کرومی خودرو هماهنگی داشته باشند. نمای عقب این خودرو نیز شباهت بسیار زیادی به خودروی چراغهای عقب اندازه نسبتا بزرگی داشته و به صورت یک پارچه نصب شدهاند و تا قسمت هایی از بدنه خودرو نیز امتداد یافتهاند. نام خودرو و لگوی ایران خودرو به همراه یک نوار بر روی درب صندوق عقب به صورت کرومی رنگ طراحی شدهاند تا طراحان این خودرو تمام تلاش خود را برای اسپرت نشان دادن خودرو انجام داده باشند. نمای بیرونی این خودرو امتیاز قابل قبولی را در بین مردم از آن خود کرده و امروز به یکی از خودروهای محبوب بازار تبدیل شده است. نمای داخلی محصولات دنا مشابه یکدیگر بوده و دنا پلاس توربو نیز از این قاعده پیروی کرده است. یکی از قسمتهای جالب داخل کابین داشبورد خودرو است که طراحی ان از محصولات الهام گرفته شده است و ایران خودرو نیز دو مدل تک رنگ و دو رنگ را برای سفارش در اختیار مشتریان قرار داده است که برای این کمپانی حرکت جدیدی محسوب میشود. در قسمت میانی داشبورد مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی مشاهده میشود که برای اولین بار در محصولات داخلی از ان استفاده شده است و امکاناتی نظیر، رهیاب ( در قسمت زیرین این صفحه نمایش کلیدهای فلاشر و صندوق عقب خودرو به همراه تعدادی جای کلید برای اضافه کردن اپشنهای دلخواه توسط راننده طراحی شده است. در اخر نیز به کلیدها و سیستم کنترل تهویه مطبوع خودرو میرسیم که تنظیمات این قسمت را توسط یک صفحه نمایش تقریبا کوچک به سرنشینان نشان میدهد. در دو طرف این سیستمهای کنترلی خودرو نواری با طرح چوب طراحی شده است که مجرای تهویه هوا نیز بر روی ان به صورت کشیده قرار گرفته است و میتوان این قسمت را یادگاری از نسل قبلی خود یعنی در نظر گرفت چون برای اولین بار از این نوارهای طرح چوب در این خودرو استفاده شده است و نمای جالبی را داخل کابین ایجاد کرده است. صفحه کیلومتر خودرو به صورت استوانهای طراحی شده است که در زمان خود طراحی جدیدی محسوب میشد و با تریم داخلی ابی رنگ یکی از زیباترین صفحه کیلومتر در بین محصولات داخلی بشمار میرفت. نشانگرهای میزان سوخت و دمای اب در کنار هم و بالای عقربههای کیلومتر شمار قرار گرفتهاند مانیتور کوچکی نیز در قسمت میانی برای نشان دادن اطلاعات سفر و … به راننده طراحی شده است. دربهای خودرو نیز به صورت دو رنگ با ترکیبی از نوارهای طرح چوب طراحی شده است که هماهنگی بیشتری با داخل کابین ایجاد کند و نمای زیباتری داشته باشد. جهت را دارد که اپشن مهمی برای این خودرو محسوب میشود صندلی شاگرد نیز در بعضی از موارد به صورت صندلیهای عقب خودرو طراحی مناسبی داشته ولی به دلیل حجم نسبتا زیادی که دارند یکی از اصلیترین مشکلات دنا پلاس را که فضای خیلی کم سرنشینان عقب در قسمت فاصله با صندلی جلویی دارند را ایجاد میکند. ابعاد بدنه دنا پلاس توربو با خودروی سمند تقریبا برابر بوده ولی به دلیل طراحی حجیم فضای داخلی بر خلاف کانال تهویه برای سرنشینان عقب و عایق بندی مناسب کابین نسبت به صدا از محاسن این خودرو بشمار میرود فضای داخلی این خودرو نسبت به نمای بیرونی امتیاز بیشتری دریافت میکند و قابل قبولتر است. دنا پلاس توربو نسخه اتومات قرار است در سال اینده و با تیپهای مخالفی وارد بازار شود. صندوق دار یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو بشمار میرود که همزمان با دنا پلاس توسط این کمپانی به بازار عرضه شد تا بتواند همانند نسل قبلی اش یعنی ۲۰۷ هاچبک فروش خوبی در بازار کسب کند و علاقه مندان به این گونه خودروها را به سوی خود جلب کند. داستان این خودرو نیز همانند دنا پلاس توربو یکسان بوده و هر دو خودرو با تغییراتی که بر روی نسلهای قبلی خود انجام گرفته به نوعی با عنوان یک محصول ایرانیزه (با طراحی مهندسان ایرانی) تولید شدهاند تا بتوانند نیاز تمام مشتریان خود را رفع نمایند. به بازار داخلی عرضه شد و به لطف روند نه چندان سریع پیشرفت صنایع خودرو سازی این محصول نیز در کنار خانواده ۲۰۶ به یکی از خودروهای محبوب بازار تبدیل شد. بعد از ۸ سال از عرضه این خودرو ایران خودرو تصمیم گرفت تا نسخه جدیدتری از این خودرو را با هدف ایجاد فضای بیشتر برای سرنشینان به صورت صندوق دار روانه بازار کند. فرم کلی این خودرو تقریبا همان فرم خودروی ۲۰۶ است با این تفاوت که نمای جلوی ۲۰۷ با عوض شدن بعضی قسمتها و طراحی مجدد انها ظاهری بهتر و زیباتر پیدا کرده است. چراغهای جلو علاوه بر طراحی کشیده تا حدودی نیز برجسته هستند و ظاهری عضلانی پیدا کردهاند، کاپوت خودرو نیز مجددا طراحی شده و انحنای قسمتهای ابتدایی ان نسبت به ۲۰۶ کمی بیشتر است و لگوی پژو نیز با اندازهای بزرگتر بر روی ان قرار گرفته است. سپر مشکی رنگی که در قسمت زیرین لگوی خودرو طراحی سایز کوچکتری در مقایسه با سپر موجود در ۲۰۶ دارد و محدود به فضای جلو پنجره مشبک این خودرو شده است. در مقایسه نمای جلوی ۲۰۷ صندوق دار با ۲۰۶ میتوان به تغییر ابعاد اجزای این قسمت اشاره کرد و از فرم جدید و متفاوتی که بتوان این خودرو را تا حدودی از ۲۰۶ متمایز کرد استفاده نشده است. در کل نمای جلوی این خودرو را میتوان قابل قبول در نظر گرفت ولی طراحی ان کامل نیست و امکان بهبود و رشد را دارد. تنها قسمت از ۲۰۷ صندوق دار که بدون تغییر باقیمانده و ایران خودرو کوچکترین تغییراتی در ان ایجاد نکردند نمای جانبی خودرو است که شاهد همان فرم دربها و شیشهها هستیم. بر خلاف دنا پلاس توربو که از خطوط برجسته روی قسمتهای مختلف خودرو استفاده شده نمای جانبی و هم نمای جلویی ۲۰۷ طراحی سادهای داشته و فقط شاهد زههای بزرگی بر روی دربهای این خودرو هستیم که از مشکی به سفید تغییر رنگ دادهاند. نمای عقبی ۲۰۷ نیز شاهد تغییرات نسبتا کمی بوده و فرم جدید چراغهای عقب و اضافه شدن اسپویلر از تغییراتی است که در این قسمت قابل مشاهده میباشد. نمای بیرونی ۲۰۷ صندوق دار همان طور که بررسی شد تفاوت چندانی با ۲۰۶ صندوق دار ندارد و این دو خودرو در قسمتهای نه چندان زیادی با یکدیگر تفاوت دارند. دنا پلاس توربو طراحی نسبتا بهتری داشته و تغییراتی که در ان ایجاد شده نسبت به نسل قبلی اش یعنی خودروی سمند قابل قبول بوده و نام گذاری فیس لیفت برای این خودرو نسبت به ۲۰۷ صندوق دار مناسبتر است. این صفحه نمایش ۷ اینچی در قسمت بالا و میانی داشبورد قرار گرفته است و در کنار لمسی بودن امکاناتی چون GPS و سیستم چند رسانهای را در اختیار راننده قرار میدهد. این قاب کرومی رنگ با ایجاد فاصلهای میان این قسمت داشبورد تقریبا یک فضای دو قسمتی را ایجاد کرده است بر خلاف داشبورد ۲۰۶ و دنا پلاس که تمامی امکانات و سیستمها پشت سر هم قرار گرفتهاند و یک مجموعه یکپارچهای را ایجاد کردهاند. در قسمت پایینی داشبورد سیستم صوتی خودرو قرار گرفته و بعد از ان سیستم تهویه اتوماتیک ۲۰۷ طراحی شده که با همان فرم قبلی سیستم تهویه ۲۰۶ در این خودرو استفاده شده است. صفحه کیلومتر خودرو طراحی جدید و زیبایی دارد نشانگرهای میزان سوخت و دمای اب در قسمت میانی صفحه کیلومتر قرار گرفتهاند مانیتور کوچکی نیز که در این قسمت قرار گرفته وظیفه انتقال اطلاعات خودرو را به راننده برعهده دارد. روی غربیلک سه شاخه خوش دست این خودرو که با چرم مصنوعی پوشیده شده است، دکمههای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل طراحی شده که به لطف بهره گیری از چراغ (برخلاف خودروهای گران قیمتی مثل رنو کپچر که فاقد چراغ پشت دکمه هاست، جای دکمهها در شب نیز قابل تشخیص است. ۲۰۷i صندوقدار نیز همچون دنا پلاس، سورن یا رانا یکی دیگر از کاردستیهای گرانقیمت شرکت ایرانخودرو است که سعی شده با کمترین هزینههای اولیه و بدون کوچکترین توسعه یا تغییر به بازار عرضه شده تا سود بیشتری را برای این عزیزان به همراه داشته باشد. کیفیت متریال بکار رفته در در خودروهای ۲۰۷ هاچبک و صندوق دار نسبت به خانواده دنا بهتر بوده و این نکته میتواند باعث برتری ۲۰۷ در این بخش از مقایسه شود، از معایب این خودرو نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد: شرکت ایران خودرو برای انتقال قدرت موتور به چرخهای پژو ۲۰۷ صندوق دار، از گیربکس استفاده کرده است که علاوه بر این خودرو، محصولاتی چون پژو ۲۰۶ تیپ ۶، اتوماتیک یا پژو ۲۰۷ هاچ بک نیز از این گیربکس استفاده میکنند. در چند سال گذشته بسیاری از خودروهای اقتصادی فرانسوی از این گیربکس برخوردار بودند و به دلیل عملکرد مثبت این گیربکس، سایر شرکتهای خودروسازی نیز به استفاده از آن روی آوردند، اما گیربکس AL۴ در حال حاضر نسبت به گیربکسهای پیشرفته جدیدی که در بازار وجود دارد، بسیار ضعیف بوده و عملکرد کند آن باعث آزار رانندگان خواهد شد. گیربکس پژو ۲۰۷ صندوق دار علاوه بر اینکه قدیمی و ضعیف است، به دلیل کیفیت پایین مونتاژ و مشکلات موجود در سیستم خنککننده گیربکس AL۴، پس از مدتی مشکلات متعددی چون گاز هرز خوردن از دنده یک به دو، ضربه زدن در معکوسها و ضربه زدن در دنده عقب ایجاد میشوند که مالکان این خودرو برای تعمیر آن هزینههای زیادی را متحمل خواهند شد. با توجه به اینکه مهندسان شرکت خودروسازی ایران خودرو برای تبدیل پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ هاچ بک به یک خودرو سدان فقط به فکر افزودن یک صندوق بودند، در ساختار کابین تغییرات ویژهای را لحاظ نکردند و به همین دلیل در ردیف دوم صندلیهای پژو شاهد فضای محدودی برای سرنشینان هستیم، به طور کلی این صندلیهای عقب با صندلیهای جلو فاصله بسیار کمی دارند و این مشکل از سوی طراحان برطرف نشده است. بخش داخلی پژو ۲۰۷ SD از لحاظ طراحی و متریال کاملا مشابه نسخه هاچ بک است و در بدو ورود به کابین شاهد قطعات مشترک میان این دو خودرو هستیم. چنین موضوعی بسیاری از مشتریان را برای خرید این خودرو منصرف کرده است. دنا پلاس توربو و پژو ۲۰۷i صندوق دار هر دو به عنوان فیس لیفت هایی از محصولات ایران خودرو شناخته میشوند و هر کدام توانستند علاقه مندان خود را پیدا و فروش نسبتا خوبی در بازار کسب کنند، کیفیت این دو خودرو با توجه به اینکه روز به روز این صنعت در حال پیشرفت و بهبود است در مقایسه با نسلهای قبلی خود ارتقا یافته و رضایت مشتریان نیز در حال افزایش است. این ارتقا کیفیت سبب شده تا عده زیادی از افراد از خریدن خودروهای چینی منصرف شوند و به سمت خرید محصولات داخلی روی بیاورند این دو خودرو که جزو جدیدترین محصولات این کمپانی است فروش خوبی در بازار ثبت کرده است. از نظر قدرت موتوری دنا پلاس توربو با اختلاف از پژو ۲۰۷ صندوق دار یک پله بالاتر قرار میگیرد و میتواند در شرایط مختلف رانندگی نیروی مورد نیاز را تامین و ضعف کمتری از خود نشان دهد. در بخش امکانات نیز همچنان دنا پلاس توربو با توجه به نسل جدید این خودرو که قرار است در تیپهای مختلف وارد بازار شود در مقایسه با ۲۰۷ برتری داشته و اپشنهای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار دهد. از نظر کیفیت متریال بکار رفته در داخل کابین پژو ۲۰۷ همان طور که اشاره کردیم نسبت به دنا پلاس برتری داشته و در این قسمت گزینه بهتری خواهد بود، البته کیفیت متریال بکار رفته در هر دو خودرو در مقایسه با محصولات چینی بازار و خودروهای دیگر کشورها هنوز نتواسته رضایت مشتریان را جلب کند و کیفیت خوبی نداشته اما در مقایسه با خودروهای داخلی میتوان به بهتر شدن این کیفیت در سالهای اخیر اشاره کرد. در اخر مقایسه با توجه به اینکه دنا پلاس توربو ظاهر نسبتا بهتر، فضای بیشتر برای سرنشینان، قدرت تولیدی پیشرانه بیشتر و امکانات بیشتر نسبت به پژو ۲۰۷ صندوق دار گزینه بهتری خواهد بود البته هر دو خودرو جزو محصولات خوب کمپانی ایران خودرو محسوب میشوند و طرفداران خاص خود را دارند و انتخاب دنا پلاس توربو به عنوان گزینه برتر تنها بر اساس گزارشها و امار و ارقام اسمی منتشر شده توسط کمپانی صورت گرفته است. تعیین قیمت روز خودروها امروزه یکی از سختترین قسمتهای خرید و فروش خودرو در بازار بشمار میرود و اعداد و ارقام ثابتی برای تعیین ارزش خودروها منتشر نمیشود، این بی ثباتی در قیمت گذاری خودروهای به عوامل مختلفی چون محدود شدن واردات خودرو، بی ثباتی در نرخ ارز که یکی از اصلیترین عوامل این بخش محسوب میشود و از سوی دیگر محدود شدن تولیدات کمپانیهای داخلی باعث بالا رفتن و متغیر شدن قیمت خودرو در فصلهای مختلف سال شدهاند. پیدا کردن یک منبع معتبر برای مطلع شدن از قیمت روز خودروهای داخلی و وارداتی کار دشواری است در همین رابطه اگر قصد خرید هر کدام از این محصولات را دارید یا به دنبال قیمت روز این خودروها هستید ما به شما سیستم هوشمند قیمت خودرو اتکس را پیشنهاد میکنیم که قیمت روز محصولات داخلی و وارداتی را با اعمال کوچکترین تغییراتی در بازار خودرو به شما اطلاع میدهد. امروزه روشهای مختلفی برای پنهان کردن عیبهای خودرو، تصادفی بودن و … استفاده میشود که اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید در هنگام خرید خودروهای کارکرده دچار مشکل شده و در اینده با ضرر و زیانهای بیشتری مواجه خواهید.
متن کامل نوشته در سایت اتکس
نظرات