۳ مهارت اصلی که یک مدیر باید داشته باشد
برای اینکه مدیران در انجام وظایف مدیریت و ایفای نقشهای مدیریتی موفق باشند باید دارای برخی مهارتهای مدیریتی باشند. بهعبارتدیگر مهارت فنی یعنی توانایی به کار بردن دانش، روش و تکنیک و وسایل لازم برای اجرای وظایف خاص که از راه تجربه، آموزش و تعلیم به دست آمده است. آنها باید ازنظر دانش و مهارتهای فنی مستعد باشند تا بتوانند وظایف خود را انجام دهند. کارکنان تنها زمانی به مهارت انسانی نیاز دارند که بخواهند کار گروهی انجام دهند و مهارتهای ادراکی در این سطح ضروری نیست؛ زیرا کارکنان معمولا نیاز به تصاویر ذهنی فراتر از کار خود ندارند. ب- مدیران عملیاتی: تاکید بر مهارت فنی و انسانی مدیران عملیاتی یک مرحله فراتر از انجام وظایف اجرایی هستند. مدیران عملیاتی باید ازنظر فنی، تخصص لازم را داشته باشند ولی این میزان کمتر از خود کارکنان است. در عوض نیاز بیشتری به مهارتهای انسانی دارند؛ زیرا مدیران عملیاتی به برقراری ارتباط مناسب و ایجاد انگیزه در دیگران برای انجام کار توجه دارند. ج- مدیران میانی: تاکید بر مهارتهای روابط انسانی مدیریت میانی دو مرحله فراتر از آنهایی است که درواقع کارهای اجرایی را انجام میدهند. مدیران میانی نیاز کمتری به مهارتهای فنی دارند؛ زیرا نظارت بر مسائل فنی وظیفه مدیران عملیاتی است. نیاز آنها به مهارتهای روابط انسانی تقریبا برابر با نیاز مدیران عملیاتی است. د- مدیریت عالی: تاکید بر مهارتهای ادراکی این بدان معناست که سطح بسیار بالایی از مهارتهای ادراکی برای مدیران عالی، نیاز است. درعینحال مدیران سطح بالا بسیار دورتر از وظایف روزانه هستند لذا مهارت فنی کمتری نیاز دارند. در نگاهی دیگر مهارتهای مدیریتی به چهار قسمت تقسیم شده است شامل: مهارتهای فنی (دانش، تجربه عملی و فعالیت فیزیکی)، مهارتهای انسانی (انگیزش، ارتباطات و همکاری) مهارتهای ادراکی (طرحریزی، تجزیهوتحلیل و تفکر) و مهارتهای فرایندی (فرایندها، ابزار و تکنیکها و سازماندهی کار)
متن کامل نوشته در سایت پروفایلسنتر
نظرات