اسکیل آپ چیست ؟ چه تفاوتی بین استارتاپ و اسکیل آپ وجود دارد؟

اسکیل آپ چیست ؟ چه تفاوتی بین استارتاپ و اسکیل آپ وجود دارد؟

یکی از بحث‌های مطرح در فضای نوآوری کشور تعریف استارتاپ است و اینکه کدام کسب و کار استارت آپ است و کدام نیست. در این مطلب به کلمه‌ای که در فضای نوآوری کسب و کارهای ایران به آن خیلی توجه نشده است می‌پردازیم: اسکیل آپ. متاسفانه برخی از کسب و کارهایی که در قالب تعریف استارت آپ قرار می‌گیرند، با اینکه سال‌ها فعالیت دارند هنوز خود را استارتاپ می‌نامند. با توجه به داغ بودن این موضوع و امکان دریافت حمایت‌های دولتی، خود را استارتاپ معرفی می‌کنند و با منابعی که دارند انجمن و اتحادیه راه اندازی می‌کنند و خود را نماینده استارتاپ‌ها مطرح می‌کنند. خوبی راه اندازی یک کسب و کار به شکل یک استارتاپ این است که در یک مدت زمان کوتاه به این نتیجه برسیم که آیا مدل کسب و کار مورد نظر جواب می‌دهد یا نه. به محض اینکه این مدل از نظر اقتصادی جواب داد و پایه‌های لازم برای رشد سریع آن مهیا شد و توانست تامین مالی لازم را انجام دهد این کسب و کار نوپا در درون و برون باید تغییراتی بدهد و پوست بیاندازد. گروهی از افراد که برای اثبات اینکه یک مدل کسب و کار نوآورانه از نظر اقتصادی جواب می‌دهد یا نه تلاش می‌کنند، و سعی می‌کنند بازار را بشناسند، و محصولی را بسازند که به نیازهای بازار بخورد و برایش مشتری پیدا کنند یا اصطلاحا در بازار کشش ایجاد کنند شرکتی است که توانسته است مدل کسب و کارش را به یک مدل تکرارپذیر تبدیل کند و تطابق محصولش با نیازهای بازار را تایید کرده و به این اطمینان رسیده است که مدل اقتصادی در ابعاد کوچک جواب می‌دهد و اگر ابعاد را بزرگتر کند باز هم جواب خواهد داد. از طرف دیگر اسکیل آپ‌ها با اثبات اینکه واحدهای آنها از نظر اقتصادی پایدار هستند، فرضیات و مدل کسب و کار خود را تایید کرده‌اند. به عبارت دیگر، اسکیل آپ‌ها می‌دانند که اگر n میلیون سرمایه را وارد کسب و کار خود کنند، در ازای آن m میلیون بازگشت سرمایه دریافت خواهند کرد. از آنجایی که استارت آپ‌ها و اسکیل آپ‌ها در مراحل مختلف رشد هستند، جای تعجب ندارد که در مراحل مختلف تامین بودجه نیز، نیاز آن‌ها متفاوت باشد. بنابراین میتوان گفت که سطح آمادگی سرمایه پذیری یک استارت آپ و یک اسکیل آپ متفاوت است. اما زمانی که یک استارت آپ به اسکیل آپ تبدیل می‌شود، تعداد اعضای تیم بیشتر شده و انتظار می‌رود که شرکت نوپا کارمندانی با مهارت‌های ویژه در بخش‌های تخصصی خود داشته باشد تا بتواند کسب و کار خود را توسعه دهد. در این شرایط اعضای تیم غالبا تا زمانی که دریابند چه چیزی برای آن‌ها بهتر است، این آزادی را دارند تا فرآیندهای مختلف را آزمایش کنند. با تبدیل استارت آپ‌ها به اسکیل آپ‌ها، مشخص شدن این دستورالعمل‌ها و فرایندها امری الزامی است و باید دائما تحت بهبود و نظارت قرار گیرند تا تولید محصول، تعاملات و…به درستی انجام شود. مدیریت و رهبری تیم‌های استارت آپی کوچک معمولا توسط یک نفر انجام می‌شود ولی وقتی تعداد اعضای تیم بیشتر می‌شود این کار بسیار دشوار است. در آخر می‌توان گفت، در حالی که یک استارت آپ در مراحل اولیه ورود کالای خود به بازار مناسب و تامین بودجه است، اسکیل آپ مقدمات محصول خود را در بازار مستقر کرده است و در راه سرعت بخشیدن به رشد است. بنابراین به وسیله روش‌های مذکور می‌توانید به این امر جامه عمل پوشانده و تجارت خود را برای رشد موفق آماده کنید.

متن کامل نوشته در سایت شتابدهنده هاوش

    منبع بلاگ

    شتابدهنده هاوش

    شتابدهنده هاوش

    هاوش؛ شتابدهنده صنایع خلاق

      نظرات