نمونه قرارداد جعاله ملک و آشنایی با جزئیات نمونه قرارداد جعاله ملکی

نمونه قرارداد جعاله ملک و آشنایی با جزئیات نمونه قرارداد جعاله ملکی

قرارداد جعاله ملک و آشنایی با جزئیات نمونه قرارداد جعاله ملکی

قرارداد جعاله ملک یکی از قرارداد‌هایی است که اکثر افراد خواه ناخواه با آن سروکار دارند، چون افراد برای گذراندن زندگی خود اول از همه نیاز به محلی دارند که در آن سکونت داشته باشند و برای این‌کار یا باید خانه بخرند یا باید خانه اجاره کنند و از طرف دیگر برای این‌که درآمدی داشته باشند باید کسب و کاری راه اندازی کنند و برای این کار یا باید مغازه و دفتری بخرند یا اجاره کنند یا محلی را برای انجام کار در نظر بگیرند مانند کارگاه یا سالن یا اتاق و....

البته کلمه ملک در نمونه قرارداد جعاله ملک فقط محدود به ساختمان نیست بلکه می‌توانند زمین بخرند و آن را تبدیل به خانه یا مغازه بکنند یا باغ و زمین کشاورزی بخرند و در آن، کشاورزی و باغداری بکنند.

حالا می‌خواهیم از زاویه دیگر به این قضیه نگاه کنیم، در فرضی که شخصی ملکی دارد و می‌خواهد آن را بفروشد یا اجاره دهد. در این‌جا برای این‌که بتواند ملکش را به بهترین و بالاترین قیمت بفروشد یا اجاره دهد باید سراغ شخصی برود که در این زمینه فعالیت کند و با او نمونه قرارداد جعاله فروش ملک تنظیم کند و آن شخص باید بتواند افراد خریدار را پیدا کند و آن‌ها را سر میز معامله بیاورد و بعد از پایان معامله اجرت و کمیسیون خود را بگیرد. شاید با خود بگوئید که خوب این نامش دلالی ملک است و کلمه جعاله در اینجا چه معنی دارد؟

 

ویژگی نمونه قرارداد جعاله ملک

جعاله یکی از عقد‌هایی است که قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت شناخته است و به معرفی آن پرداخته است. جعاله قراردادی است که در آن شخصی به شخص دیگری می‌گوید کاری که می‌خواهم را انجام بده و در مقابلش پاداش بگیر.

 

در جعاله کسی که دستور انجام کاری را می‌دهد جاعل است و کسی که انجام کار را به عهده می‌گیرد عامل نام دارد.

یک ویژگی قرارداد جعاله این است که در جعاله، جاعل می‌تواند به یک شخص خاص بگوید که کار مورد نظرش را انجام دهد یا به صورت عمومی اعلام کند که هر کس بتواند این کار را انجام دهد یک میلیون تومان به او پاداش خواهم داد و در این‌جا هرکس که زودتر بتواند آن کار را انجام دهد پاداش مورد نظر را می‌گیرد و بدون شک هدفی که جاعل می‌خواهد این است که کار مورد نظر او به بهترین شکل انجام شود.

در نمونه قرارداد جعاله ملک هم همینطور است در اینجا جاعل به شخص خاصی مراجعه می‌کند، مثلاً می‌گوید اگر خانه من را بالای 500 میلیون فروختی 5 میلیون به تو پاداش می‌دهم و از او می‌خواهد که کار را با بالاترین و بهترین قیمت انجام دهد یا به صورت عمومی به دلالان مختلف می‌گوید هرکس توانست باغ من را تا یک ماه دیگر با قیمت بالای 400 میلیون تومان بفروشد 4 میلیون تومان به او پاداش می‌دهم.

 

قرارداد جعاله خرید ملک هم ممکن است

درست است که ما در این‌جا بیشتر در مورد نمونه قرارداد جعاله فروش ملک صحبت می‌کنیم اما نباید فقط از نگاه فروشنده به نمونه قرارداد جعاله ملک نگاه کنیم بلکه این شرایط در مورد خریدار هم وجود دارد. مثلاً خریدار می‌گوید اگر بتوانی یک خانه 100 متری در خیابان بهار برای من با قیمت زیر 300 میلیون تومان پیدا کنی مبلغ 5 میلیون تومان به تو اجرت خواهم داد و با او نمونه قرارداد جعاله خرید ملک تنظیم کند. در اینجا خریدار هم می‌خواهد پائین‌ترین قیمت و بهترین قیمت را برای انجام معامله داشته باشد.

 

منبع : نمونه قرارداد جعاله ملک و آشنایی با جزئیات نمونه قرارداد جعاله ملکی

 

    منبع بلاگ

    نظرات