بررسی تمامی مدل های پرادو ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ + تجربه کارشناسی
کمپانی تویوتا دومین شرکت خودرو سازی در دنیا است و توانسته جایگاه ویژهای در بازار کشورهای مختلف پیدا کند. یکی از محصولات محبوب و پر فروش این کمپانی خودروی تویوتا پرادو است که با نام لندکروز پرادو نیز شناخته میشود. این خودرو با داشتن قابلیتهای آفرود و عبور از مسیرهای بیابانی به یک خودرو محبوب در میان جوانان تبدیل شده است. تویوتا پرادو یعنی مدلهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ با ورود نسل سوم مردم استقبال فراوانی از این خودرو کردند و یک مفهوم جدیدی را در سبک خودروهای SUV ایجاد کردند. تویوتا با در نظر گرفتن شرایط جامعه و انتظار مشتریان از خودروسازان تویوتا پرادو را که برادر کوچکتر تویوتا لندکروزر است تولید کرد تا با مشخصاتی تقریبا مشابه تویوتا لندکروز اما با قیمتی مناسبتر بتواند جایگاه خوبی در سطح عموم مردم داشته باشد. متوسط تویوتا محسوب میشود با ورود به داخل ایران به یک برند لوکس و معروف تبدیل شد و کمتر کسی بود که به این خودرو و برادر بزرگش علاقهای نداشتند. ما در این مقاله قصد داریم مدلهای موجود این شاسی بلند لوکس در ایران را مورد بررسی قرار دهیم تا ویژگیها و امکانات فوق العاده این خودرو را برای شما عزیزان مطرح کنیم، پس در ادامه با اکادمی اتکس همراه باشید. تویوتا لندکروز ۲ تولید سال ۱۹۸۴ تویوتا Bundera تولید سال ۱۹۸۴ اولین نسخه از تویوتا لندکروزر پرادو در سال ۱۹۸۴ رونمایی شد که به عنوان یک وسیله نقلیه سبک تحت عنوان سری ۷۰ تولید شد. نام هایی مانند تویوتا لندکروزر، تویوتا لندکروز ۲ و Bundera، اسامی بودند که برای نامگذاری این خودرو مطرح شده بودند. این خودرو به صورت دو درب با سقف پارچهای و یک درب در قسمت عقب خودرو برای محفظه بار به بازار عرضه شد و تویوتا برای ان ۳ پیشرانه ۲. تویوتا J۷۰ تولید سال ۱۹۹۰ - ۹۶ تویوتا J۷۰ تولید سال ۱۹۹۰ - ۹۶ اولین نسل تویوتا لندکروزر پرادو که در آوریل ۱۹۹۰ به ژاپن معرفی شد، شکل و ظاهر برادر بزرگتر خود را یعنی تویوتا لندکروزر سری را به همراه داشت و به نوعی باعث سردرگمی افراد در انتخاب این دو خودرو شده بود. این خودرو برای اولین بار به سیستم پاشش سوخت برقی مجهز شد و با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته در ژاپن عرضه شد. لیتری توربوشارژ این خودرو نیرویی معدل نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و در دو نسخه ) عرضه میشد که فقط نسخه ۴ درب ان در دسترس است. سیستمهای فنربندی این خودرو برای راحتی بیشتر و عملکرد بهتر به روز رسانی شدند و این امکان را در اختیار راننده قرار میدادند که میزان فشردگی فنرها را تنظیم کند. در مدت زمان عرضه این خودرو تویوتا پیشرانههای این خودرو را بهبود میبخشید و هرکدام را با مدلی جدیدتر ارتقاء میداد به طوری که پیشرانه (سیستم سوخت رسانی انژکتوری) ارتقاء یافت و پیشرانه دیزلی با یک موتور توربوشارژ دیزلی با یک موتور مجهز به (سیستم سوخت رسانی انژکتوری) جایگزین شد. این پیشرانه ۱KZ-T همچنین قادر بود میزان الایندگی تولیدی را کاهش دهد. در کنار گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تویوتا نسخه ۵ سرعته دستی را برای این خودرو نیز فراهم کرده بود. تویوتا J۹۰ تولید سال ۱۹۹۶ - ۲۰۰۲ تویوتا J۹۰ تولید سال ۱۹۹۶ - ۲۰۰۲ تویوتا پرادو سری که مدلی کاملا مستقل برای خود محسوب میشد با تغییرات انجام شده بر روی سری سیستم تعلیقهای جلوی این خودرو با سیستم تعلیقهای تویوتا درب این خودرو با پیشوند ترمزهای ABS و یک مانیتور که فشار، دماسنج و ارتفاع را نشان میداد بر روی تمامی مدلهای سری ۹۰ به صورت استاندارد قرار داشت. این مانیتور و سیستمهای صوتی برای خودروهای عرضه شده در افریقای جنوبی به صورت یک اپشن در نظر گرفته شده بود. تغییرات جزئی در این خودرو صورت گرفت. برای پیروی از قوانین رانندگی جدید، تویوتا لامپهای مه شکن را در قسمت سپر جلویی نصب کرد به استثنای خودروهای افریقای جنوبی که شامل این طرح نمیشدند. برای کاهش سرقتهای اتومبیل، تویوتا سیستم ضد سرقت را بر روی این خودرو تعبیه کرده بود. سیستمهای سرمایشی و گرمایشی، روف ریل و اپشنهای دیگر در این سری از پرادو معرفی شدهاند. یک پیشرانه ۳ لیتری دیزلی جدید را با نام مجهز به سیستم توربوشارژ جایگزین نسخه ۱KZ-TE در این سری کرد. که یک شرکت کلمبیایی بود و محصولات شرکت تویوتا و مگان را تولید میکرد از سال در این خودرو با پیشرانه لیتری ۶ سیلندر عرضه میشد که برای هرکدام گیربکسهای تویوتا یک نسخه مجهز فول اپشن از مدل ۵ درب را برای فروش گذاشته بود. پرادو سری J۹۰ با ورود به انگلستان در سال این اسم به این دلیل روی این خودرو گذاشته شد تا مردم با نسخه بزرگتر تویوتا لندکروزر که در ان زمان با نام لندکروزر آمازون معروف بود و فروش خوبی داشت اشتباه نگیرند و در سال این اسم از روی خودرو برداشته شد و نام تویوتا لندکروزر بر روی آن قرار گرفت. تویوتا J۱۲۰ تولید سال ۲۰۰۲ - ۲۰۰۹ تویوتا J۱۲۰ تولید سال ۲۰۰۲ - ۲۰۰۹ نسل سوم تویوتا پرادو رونمایی شد. این نسل نامیده شد و برای بهبود رانندگی سیستم تعلیقهای جلو این خودرو توسط تویوتا اصلاح شد. پیشنهاد توسعه این خودرو در سال تویوتا از همان پیشرانههای نسل قبلی بر روی این خودرو استفاده میکرد، دو پیشرانه بنزینی در چین یک نسخه جدید از پیشرانه برای این خودرو عرضه شده بود که همچنین سیستم ضد سرقت بر روی تمامی مدلهای سری تویوتا به دلیل توسعه و تقویتهای منظمی که بر روی خودروهای خود انجام میداد روز به روز بر تعداد فروش محصولات افزوده میشد. این تغییرات شامل سری J۱۲۰ هم میشد. این خودرو در اگوست سال دو سال بعد از عرضه شاهد تغییر در پیشرانههای خود بود. تویوتا نسخه جدیدی از پیشرانه دیزلی را معرفی کرد که ( نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و این نیرو را از طریق دو گیربکس تویوتا پرادو چندین وسیله و تجهیزات ایمنی را دریافت کرد و همچنین توانست ۳ جایزه برای بهترین عملکرد در میان کلاس خودروهای تویوتا در این مدل نیز از سیستم تعلیقهای مشترک میان تویوتا کروزر برای چندین سال استفاده کرده است. درب این خودرو نیز با کد برای نسخه ۵ درب بود و مخزن سوخت به حجم ). بهترین تریم این خودرو نسل چهارم (از سال ۲۰۰۹ به بعد) J۱۵۰ تویوتا J۱۵۰ تولید سال ۲۰۰۹ تویوتا J۱۵۰ تولید سال ۲۰۰۹ نسل چهارم تویوتا پرادو که با نام این خودرو در دو مدل این خودرو در دو مدل این نسخه از پرادو به صورت چهار چرخ متحرک و با گجتها و سیستمهای الکترونیکی زیادی عرضه میشد. این سری از پرادو در بازارهای امریکا در سال بر اساس نوع کشور و منطقه زندگی نسل چهارم مجهز به یک چرخ یدکی است که در زیر خودرو یا قسمت درب عقبی خودرو قرار میگیرد. به عنوان مثال پرادوهای عرضه شده در انگلستان چرخ یدکی در زیر خودرو قرار میگیرد در حالی که در استرالیا و آرژانتین چرخ یدکی روی درب عقب سوار شده است و فضای لازم برای مخزن سوخت کمکی را فراهم میکند و معمولا در کشور هایی این مخزن اضافه میشود که تمایل رفتن به مسافرتهای طولانی را دارند. لیتر نسل سوم تا حدودی کاهش پیدا کرده است. پیشرانه استفاده شده در این خودرو همان نسخههای قبلی هستند با این تفاوت که عملکرد گیربکسهای اتوماتیک این خودرو از از هدف ماکزیمم صرفه جویی در مصرف سوخت به حداکثر کارایی و بازدهی تغییر پیدا کرده. کیلو وات افزایش دهد تا این پیشرانه توانایی تولید ( دوم این خودرو در نسل چهارم تویوتا پرادو در تویوتا به دلیل فروش کم تویوتا پرادو ۳ درب، تنوع این خودرو را کاهش داد. همچنین در همین سال شاهد تجهیزات به روز، پنل جلوی جدید و چراغهای جدیدی در قسمت جلوی خودرو بودیم. سیلندر را برای این نسل از تویوتا حفظ کرد و جایگزینی برایش معرفی نکرد. فروش این خودرو در ژاپن ماهانه ۲. ۷ لیتری (۲TR-FE) با ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۲۴۶ نیوتن متر گشتاور ۲. ۸ لیتری (۱GD-FTV) با ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور ارتقاء پیدا کرد و تنها کشوری است که تویوتا پرادو را با پیشرانه روند تغییر شکل و فرم ظاهری تویوتا پرادو از نسل سوم به بعد اتفاق افتاد. نسل دوم این خودرو شکل و شمایلی بسیار شبیه به تویوتا لندکروز داشت و در بعضی از بازارها نیز به جای محصولات این کمپانی عرضه میشد. اما بعد از مدتی و با عرضه نسل سوم این خودرو با استفاده از پلتفرم جدید شروع به فاصله گرفتن از محصولات این کمپانی کرد و کم کم اسم تویوتا پرادو را بر سر زبانها اورد. محبوبیت این خودرو در ایران و دیگر کشورها به خصوص عربستان به دلیل قابلیت آفرود سواری ان است. یکی از اصلیترین ویژگیهای ظاهری این خودرو ابعاد بدنه این اتومبیل است. طول، عرض و ارتفاع این خودرو از تویوتا لندکروزر کمی کوچکتر است ولی با این حال نسبت به خودروهای شاسی بلند چینی ابعاد قابل قبولی دارد و فضای خیلی مناسبی را برای سرنشینان فراهم میکند. تویوتا پرادو نسل چهارم از نظر طولی و عرضی، میلیمتر بزرگتر شده است در حالیکه ارتفاع خودرو چیزی در حدود نمای جلویی خودرو تغییراتی کمی داشته و فقط کمی کشیدهتر شده است. در زیر جلو پنجره نسل سوم برداشته شده است و فقط نشان تویوتا در مرکز ان خودنمایی میکند. در نمای بغل خودرو اولین چیزی که نظر شما را جذب میکند رینگهای آلومینیومی شش پر به همراه آرم تویوتا در وسط آنها است. یک خط برجسته از درب جلویی خودرو تا رسیدن به چراغهای عقب و گلگیرهای عقب نسبتا برجسته تنها تغییراتی هستند که تویوتا برای از کمرنگ کردن سادگی این خودرو انجام داده است. ابعاد دربهای جلو بزرگتر از دربهای عقب هستند و این ویژگی امکان سوار شدن و خروج از خودرو را بدون مزاحمت برای سرنشینان فراهم میکند. در بعضی از مدلها چرخ یدک خودرو روی درب پشتی نصب میشود که ظاهری نسبتا جالب برای خودرو به همراه دارد. در قسمت داخلی نیز تویوتا تمام تلاش خود را کرده تا فضایی راحت و دلنشین برای سرنشینان فراهم کند. اولین قسمت که با ورود به کابین جلب توجه میکند مانیتور این خودرو است که قطب نما، شیب سنج، دما سنج، ساعت دیجیتال و … که امکانات لازم برای سفرهای بیابانی و کوهستانی است در اختیار راننده قرار میدهد. در زیر مانیتور سیستم صوتی خودرو قرار دارد. یکی دیگر از تفاوتهای این نسل با نسل سوم صندلیهای ردیف سوم است. در گذشته این ردیف شامل سه صندلی با قابلیت برداشتن یا حذف از کابین بود اما اکنون تبدیل به دو صندلی جدید شده که تنها قابلیت خواباندن را دارند. این خودرو با مدلهای استفاده شده در این خودرو یک مدل اتوماتیک تیپ ترونیک حداکثر سرعت این مدل لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و سیکل ترکیبی مصرف سوخت این مدل لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. سرعت این خودرو به کمک سیستم چهار چرخ متحرک و نیروی تولید شده باعث به حرکت درآمدن این خودرو میشود. حداکثر سرعت این خودرو کیلومتر بر ساعت است و زمان دقیقی از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو در دسترس نیست ولی در مقایسه با مدل VX باید بین رنج مصرف سوخت ترکیبی این خودرو لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و دارای استاندارد آلایندگی یورو تویوتا تولید پرادو با پیشرانه این پیشرانه از سال برای این خودرو در دسترس بوده و مشخصات آن بدون تغییر باقی مانده است. کاهش تمایل خریداران به پیشرانهی بنزینی و علاقهی آنها به پیشرانههای دیزلی از دلایل استفاده از این پیشرانه برای تویوتا پرادو است. که نسخه فول اپشن این خودرو محسوب میشود میپردازیم. تفاوت نسخههای افرود و انرود این خودرو در اپشنهای بکار رفته در خودرو است و از نظر ظاهری و پیشرانه تفاوتی با یکدیگر ندارند. کیسههای هوا تعبیه شده در این خودرو و سیستم تعلیق هوشمند از سیستمهای کمک رانندهای این خودرو بشمار میرود همچنین در مدل صندلیهای این خودرو مجهز به سیستم هوشمند پشت سریها برای جلوگیری از صدمات تصادف، دارای روکش چرم، صندلی راننده دارای تنظیم برقی و گرمکن دار و دارای حافظه و سیستم گرمکن صندلی کناری است. سنسور پارک جلو و عقب، سیستم کمک در پارک، سیستم پیشگیری از تصادف به صورت پیش فرض در این خودرو فعال هستند. این خودرو محسوب میشوند. این خودرو شامل آپشنهای جدید هستند که عبارتند از: سیستم ترمز خودکار اضطراری، کروز کنترل هوشمند، رادار هشدار بین خطوط و چراغهای هوشمند خودکار روی این خودرو عرضه میکند. سایر تجهیزات جدید این خودرو شامل چراغهای LED و روشنایی در روز در مدلهای این خودرو در هنگام ورود به بازار با استقبال فراوانی مواجه شد و با تریمهای مختلفی که عرضه کرده بود حق انتخابهای بیشتری در اختیار خریداران قرارداده بود و فروش نسبتا خوبی را تجربه کرد. مدلهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ دارای نقطه ضعفهای مصرف سوخت زیاد، شتاب کم در مدل تویوتا با به روز رسانی هایی که بر روی مدل جدید این خودرو انجام داد سعی کرد نکات منفی ان را تا حدودی از بین ببرد و پرادو را به خودرویی بی نقص تبدیل کند. مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ با همان مدلهای ۳ و ۵ درب عرضه شدند اما با تفاوتهای بسیار اساسی در بخش بدنه، پایداری و ترمز که باعث شده است هم از موسسه پایداری بهتر و افزایش هندلینگ خودرو، وجود خطوط و حجم هایی بر روی گلگیرها و کاپوت خودرو که به پایداری بهتر در سرعت بالا کمک میکند، بهتر شدن دقت فرمان نسبت به نسل قبل، کمتر شدن ارتفاع و سواری اسپرتتر نسبت به نسل قبل، امکانات ایمنی و رفاهی فراوان به ویژه در مدلهای ۶ سیلندر و کیفیت عالی ادوات داخل کابین از نکات مثبت این خودرو بشمار میروند. کارشناسی شده مدل ۲۰۱۲، خودرو با اینکه در قسمت بدنه از ضعف هایی برخوردار است ولی با این حال به مانند باقی پرادوها و لندکروزها از لحاظ فنی بسیار سالم دیده شده است نظریات کارشناس: تویوتا پرادو یک خودرو شاسی بلند سایز متوسط است که توانسته است مانند برادر بزرگتر خود به یکی از محصولات پر فروش کمپانی تویوتا تبدیل شود و از جایگاه نسبتا خوبی در بازارهای جهانی و به خصوص در ایران برخوردار باشد. قیمت تویوتا پرادو دو درب آخرین مدل از این خودروهای وارد شده به داخل کشور در سالهای ۲۰۱۳ است و بعد از ان به دلیل وضع قوانین جدید واردات خودرو و محدودیتهای ایجاد شده دیگر شاهد مدلهای جدیدی از این خودرو نبودهایم. با توجه به اینکه تمام خودروهای تویوتا پرادو موجود در کشور کارکرده به حساب میایند، در زمان خرید اینگونه خودروها وجود فردی متخصص که بتواند سالم بودن سیستمهای خودرو از قبیل موتور، اپشنها و سیستمهای ایمنی را بررسی و تایید کند الزامی است تا از بروز ضرر و زیانهای احتمالی در هنگام خرید خودرو جلوگیری کند. تویوتا پرادو
متن کامل نوشته در سایت اتکس
نظرات