فرهنگ کسب و کار چیست و چگونه آن را طرحریزی و اجرا کنیم؟ (قسمت اول)
بن هورویتز، سرمایه گذار خطرپذیر شرکت اندرسن هورویتز به تازگی کتابی در مورد فرهنگ کسب و کار به نام «what you do is who you are: how to create your business culture» منتشر کرده است. هورویتز در این کتاب زندگی چهار رهبر را مورد مطالعه قرار میدهد که تصمیمات و رفتارهای غیرمنتظرهشان دنیایشان را قدرتمندانه تغییر داده است. اما این رفتارهای تقریبا نامرئی را چطور باید طراحی کرد و شکل داد؟ شناسایی فرهنگ مورد نظر سخت است و نه تنها باید مشخص کنید که شرکت به چه سمتی حرکت خواهد کرد بلکه مسیر رسیدن به آن جا را هم باید تعیین کنید. اگر در کسب و کارتان فرهنگ قدرتمندی داشته باشید اما محصولی ارائه دهید که خواهان ندارد شکست میخورید. اما اگر عمیقتر نگاه کنید فرهنگ کسب و کار به مرور زمان میتواند بر موانع ساختاری به ظاهر شکستناپذیر یک حوزه غلبه کند و رفتار کل صنایع و سیستمهای اجتماعی را دستخوش تغییر کند. برای این کار من چهار مدل به خصوص را مورد مطالعه قرار دادم: اما مشخص کردن اینکه ریشهی موفقیت یک شرکت در فرهنگ آن است یا عوامل دیگر، آسان نیست. ایجاد یک فرهنگ کسب و کار، پیچیدهتر از وادار کردن افراد به داشتن رفتارهای مورد نظر شماست. من گامهایی را به شما پیشنهاد خواهم داد اما واقعیت این است که فرمولی وجود ندارد.
متن کامل نوشته در سایت شرکت توسعه کارآفرینی بهمن
نظرات