گزینش و انتخاب کارکنان مناسب: آنچه که مدیران منابع انسانی باید بدانند
یکی از پرسشهای مهم پیش روی مدیران منابع انسانی در سازمانها، این است که تناسب شخصیت فرد با شغل وی، تا چه اندازه بر عملکرد و رضایت شغلی وی تاثیرگذار است. افزایش بهره وری که در موفقیت سازمانی تاثیر میگذارد و مستقیما این بهره وری روی رضایت شغلی کارکنان نیز خود را نمایان خواهد کرد. تمامی شرکتها و در صدر آنها مدیران منابع انسانی در استخدام و گزینش افراد جدید برای خود برنامههای خاصی را دنبال میکنند. برخی دیگر نیز با گزینشهای مصاحبهای برخی مهارتهای نرم و گفتاری مانند روابط اجتماعی فرد را مورد سنجش قرار میدهند و متاسفانه کمتر سازمانی پیدا میشود که برنامهی جامع و کاملی برای گزینش افراد با توجه به تمام جوانب شخصیتی و رفتاری فرد ارائه دهد. زمانی که یک شغل و حرفه با ابعاد و ویژگیهای یک فرد هماهنگی و تناسب بالایی داشته باشد فرد از نظر شغلی فرد موفقی تلقی میشود که میتواند میزان بهره وری و کارایی بالایی بر سازمان خود داشته باشد و در حالت برعکس موجب هدر رفت زمان، انرژی و منابع مالی خواهد شد. در گزینش و انتخاب یک فرد در یک شرکت و یا یک سازمان خاص در هر حوزه و حیطه، عوامل مختلفی تاثیر گذار هستند که باید مدیران منابع انسانی نسبت به وجود یا عدم وجود آنها در افراد اطمینان حاصل کنند و در این حالت بهترین گزینش را طرح ریزی کنند. با اینکه در سالهای اخیر کارفرمایان و مدیران شرکتها از کمبود توانایی و تخصص کافی در افراد تحصیل کرده شکایت میکنند که آن هم در درجهی اول به سیستم آموزشی کشورمان مربوط میشود، با این حال نمیتوان این مشکل و عدم توانایی را به تمام افراد تحصیل کرده تعمیم داد که البته باید در بررسیهای خود در گزینش افراد، تحصیلات را با نگاهی عمیقتر و متفاوتتر مورد بررسی قرار دهیم. مدیران شرکتها و منابع انسانی برای بالا بردن عملکرد بهتر افراد و کارکنان خود بهتر است شخصیت آنها را بشناسند و نسبت به آن زمینهی شغلی فرد را مشخص کنند. این تواناییها در انجام شغل افراد بسیار تاثیر گذار هستند، به خصوص برخی مهارتهای اجتماعی که هر شرکت و سازمانی با توجه به حیطهی کاری خود میتواند بیشتر از سایرین به آنها نیاز پیدا کند. وجود استعداد در حیطهی شغلی و ارتباط و هماهنگی آن با شغل فرد، میزان سازگاری فرد را با شغلش را بالا برده و موجب میشود او در مدت زمان کمتری نسبت به بقیه بتواند تسلط کافی در شغلش پیدا کند. با بررسی و طرح سوالهایی پیرامون این توانایی ذاتی، میتوان به وجود آن در افراد پی برد و در اعطای مسئولیتها بهتر و دقیقتر عمل کرد که نتیجهی این امر نیز کسب موفقیت و رضایت بیشتر برای مدیران و کارکنان خواهد بود. در انتخاب و گزینش افراد بررسی علایق آنها میتواند مسوئلیت پذیری آنها را نسبت به شغلشان بالا برده و موجب افزایش بهره وری و رضایت شغلی شود.
متن کامل نوشته در سایت پروفایلسنتر
نظرات