استارتاپ استودیو چیست و چه تفاوتی با شتابدهنده دارد؟

هرچند که حتی دربین فعالان اکوسیستم مدل استودیو نیاز به توضیح بیشتری دارد؛ اما به‌طورکلی تعداد آن‌ها در حال افزایش است. دلیل شهرت بیشتر شتابدهنده نسبت به استارتاپ استودیو چیست؟ بارها شده زمانی که از اصطلاح استارتاپ استودیو برای استفاده کرده‌ایم؛ با این پرسش‌ها مواجه شدیم که استارتاپ استودیو چیست؟ آیا همان استارتاپ فکتوری است؟ چه تفاوتی با شتابدهنده یا دیگر مراکز حمایتی دارد؟ درواقع استارتاپ استودیو را می‌توان مدل جامع‌تر شتابدهنده دانست. یکی از دلایلی که استارتاپ استودیو با اینکه نسبت به شتابدهنده قدمت بیش‌تری دارد اما کم‌تر شناخته شده است؛ وجود نام‌های مختلف برای استارتاپ استودیو و رواج آن‌هاست. یکی از دلایل دیگر که به شهرت شتابدهنده کمک بسیاری کرده؛ روز دمو در پایان فرایند شتابدهی و معرفی استارتاپ به شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران یا عموم مردم است. از طرف دیگر شتابدهنده‌ها به این دلیل که استارتاپ‌های بیشتری را وارد بازار می‌کنند بیشتر شناخته می‌شوند. اگر به سبد سرمایه‌گذاری (پرتفو) شتابدهنده‌ها دریک سال نگاه کنید؛ تعداد خیلی بیشتری ورودی (همان استارتاپ و تیم) می‌بینید. به همین دلیل به این مدل استارتاپ فکتوری یا کارخانه استارتاپی هم می‌گویند. در استارتاپ استودیو تلاش براین است که تیمی ایده‌آل برای تجاری‌سازی ایده‌ای پرپتانسیل شکل بگیرد تا از این طریق شانس موفقیت افزایش پیدا کند. در استودیو تیم‌ها روی ایده‌های مختلف کار می‌کنند تا به بهترین ایده برای توسعه برسند. درواقع تیم‌های مختلف می‌توانند برروی یک ایده کار کنند تا اینکه بهترین تیم برای پیاده‌سازی آن ایده‌ای که در استودیو تولید شده شکل بگیرد. به‌عنوان مثال ایده گردشگری پزشکی که یک ایده پرپتانسیل و زودبازده به حساب می‌آید ۲ سال گذشته در استارتاپ استودیو هلثیو شکل گرفت و ۲ تیم شانس خود را در هلثیو برای راه‌اندازی یک شرکت بین‌المللی که خدمات پزشکی به بیماران خارجی ارائه می‌دهد امتحان کردند، اما تلاش‌هایی که انجام شد راه به جایی نبرد. . این متودولوژی که در جزئیات ممکن است برای هر استودیو متفاوت باشد؛ به‌طور کلی ریسک را هم برای استارتاپ استودیو و هم برای بنیان‌گذار کاهش می‌دهد. به‌عبارت دیگر استارتاپ استودیو مدل لین استارتاپ را علاوه بر به‌کارگیری به‌عنوان یک متودولوژی توسعه محصول براساس تکرار و یادگیری، در سطح پرتفو نیز به‌کار می‌برد. استارتاپ فکتوری فرایند تکرار را از طریق گیت‌های هرمرحله کاهش می‌دهد، اما از طرف دیگر این مدل را برروی ایده‌های بیشتری امتحان می‌کند. معیارهایی مانند تجربه و تیم بنیان‌گذار استودیو، دسترسی به منابع مالی داخلی و خارجی، شبکه‌ای که استودیو به آن متصل است، کارنامه و استارتاپ‌هایی که از استودیو ساخته شده‌اند و … ازجمله مواردی است که به شما کمک می‌کند با بررسی دقیق آن‌ها درمورد هر استارتاپ استودیو، بهترین را برای همکاری انتخاب کنید. نظر به ماهیت استارتاپ استودیو و تفاوت آن با سایر مجموعه‌ها به‌عنوان مثال یک شتابدهنده سلامت، هلثیو در مراحل ایده‌پردازی، تیم‌سازی، توسعه محصول و بازار، سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه نیاز کارآفرینان و تیم‌های خلاق و مستعد را پاسخ می‌دهد.

متن کامل نوشته در سایت استارتاپ استودیو هلثیو

منبع بلاگ

استارتاپ استودیو هلثیو

استارتاپ استودیو هلثیو

توسعه کسب‌و‌کار‌های نوپای حوزه سلامت

    نظرات