پالونیا مهاجم است؟

پالونیا مهاجم است؟

پالونیا (پائولونیا Paulownia ) موضوع مورد علاقه و هیجان انگیزی برای سرمایه گذاران و فعالین بخش کشاورزی کشور شده است. سخنان ضد و نقیض بسیاری در موافقت و مخالفت با پائولونیا مطرح شده است  سود بالا، شرایط عالی به لحاظ دامنه دمایی بالای درخت، مصرف آب کم وقابلیت کشت در خاکهای مختلف از جمله مواردی است که مورد استقبال قرار گرفته است. از آن طرف، مخالفین این درخت، مهاجم بودن آن را مطرح میکنند و مانند سایر تجربه های تلخ از ورود گونه های غیربومی به ایران، کشت پالونیا در ایران را اشتباه بزرگ دیگری میدانند . صحبتها و جدل ها در این زمینه مختلف است .که در ادامه به بخشی از این موارد اشاره شده است  تا به دید بهتری در این زمینه برسیم..

پالونیا مهاجم است!

حسین آخانی؛ استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران با قاطعیت می گوید پالونیا مهاجم است... براساس نظرات وی

"گیاه پالونیا مهاجم است؛ هر کسی در هر لباسی چنین گیاهی را برای کشت در شمال یا هر جای دیگر کشور توصیه می‌کند در حالت خوش‌بینانه ناآگاه و در حالت بدبینانه سودجو و کلاهبردار است."

وی در ادامه از مسئولان تقاضا میکند که "براساس حرف‌های بی‌پایه‌، کاشت گونه‌های خارجی در طبیعت ایران را تجویز نکنند؛ دیگر دوران بستن قراردادهای پشت‌پرده گذشته است!! در عصر اطلاعات باید شفاف و صادق باشند. باید به‌نظر همه گوش بدهند و آنچه را به صلاح کشور است و با نظرات علمی و رعایت کنوانسیون‌های بین‌المللی تطابق دارد، را در کشور انجام داد."

تجربه های تلخ کهور آمریکایی در خوزستان و ورود سفیدبالک به ایران از جمله موارد مطرخ شده توسط دکتر آقاخانی به عنوان مضرات ورود گونه های غیربومی به ایران است. وی ایران را سرشار از گونه های بومی میداند که میتواند نیاز کشور از گونه های غیر بومی را برطرف کند .

پالونیا مهاجم نیست!

 در پاسخ به این صحبت ها و نگرانی های بحق (بدیهی است که همه ما دغدغه محیط زیست و اکوسیستم طبیعی ایران را داریم)، افراد فعال و تاثیرگذار در ورود پالونیا به ایران  در اردیبهشت 98 اقدام به برگزاری همایش ملی "آشنایی با پالونیا" کردند، همایشی که در آن افراد موافق و مخالف بتوانند نظرات علمی و نتایج پژوهش های خود را در این همایش به سمع و نظر عموم مردم برسانند.

در همان ایام همایش  دکتر نوروزعلی حسن عباسی پاسخی را در فضای مجازی نسبت به این اتهامات مطرح میکند. دکتر عباسی که به پدر معنوی پالونیا  می ایران معروف است و به همین دلیل به درخت پائولونیا ، درخت نوروز هم گفته می شود در این رابطه میگوید:

" کشت پالونیا در کشورهای دیگر به عنوان یک ضرورت و با هدف  تولید چوب مناسب با کاربرد  همه٬جانبه در زمان کوتاه است، کشورهایی چون امریکا، کانادا، روسیه، استرالیا و ...که صاحب جنگل های وسیع و طبیعی و در شمار کشورهای صادر کننده چوب های الواری وعلوم و تکنولوژی جنگل و صنایع چوب و کاغذ در جهان هستند و یقیناً دغدغه جنگل و تنوع زیستی را بهتر از ما درک می کنند؛ امروزه همه آن ها به کشت و کار پالونیا در مزارع و باغ های خود روی آورده اند.

   بر اساس نتایج تحقیقات در جهان و ایران، درخت پائولونیا به هیچ وجه رفتار تهاجمی نداشته و مهاجم و تهدید کننده نیستند و مشاهدات میدانی در ایستگاه تحقیقاتی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با قدمتی بیش از سه دهه نیز غیرمهاجم بودن پالونیا را در کشت خالص یا هم کشتی با گیاهان زراعی تأیید کرده است.

   جالب است بدانید که در جلسه هم اندیشی که به دعوت  سازمان حفظ نباتات در اردیبهشت ماه سال ۹۷ در محل سازمان برگزار شد، غیرمهاجم بودن پالونیا گونه فورتونی و  تومنتوسا (تامنتوزا) با اکثریت آرا تصویب شده است.

   متأسفانه برخی از شخصیت‌های دانشگاهی  بدون تحقیقات فردی و یا ارائه  مستندات علمی اقدام به اظهار نظرها یا نقل قول از این یا آن یا برداشت ها و حدس و گمان های شخصی می پردازند که نتایجی جز تشویش اذهان و کند کردن روند رشد و تولید، اشتغال زایی، تامین مواد اولیه صنایع و کارگاه ها، سبز و آبادانی کشور و رفع برخی از چالش های زیست محیطی در کشور ندارد.

سرده پالونیا دارای ۹ گونه اصلی و تعدادی دورگه های طبیعی و ارقام اصلاح شده است و قابلیت های چون رشد خیلی سریع، زود بازده بودن با کاربردهای مختلف، سازگاری تحسین برانگیز در مقابل تغییرات و نوسانات شرایط مختلف اقلیمی و خاکی هستند و محدودیت هایی چون EC بالا، شوری آب و خاک و بالا بودن سطح سفره آب زیر قشری کمتر از دو متر، خاک های ماندابی، رس بالای ۲۴ درصد و دمای مطلق ۱۵-  و پایین تر از آن در سردترین ماه های سال است.

با این پیش فرض که گیاهان تندرشد در هم‌کشتی با گیاهان دیگر رقیب جدی به حساب می آیند نیز در مورد درخت پائولونیا صادق نیست زیرا ریشه گیاهان زراعی در عمق کمتر از ۴۰ سانت و ریشه های قوی پالونیاها در عمق بیش از ۶۰ سانت استقرار پیدا می کنند و در مصرف آب و مواد کانی محلول چندان رقابتی با هم ندارند و مشاهدات میدانی نیز این پدیده را تأیید می کند و به همین دلیل پالونیاها مقام بالایی را در نظام هم‌کشتی و چندکشتی در جهان بدست آورده اند و در زیر تاج و در بین ردیف های درخت پائولونیا می توان گیاهان زیادی از انواع درختان مثمر و غیر مثمر، درختچه ها، بوته ها، علفی های یکساله یا پایا کشت نمود.

  چون پالونیاها به کمترین سایه حساس هستند توصیه بر این است که از کشت تلفیقی درخت پالونیا با گونه های خیلی تند رشد بویژه گونه های همیشه سبز و یا با گونه هایی که آللوپاتی دارند و مواد شیمیایی زیان آور از قبیل رزین، تانن نظیر گردو، صنوبر و توسکا و برخی از سوزنی برگان خیلی تند رشد، همچنین گیاه ماندابی برنج پرهیز شود.

✅ بهتر است عزیزان بجای استفاده از واژگانی چون « ممکن است، احتمالاً، شاید، شاید، حدس و گمان، اما و اگر  مطالب خود را بر روی یافته های قطعی خود یا محققین داخلی و خارجی با ذکر منبع آن تدوین و سپس منتشر کنند."

همایش ملی آشنایی با پالونیا، بدون حضور مخالفین

همایش آشنایی با پالونیا در اردیبهشت 98 در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با شرکت فعالین و افراد مختلف برگزار میشود. یکی از موضوعاتی که در جریان همایش ملی آشنایی با پالونیا با انتقاد شدید دکتر حسن عباسی و همکاران ایشان مواجه می شود، عدم حضور حتی یک  فرد از .مخالفین پالونیا در همایش علمی و یا حتی ارسال نامه و مقاله علمی در مخالفت با این درخت است.

البته در این همایش نیز به سوداگری برخی از افراد در استفاده از این فضای مخافت و موافقت با پالونیا نیز اشاره می شود. پالونیا هیبرید موضوع مورد بحث بسیاری از مخاطبین می شود که به طور کلی و قریب به مضمون چنین پاسخی دریافت میکند: " پالونیا هیبرید نه قابل تایید است و نه قابل رد کردن - هنوز هیچ کدام از فعالین این حوزه که ادعای پالونیا هیبرید دارند مدارک و مستندات علمی ارائه نکرده اند!! با این حساب قابل تایید یا رد نیست" 

پالونیا هیبرید و قیمت بالای آن

اما آنچه تاکید میگردد و با انتقادات و سوالات بسیاری در مخاطبین و فعالین حوزه نهال پالونیا مواجه شده است، فروش نهال پالونیا به قیمت های بسیار گزاف و بالا در عنوان پالونیا هیبرید است!! نهالی چند هزار تومانی که چند ده هزار تومان به مشتریان فروخته میشود. با این حال بارها بیان می شود که عواقب این کار بر عهده فروشندگان و خریداران این نوع نهال است .

در طی دو دهه گذشته کشت پالونیا ( خصوصا پالونیا فورتونی)  در اراضی پایلوت در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان زیر نظر اساتید این دانشگاه و نقاط دیگر کشور، (براساس گفته های مرتبطین) مشخص  کرده است که پالونیا رفتار تهاجمی نداشته است و البته در نقاط مختلف ایران قابل کشت است.

درپایان می توان گفت که : به طور کلی هر چیز جدیدی با واکنش های مثبت و منفی  مختلفی مواجه می شود؛ بهتر است در این موارد با پژوهش کافی و  برخورد منطقی، به حل موضوعات کمک کنیم. آنچه از اسناد و مدارک موافقین پالونیا می توان فهمید این است که ظاهرا کشت این درخت و سرمایه گذاری در آن، نه تنها به لحاظ اقتصادی که به لحاظ زیست محیطی هم قابل توجیه است خصوصا که کشور ما در بخش چوب به عنوان کالای مصرفی با درصد بالای واردات، نیاز مبرمی به ورود به حوزه های زراعت چوب آنهم زراعت پرسود پالونیا دارد.

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله به برخی از سوالات شما پاسخ داده باشیم اگر هنوز پرسشی دارید از قسمت پایی همین صفحه، دیدگاه و پرسش / خود را مطرح کنید تا با هم موضوع را بررسی کنیم./ سپاس از توجه شما

    منبع بلاگ

    مزرعه کارآفرینی

    مزرعه کارآفرینی

    بستر ارائه ملزمات تولید و کارآفرینی در کشاورزی (کالا و خدمات)

    نظرات