استرس شغلی چیست و چگونه میتوان آن را کنترل کرد؟
تمام مشاغل دارای مشکلات، چالشها و ویژگیهای خاص خود هستند و این مسائل استرس و فشارهای عصبی و روانی بسیاری را برای شاغلین ایجاد میکند. شغلی را برای فرد ایجاد خواهند کرد که مطمئنا اثرات بدی روی روند کاری فرد، زندگی شخصی و روح و جسم او خواهد گذاشت. اگر شما نیز تازه وارد شغلی شدهاید یا میخواهید شغلی را انتخاب کنید بهتراست مهارتهای لازم برای مدیریت و کنترل استرس شغلی را بیاموزید تا بتوانید در کار و زندگی شخصی خود موفق شوید. استرس شغلی به یک وضعیت فیزیولوژیکی اطلاق میشود که در آن فرد شاغل به سبب محول شدن وظایف و مسئولیتهای سنگین دچار استرس و فشار روانی میشود که این فشارمیتواند تاثیرات ناسالمی را بر سلامت روحی و جسمی او تحمیل کند. البته باید گفت علل و عوامل زیادی در به وجود آمدن استرس شغلی نقش دارند که این عوامل میتواند از فردی به فرد دیگر با توجه به خصوصیات و ویژگیهای فردی، خانوادگی و شرایط محل کار، کارفرما و همکاران وی، متفاوت باشد. باید بگوییم موضوع استرس شغلی یکی از مسائل و مشکلاتی است که بسیاری از افراد شاغل و سازمانها درگیر آن هستند، چرا که علاوه بر خطرات و آسیبهای فردی، روی کار کلی سازمانها نیز تاثیرات منفی میگذارد. برای حل این مشکل و کم کردن آسیبهای آن بهتر است ابتدا با علل و عواملی که موجب به وجود آمدن فشار روانی و استرس در میحط کار میشود آشنا شده و در صدد رفع و حل آن باشیم تا این مسئله تمام ابعاد زندگی فردی ما را تحت تاثیر قرار ندهد. در واقع زمانی باید نگران این مسئله بود که استرسها علاوه بر حل نشدن و کنترل نشدن توسط افراد، بلند مدت باقی بمانند، در این حالت بدن هر لحظه در حالت فعال برای مقابله با عوامل استرس زا قرار میگیرد و این امر سبب به وجود آمدن مشکلات بسیاری در روح و روان و جسم فرد میشود. وجود استرس طولانی مدت و عدم کنترل آن در نهایت خستگی و ضایعات جسمی را به بار میآورد در این حالت بدن توانایی خود را از دست میدهد و موجب بروز بیماریهای بسیاری میشود که این بیماریها انجام فعالیتهای شغلی فرد را مختل خواهند کرد. این راهکارها میتواند توسط خود فرد و کارفرما برای بهبود وضعیت شغلی کارکنان صورت گیرد. حذف موارد و عواملی که موجب استرس در افراد میشود بهترین روش برای از بین بردن این مشکل است. البته که نمیتوان تمام موارد استرس زا را حذف کرد اما اگر کارفرمایان همکاری خوبی داشته باشند، بسیاری از تنشهای روانی حاکم بر محیط کار کم میشود و استرس افراد نیز تا حد زیادی کنترل میگردد. کارفرمایان میتوانند با ایجاد رابطهای سالم و درست، انتظارات مشخص، بهبود فیزیکی فضای کار، تناسب میان ساعات کاری و حقوق افراد، ارزش دهی و رفتار مناسب با کارکنان و … فشار روانی حاکم بر محیط کار را تا حد زیادی کم کنند. افراد چگونه میتوانند استرس شغلی خود را مدیریت و کنترل کنند؟
متن کامل نوشته در سایت پروفایلسنتر
نظرات