نهال گلدانی پالونیا ؛ نهال گلدانی بخریم یا ریشه لخت؟

نهال گلدانی پالونیا ؛ نهال گلدانی بخریم یا ریشه لخت؟

پالونیا

پالونیا درخت سریع الرشدی است که از آن برای زراعت چوب استفاده می شود. پالونیا بعد از مدت زمان ۵ تا ۷ سال، می تواند به ارتفاع و قطر مناسب جهت فروش برسد. لازم به ذکر است که قطر تنه این درخت تا ۴۰ سانتی متر رشد می‌کند.

از ویژگی های درخت پالونیا (نهال پائولونیا) می توان به این موارد اشاره کرد: مقاوم به کم‌آبی، مقاوم به خاک‌های آهکی و گچی و با زهکشی نامناسب، مقاوم به دود و هوای مناطق صنعتی. پالونیا از درختان بسیار سازگار برای جنگل کاری سریع، توسعه فضای سبز شهر و روستا و کشت تؤام با انواع گیاهان زراعی رایج است.

(برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پالونیا روی تصویر زیر یا اینجا کلیک کنید.)

درخت پالونیا

نهال گلدانی یا نهال ریشه لخت؟ 

این موضوع همواره مورد پرسش بسیاری از عزیزان علاقه مند به کاشت نهال است. به طور کلی نباید زیاد درگیر این موضوع شد چراکه شرایط در حالت عادی، چندان فرقی ندارد. نهال ریشه لخت با توجه به خواب زمستانی نهال باید در زمستان و یا اواخر پاییز کاشته شود اما نهال گلدانی عموما در اکثر اوقات سال قابلیت کشت دارد.

نهال گلدانی پالونیا و نهال ریشه لخت آن هر کدام مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

نهال ریشه لخت پالونیا

عموما نهال درختان به صورت ریشه لخت (یا ریشه یا ریشه کن در زبان عامیانه) عرضه می شوند که البته اوج عرضه نهال ریشه لخت در اسفندماه است. از جمله مزایای خرید نهال ریشه لخت پالونیا می توان به ارزان بودن نهال ریشه لخت و هزینه حمل پایین تر آن اشاره کرد. اما مهمترین عیب نهال ریشه لخت پالونیا نیز عدم امکان کشت نهال در تمام طول سال است. نهال ریشه لخت را تنها زمانی میتوان کاشت که گیاه هنوز در خواب زمستانه است.

کاربرد نهال گلدانی پالونیا:

نهال گلدانی پالونیا

گاهی اوقات یخبندان، بارندگی و یا موارد دیگر باعث از دست دادن زمان برای انجام امور لازم کاشت نهال تا پایان زمستان (یعنی اسفند ماه) می‌شود. در چینی شرایط، کار کاشت نهال به بعد از زمستان موکول می شود.

 با توجه به اتمام خواب زمستانی نهال در بهار، برای کاشت نهال، باید نهال گلدانی تهیه شود چراکه عموما نهال های گلدانی (از جمله نهال گلدانی پالونیا) قابل انتقال به زمین اصلی در تمام طول سال هستند.

منظور از نهال گلدانی (در لفظ عامیانه به نهال ریشه پر هم مشهور است) این است که ریشه نهال همراه با خاک آن باشد که اینکار با گلدان های پلاستیکی و یا نایلکسی انجام می‌شود.

مزیت خاص نهال های موجود در گلدان های نایلکسی (نهال های نایلکسی) این است که فرآیند کشت آن ها در زمین اصلی نیز راحتتر از گلدان های پلاستیکی است؛ بدین صورت که هنگام کاشت نهال نایلکسی در زمین، کافیست زیر نهال با چاقو برش داده شود و نهال در جای خود در زمین کاشته شود. با اینکار خاک اطراف ریشه نیز به طور کامل حفظ می شود و پخش نمی شود. همچنین استفاده از گلدان های نایلکسی، هزینه نهال گلدانی را تاحد مطلوبی کاهش می دهد که به قیمت پایین تر برای مصرف کننده منجر می شود.

مهمترین مزیت نهال گلدانی (از جمله نهال گلدانی پالونیا)، قابلیت کشت در قابلیت کشت و انتقال به زمین اصلی در تمام طول سال است چراکه ریشه نهال به همراه خاک اطرافش جابجا می‌شود.

اما اصلی ترین عیب نهال های گلدانی، هزینه بالاتر نهال گلدانی نسبت به نهال ریشه لخت و همچنین هزینه حمل بالای آن است.

به طور کلی قیمت هر نهال گلدانی حداقل 50% گرانتر از نوع ریشه لخت آن است و همچنین حجم اشغال شده توسط نهال گلدانی بسیار بیشتر از نوع ریشه لخت آن است پس هزینه حمل آن نیز بالاتر است.

از آنجایی که انتقال درست و امن نهال برای داشتن نهال سالم بسیار مهم است، طبیعتا برای انتقال نهال گلدانی، وجود فضای کافی برای انتقال و چیدمان مناسب (که خود فضای بهتری میطلبد)، بسیار حائز اهمیت اشت.

امیدواریم توانسته باشیم تا حدی پاسخ سوال " نهال گلدانی یا نهال ریشه لخت؟" را داده باشیم.

اگر دیدگاه و یا پرسشی دارید در پایین صفحه درج کنید تا با هم موضوع را بیشتر بررسی کنیم.

نهال گلدانی پالونیا

نهال گلدانی پالونیا

    منبع بلاگ

    مزرعه کارآفرینی

    مزرعه کارآفرینی

    بستر ارائه ملزمات تولید و کارآفرینی در کشاورزی (کالا و خدمات)

    نظرات