قرارداد مشارکت مدنی چیست + نمونه قرارداد

قرارداد مشارکت مدنی چیست + نمونه قرارداد

قرارداد مشارکت مدنی

قرارداد مشارکت مدنی

ما در ابتدا، تعریف قرارداد مشارکت مدنی به زبان ساده را بیان می‌کنیم تا به سوال «قرارداد مشارکت مدنی چیست» پاسخ دهیم:

«قراردادی که با کمک آن، اشخاص حقیقی یا حقوقی که دارای سرمایه هستند، سرمایه خود را اعم از مادی و معنوی به صورت سهمی از شراکت و به صورت مشاع به کار می‌گیرند. این مشارکت در زمینه‌های مختلف تجاری، خدماتی، اقتصادی و … امکان پذیر است و البته مدت زمان آن محدود و از قبل، مشخص است. در این نوع از قرارداد، اعطای سهم الشرکه به منظور به دست آوردن منفعت در آیندۀ شراکت انجام می‌شود. پس قرارداد مشارکت مدنی یک نمونه قرارداد مشارکت در کار و سرمایه است.»

قانون مشارکت مدنی و مبنای قرارداد مشارکت مدنی

قانون مشارکت مدنی، قانون مدنی می‌باشد که از مادۀ ۵۷۱ تا ۶۰۶، در‌مورد مشارکت مدنی و شرکت‌های حقوقی صحبت کرده‌است. تمامی مشارکت‌هایی که بر اساس این قانون آغاز می‌شود، موجب تشکیل شرکت حقوقی می‌شود و در مقابل آن، شرکت‌های تجاری است که شخصیت حقوقی آن، مجزا از شخصیت شرکا می‌باشد و شرکت‌هایی مثل شرکت سهامی عام و خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی و… را شامل می‌شود.

به زبان ساده‌تر قرارداد مشارکت مدنی باعث تاسیس شرکت مدنی می‌شود. بحث مربوط به احکام شرکت و تقسیم اموال شرکت، در فصل هشتم قانون مدنی از ماده ۵۷۱ تا ۶۰۶ موجود است. با توجه به مفاد این مواد قانون مشارکت مدنی شرکت‌ها به دو دستۀ شرکت‌های تجاری و شرکت‌های مدنی تقسیم می‌شوند. شرکت‌های تجاری بلافاصله بعد از به ثبت رسیدن، دارای شخصیت حقوقی خواهند شد و تابع قانون تجارت است. اما قانون مدنی، شرکت‌های مدنی را فاقد شخصیت حقوقی دانسته و آن را تابع قانون مدنی می‌داند. سرمایه شرکت مدنی نیز می‌تواند از اموال مختلف (اعم از منقول و غیرمنقول که راجع به آنها از مواد ۱۱ تا ۲۲ بحث شده است) حاصل شود.

متن کامل نوشته در وب سایت رکلا

    منبع بلاگ

    نظرات