عرضه اولیه چیست؟ | زمان مناسب فروش عرضه اولیه
عرضه اولیه چیست؟ عرضهی اولیه یا (IPO یا Initial Public Offering) یا عرضهی عمومی اولیهی سهام به معنی اولین معرفی یک شرکت به بازار سرمایه است. عرضه اولیه فرایندی است که یک شرکت خصوصی (شرکت سهامی عام) اولین سهام شرکت خود را برای فروش عمومی در اختیار بازار سرمایه میگذارد. عرضهی این سهام در بازار به جذب سرمایه برای شرکتها و همچنین رسیدن به شفافیت صورتهای مالی میانجامد. اما پس از عرضه اولیه، دیگر بخشی از سهام شرکت به صورت عمومی در اختیار مردم قرار میگیرد. معمولا یک شرکت هنگامی عرضه اولیه میشود که به یک ثبات نسبی از سرمایهی شخصی رسیده باشد و با این کار قصد گسترش و ادامهی رشد کسبوکار خود را دارد. به علاوه برای توضیح هدف دوم باید گفت که احتمال عرضه شدن در بورس یک انگیزهی مهم برای شرکتهای نوظهور است تا بتوانند سرمایه گذاران اولیهی خود را تحت تاثیر قرار دهند. پس از اتخاذ شرایط اولیه، شرکتها باید مستندات و مدارک خود را برای بررسی درخواست پذیرش اوراق بهادار، به سازمان بورس ارائه کنند. با الکترونیکی شدن سامانههای معاملاتی، عرضه اولیهها در زمان مشخصی برای معامله حراج میشدند و هرکس زودتر سفارش خود را قرار میداد، میتوانست حجم بیشتری از سهام آن شرکت را دریافت کند. در روش ثبت سفارش یا بوک بیلدینگ، سهام شرکت قبل از شروع معاملات در سامانه به نسبت مشخصی میان کارگزاران و سازمانهای سرمایه گذاری تقسیم میشود و یک بازهی زمانی برای ثبت سفارش آزاد اعلام میکنند. برای خرید عرضه اولیه توسط اشخاص حقیقی باید ابتدا در سامانهی سجام ثبتنام کنند و احراز هویت خود را انجام دهند. برای مثال اگر شرکتی ۱۰ درصد سهام خود را در بورس عرضه کند، سازمان بورس اعلام میکند به هر فرد ۱۰۰ سهم با قیمت ۱۰۰۰ تومان میرسد. در این صورت شما ۱۰۰ هزار تومان به حساب کارگزاری واریز میکنید و با وارد کردن نماد شرکت مورد نظر ۱۰۰ سهم با بالاترین قیمت (مثبت پنج درصد) ثبت سفارش میکنید. لازم به ذکر است شما میتوانید در چند کارگزاری حساب داشته باشید ولی نمیتوانید از چند کارگزاری همزمان عرضه اولیه خرید کنید زیرا به هر کد بورسی فقط یک مرتبه اجازهی استفاده از این امکان داده میشود. بعض شرکتها در بورس ایران در دو ماههی اول عرضه اولیهی خود حتی تا ۳۰۰ درصد سود را نیز به سهامداران خود دادهاند. روش دیگر تحلیل صورتهای مالی شرکت و محاسبهی ارزش ذاتی آن و مقایسهی ارزش شرکت با قیمت اسمی آن هنگام عرضه اولیه است. این روش یکی از مناسبترین روشهای تحلیل و ارزیابی عرضه اولیههاست زیرا در ابتدای ورود شرکت به بورس دادهی کافی جهت تحلیل تکنیکال آن وجود ندارد و سابقهی قیمتی شرکت در دسترس نیست. برای مثال شما ارزش ذاتی شرکت را از روی صورتهای مالی آن به ازای هر سهم ۱۵۰ تومان محاسبه کردهاید؛ در این صورت اگر این سهم با قیمت ۱۰۰ تومان عرضه شود انتظار دارید حداقل ۵۰ درصد سود کسب خواهید کرد و وقتی به قیمت ۱۵۰ تومان رسید، میتواند محدودهی خوبی برای فروش سهام باشد.
متن کامل نوشته در سایت پیپینگ
نظرات