دوئل: مقایسه جک J۵ و چری آریزو فایو جدال ظاهر و باطن

دوئل: مقایسه جک J۵ و چری آریزو فایو جدال ظاهر و باطن

خودروهای چینی بر خلاف محصولات داخلی با سرعت بیشتری در حال پیشرفت هستند و روز به روز بر تعداد خریداران این خودروها در کشور افزوده می‌شود. صنعت خودرو سازی چین با هدف رقابت و کسب رتبه نخست بازار فروش خودرو در بیشتر کشورهای خارجی همواره در حال بهبود محصولات و پیشرفت در این زمینه هستند و امروزه سهم قابل توجهی از خرید و فروش خودروهای داخل کشور را این خودروهای چینی به خود اختصاص داده‌اند. توسط کمپانی کرمان موتور به داخل کشور عرضه می‌شد و با طراحی بیرونی و داخلی زیبا نسبت به خودروهای هم رده خود در بازار و قیمت مناسب توانست فروش خوبی را در بازار داخلی کسب کند و در میان مالکان به خودروی محبوبی تبدیل شود و راه ورود برای دیگر محصولات این کمپانی را هموار کند. در داخل کشور عرضه می‌شد و اکنون تنها نسخه‌های کارکرده این خودرو در بازار خرید و فروش می‌شود. با توجه به اینکه چند سال از توقف تولید این خودرو می‌گذرد اما همچنان نسخه‌های کارکرده این خودرو نسبت به بعضی از خودروهای بازار گزینه‌های مناسبی برای خریدارن هستند. یکی از محصولات این کمپانی است که در سال در این شرکت تولید و روانه بازار شده است. توسط مدیران خودرو وارد بازار داخلی کشور شد و توانست بخشی از بازار را به سمت خود جلب کند که طراحی ظاهری و داخلی قابل قبول اش یکی از این عوامل بود. پیشرانه ضعیف این خودرو و نارضایتی مالکان دلیلی بر تولید نسل جدید این خودرو به صورت اتومات و پیشرانه‌ای مجهز به توربو شارژ شد که در مقایسه با نسل قبلی تفاوت قابل ملاحظه‌ای از نظر قدرت خروجی با یکدیگر داشتند. کسب کند و همچنین با توجه به هماهنگی بین ابعاد بدنه و قدرت موتور و کیفیت ساخت توانست جایگاه مناسبی در بازار داخلی بدست بیاورد. نیوتن متری را دارد و نیروی تولید شده در هر دو مدل به چرخ‌های منتقل شده و باعث به حرکت در امدن خودرو می‌شود. در مورد شتاب این خودرو امار رسمی منتشر نشده است و با تست‌های انجام گرفته شده مقادیر ثانیه را برای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو ثبت کرده‌اند. از معایب این خودرو که مالکان به ان اشاره کرده‌اند ضعف خودرو در مسیرهای سربالایی و پر سر و صدا بودن گیربکس اتومات در این مسیرها می‌باشد که از جمله نکات مهم برای خریداران خودرو است. لیتری استفاده کرده است که در اولین سری از این محصولات این پیشرانه‌های به صورت تنفس طبیعی بوده و نسل جدیدتر مجهز به سیستم توربوشارژ می‌باشند که قدرت بیشتری نسبت به نسل قدیمی تولید می‌کند. نیوتن متر گشتاور را تولید کند و به کمک سیستم انتقال قدرت دنده‌ای کیلویی این خودرو و نیروی تولیدی نه چندان زیاد این پیشرانه مدل تنفس طبیعی این خودرو قادر به شتاب گیری سریع به خصوص در مدل اتومات نخواهد بود زیرا این سیستم انتقال قدرت برخلاف جدید و پیشرفته بودن در مقابل نیروی تولیدی این پیشرانه مانند یک مانع عمل کرده و اریزو ۵ را به خودرویی تنبل تبدیل کرده است. نیوتن متر افزایش یافته است که ارقام قابل قبولی برای این خودرو بشمار می‌رود. لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از سوی کمپانی منتشر شده است که می‌توان این خودرو را در صورت درست بودن این مقادیر در گروه خودروهای کم مصرف بازار قرار داد. در مورد شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ارقام دقیقی از سوی این کمپانی منتشر نشده است اما با تست‌های گرفته شده و اعداد تقریبی تقریبا نسخه دنده‌ای در مدت زمان توسط کرمان موتور متوقف شد و از ان تاریخ به بعد فقط محصولات کارکرده این خودرو در بازار خرید و فروش می‌شوند و در مقایسه با خودروهای امروزی از نظر ظاهری کمی قدیمی به نظر می‌رسند اما با این حال نسبت به بعضی از خودروهای موجود در بازار گزینه‌های مناسب‌تری هستند. J۵ به گفته خود مسئولان این کمپانی در زمان عرضه بهترین طراحی بدنه را در مقایسه با سایر محصولات این کمپانی داشت و یکی از زیباترین خودروهای جک بشمار می‌رفت. کشیده در کنار خطوط کرومی رنگ که لوگوی اصلی جک در قسمت میانی ان قرار گرفته است و جلو پنجره مشبک ان همگی مکمل یکدیگر بوده و نمای جذابی را برای این خودرو پدید اورده‌اند. در نمای جانبی نیز تنها یک خط برجسته که در امتداد خودرو کشیده شده است دیده می‌شود و استفاده از این خطوط و زوایای مختلف در بدنه این خودرو به عضلانی‌تر شدن جک کمک فراوانی داشته است. در نمای پشتی خودرو نیز چراغ‌های عقب با فرمی جدید و به شکل برگ و به صورت دو قسمت بر روی بدنه و درب صندوق عقب قرار گرفته‌اند همچنین شاهد استفاده از چراغ‌های در این قسمت هستیم که با توجه به تاریخ عرضه خودرو و رقبای حاضر در بازار می‌توان گفت این کمپانی از تکنولوژی نسبتا به روزی استفاده کرده است. در این قسمت نیز برای ایجاد تفاوت هایی و همچنین زیبایی بیشتر از رنگ کروم در لوگوی کمپانی و دیگر قسمت‌ها استفاده شده است در کل طراحی بدنه در عین سادگی قابل قبول بوده و در مقایسه با خودروهای هم رده‌اش به خصوص در مقایسه با محصولات داخلی در زمان عرضه یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید خودرو بشمار می‌رود. در داخل کابین ابتدا متریال بکار رفته یکی از اصلی‌ترین موارد برای بررسی است که در این خودرو با توجه به معمولی بودن و نه چندان لوکس بودن خودرو کیفیت مواد بکار رفته در حد متوسط بوده و چرم استفاده شده در این قسمت‌ها احساس خشکی را به افراد منتقل نمی‌کند. پلاستیک استفاده شده در قسمت‌های از داخل کابین از نوع خشک بوده و از اصلی‌ترین دلایل ان می‌توان به کم کردن هزینه‌های این خودرو اشاره کرد که یکی از عمده نکات منفی گزارش شده در این قسمت بود. در قسمت بالایی این سیستم‌ها دریچه‌های تهویه مطبوع میانی قرار گرفته‌اند که به فرم ذوزنقه طراحی شده‌اند و در مقایسه با دریچه‌های جانبی که به شکل دایره‌ای هستند و با ترکیبی از نوارهای کرومی رنگ همراه شده‌اند جذابیت کمتری دارند. شاخه خود در کنار صفحه کیلومترهای مجزا این خودرو نمای داخلی j۵ را کمی اسپرت نشان دهد. صفحه کیلومتر j۵ از سه قسمت استوانه‌ای تشکیل شده است که در قسمت میانی نشانگر سرعت خودرو قرار گرفته و نشانگرهای دور موتور و سوخت خودرو در دو طرف جای گرفته‌اند. برای رفاه سرنشینان عقب نیز جک دریچه‌های تهویه هوا طراحی کرده است که با توجه به ابعاد کوچک انها ولی وجود انها در این خودرو خالی از لطف نیست. در بخش اماکانات و سیستم‌های ایمنی این خودرو می‌توان به موارد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، صندلی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، سیستم کنترل باد تایرها باعث شده تا یکی از نقاط قوت جک j۵ در بخش ایمنی آن رقم بخورد، امکانات و تجهیزاتی که در جک J۵ موجود است نسبتا قابل قبول می‌باشد و برتری نسبی به رقبا به خصوص محصولات داخلی دارد. ۱_ ارتفاع پایین خودرو در مدل‌های اتومات باعث شده تا در مواقعی که با سرعت گیرهای بد و غیر استاندارد مواجه می‌شوید شاهد برخورد این قسمت باشید. ۴_ کیفیت نامرغوب مواد داخل کابین: یکی از دلایلی که کیفیت مواد استفاده شده در داخل کابین خودرو پایین می‌باشد ارزان و مقرون به صرفه تمام شدن قیمت نهایی خودرو است همچنین نوع چینش دکمه‌ها و طراحی دریچه‌های تهویه یاداور محصولات یک دهه گذشته می‌شود. این سروصدای جک j۵ اتوماتیک در شیب‌های زیاد و تند به اوج خود می‌رسد و اگر خودرو شما در شیب تند ایست کند و در آن حالت قصد شروع حرکت داشته باشید قطعا صدا را احساس خواهید کرد. تقریبا با اتمام عرضه جک J۵ در ایران چری آریزو ۵ توسط مدیران خودرو به داخل کشور عرضه شد و طراحی نسبتا جدید و به روز سبب افزایش محبوبیت این خودرو در بازارهای داخلی شد. جلو پنجره مشبک طراحی شده در این قسمت با توجه به ابعاد نسبتا بزرگش تقریبا نمای جلویی خودرو را تصرف کرده است و ظاهری اسپرت را برای این خودرو به تصویر می‌کشد. چراغ‌های دی لایت نیز در طرفین سپر قرار گرفته‌اند که با همراهی نوارهای کرومی رنگ در اطراف انها سعی در بیشتر نشان دادن هماهنگی قسمت‌های مختلف این خودرو در نمای جلویی دارند. که بدنه‌ای تقریبا ساده داشت چری از خطوط برجسته‌ای در قسمت‌های مختلف این خودرو استفاده کرده است که باعث حجیم‌تر شدن بدنه اریزو ۵ شده است. در نمای جانبی نیز شاهد خطوط برجسته و زاویه دار روی بدنه خودرو هستیم که اصلی‌ترین انها از گلگیر جلو شروع و تا چراغ‌های عقب امتداد دارد. اینچی این خودرو نیز که طراحی منحصر به فردی دارند در کنار این خطوط برجسته باعث شده‌اند تا نمای جانبی این خودرو در مقایسه با خودروهای چینی میان رده موجود در بازار بسیار مدرن و جذاب به نظر برسد. خودرو از نظر ظاهری نمای عقبی این خودرو شبیه خودروهای فست بک شده است و ظاهری اسپرت پیدا کرده است. چری نمای داخلی این خودرو را نیز همانند نمای خارجی با استفاده از متریال نسبتا با کیفیت و طراحی به روز‌تری انجام داده است تا بر جذابیت بیشتر این خودرو بیافزاید و مشتریان احساس رضایت بیشتری داشته باشند. فرم داشبورد و صفحه کیلومتر این خودرو با دیگر خودروهای چینی متمایز است و چری سعی کرده است تا محصولی متفاوت و بهتر از رقبای هم رده‌اش در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. مواد استفاده شده در داشبورد کیفیت تقریبا بهتری داشته در مقایسه با سایر خودروهای چینی و کاملا راضی کننده می‌باشد اما برای افراد سخت پسند همچنان یک داشبورد معمولی بشمار می‌رود. در قسمت پایینی این صفحه نمایش کلیدهای تهویه مطبوع و سیستم صوتی و مجرای تهویه هوا نیز به صورت کشیده در کنار صفحه نمایش این خودرو قرار گرفته‌اند. طرح داخلی خودرو نیز همانند نمای بیرونی شباهت زیادی به محصولات کره‌ای دارد با این تفاوت که از نظر کیفیت هنوز به اندازه انها رشد نکرده است ولی در کل در مقایسه با محصولات قبلی این کمپانی و خودروهای چینی کمی پیشرفت کرده‌اند. صفحه کیلومتر این خودرو طراحی اسپرتی داشته و با دیگر محصولات کاملا متفاوت است. نیز در بین این دو نشانگر تعبیه شده است که تا اطلاعاتی همچون درجه حرارت اب، میزان سوخت و فشار باد تایرها را به راننده منتقل کند. رنگ قرمز استفاده شده در قسمت صفحه کیلومتر خودرو به منظور همخوانی و جذابیت بیشتر داخل کابین با دوخت قرمز رنگ انجام شده است. فضای در نظر گرفته شده برای افراد قد بلند در قسمت عقبی خودرو یکی دیگر از نکات منفی اریزو ۵ است که با توجه به سقف منحنی شکل ان افراد بالای ۱۸۰ سانتیمتر احساس راحتی در این قسمت ندارند. با این حال، به دلیل فاصله محوری و عرض مناسب بدنه، آریزو ۵ از نظر فضای پا، زانو و شانه‌ها، ظرفیت کافی را برای سرنشینان عقب خودرو فراهم می‌کند. لیتر فضا در اختیارتان قرار می‌دهد کمی بیشتر است ولی در کل در مقایسه با خودروهای داخلی چون از این موسسه شده است همچنین برای امنیت هرچه بیشتر سرنشینان خودرو چری در این خودرو نیز از صفحات ضد ضربه استفاده کرده است. برخی از محصولات داخلی که تقریبا خودروهای هم رده J۵ در بازار محسوب می‌شوند از خرید و فروش پر رونقی در بازار برخوردارند و برای تامین قطعات یدکی مالکان خود را به زحمت نمی‌اندارند گرچه از لحاظ قدرت پیشرانه و ایمنی اندکی پایین‌تر این رقیب چینی قرار می‌گیرند با این حال در مقایسه این دو محصول چینی و انتخاب یکی از این دو خودرو به عنوان خودروی برتر اریزو ۵ را به دلیل طراحی به روز و مدل‌های جدیدی که چری در سال‌های مختلف به بازار عرضه کرده است گزینه مناسبی در نظر می‌گیریم. بهبود یافتن مشکلات این خودرو در نسل‌های جدیدتر و تنوع مدل‌ها از عواملی است که این خودرو نسبت به جک ارزش خرید بیشتری داشته اگرچه هر دو خودرو محصول شرکت‌های خودروسازی چینی می‌باشند اما تلاش و عملکرد کمپانی چری در تولید محصولات با کیفیت که بتواند با خودروهای کره‌ای رقابت کند کمی بیشتر کمپانی جک بوده و فروش محصولات این کمپانی در بازارهای داخلی با استقبالی خوبی همراه شده است. به یکی سخت‌ترین کارهای امروزی تبدیل شده است زیرا عوامل مختلفی در قیمت گذاری این محصولات به خصوص خودروهای وارداتی نقش دارند که می‌توان به اصلی‌ترین انها یعنی قیمت ارز و واردات خودرو اشاره کرد. واردات خودرو که امروزه بسیار سخت انجام می‌شود و تعرفه‌های جدید گمرک برای ازاد سازی این محصولات در کنار نوسان قیمت ارز که ثبات نسبی نداشته و در هر زمان مقادیر مختلفی به خود می‌گیرد از عوامل افزایش و ثابت نبودن قیمت این خودروهای وارداتی است. به داخل کشور دیگر شاهد خودروهای صفر این مدل در بازار نیستیم و فقط خرید و فروش نمونه‌های کارکرده این خودرو در بین مردم را مشاهده می‌کنیم، همچنین اخرین نسلی که از اریزو ۵ در بازار خرید و فروش می‌شود مدل‌های سال نسخه‌های صفر و کم کارکرده آریزو ۵ همچنان در بین مردم خرید و فروش می‌شوند اما تعداد انها اندک شمار است و با توجه به قیمت نسبتا بالای این خودروها اکثرا به سمت نمونه‌های کارکرده این محصولات کشیده می‌شوند. در بحث خرید خودروهای کارکرده سوالاتی که ذهن خریدار را همیشه به خود مشغول می‌کند سالم بودن خودرو از نظر سیستم‌های فنی و پیشرانه و همچنین تصادفی نبودن خودرو است که در اینده و با مشخص شدن این موضوع علاوه بر هزینه‌های نسبتا زیاد تعمیرات، افت قیمت زیادی را برای خودرو به همراه دارد.

متن کامل نوشته در سایت اتکس

    منبع بلاگ

    اتکس

    اتکس

    پلتفرم خرید، فروش، معاوضه و کارشناسی خودرو در محل

    نظرات