چگونگی سرمایه گذاری در استارتاپ ها

چگونگی سرمایه گذاری در استارتاپ ها

استارت آپ در حقیقت نوعی از شرکت است که نوپا می‌باشد و با یک ایده اولیه کار خود را شروع می‌کند و ایده منحصربه‌فرد به‌ تنهایی نمی‌تواند ضامن موفقیت یک استارت آپ باشد. اما همانطور که احتمالا حدس می‌­زنید، جذب سرمایه برای استارتاپ­‌ها اصلا کار ساده­‌ای نیست چرا که ریسک سرمایه‌­گذاری بر روی کسب‌­وکارهای نوپا به راحتی توسط سرمایه‌­گذاران پذیرفته نمی‌­شود. به همین خاطر استارتاپ‌­ها باید تا حد ممکن فضایی را ایجاد کنند تا سرمایه‌­گذاران استارتاپ بتوانند به موفقیت ایده‌های تجاری آنها اعتماد داشته باشند. نحوه سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها باید به روش مناسبی صورت پذیرد تا ایده اولیه به ثمر برسد و کارآفرین و سرمایه‌گذار به سود زیادی دست پیدا کنند. در موارد معدودی برخی از کارآفرینان، سرمایه لازم برای ادامه کار را دارند و یا به دلیل اینکه ایده شان کم سرمایه است نیازی به حمایت مالی ندارند. سرمایه‌ای که شما از طریق سرمایه شخصی به دست می‌آورید ممکن است حتی مبلغ خیلی بالایی نباشد اما حداقل هزینه‌های ضروری و اساسی شما مثل هزینه راه‌اندازی وب‌سایت یا خرید مواد اولیه (اگر لازم باشد) را تامین کند. درصورتی‌که کارآفرین سرمایه بیشتری داشته باشد برای تبلیغات و بازاریابی نیز نیازی به گذاشتن وقت و جذب سرمایه‌گذار ندارد و تمام تمرکز خود را در اجرا و عملی کردن ایده خود می‌گذارد. بازاریابان و کارآفرینان متخصص به این اعتقاد دارند که هرچه یک استارت آپ بتواند هزینه‌های خودش را از طریق سرمایه شخصی تامین بکند به همان‌اندازه قوی‌تر بوده و شانس بیشتری برای موفقیت دارد. اما باید بخاطر داشته باشید که فرایند سرمایه شخصی کمی کند است چون معمولا سرمایه شخصی‌ای که افراد دارند آنقدر زیاد نیست که بتوانند کارها را خیلی سریع پیش ببرند و باید به مرور زمان از آن استفاده کرد. معمولا استفاده از سرمایه بیرونی (به جای سرمایه شخصی) کمی سریع‌تر و راحت‌تر است چون مجموعه‌ها و سازمان‌های زیادی مانند صندوق‌های مالی یا بانک‌ها وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند. تعداد افراد یا سازمان‌هایی که حاضر باشند با چنین شرایطی سرمایه‌ای در اختیار شما بگذارند خیلی کم است اما کارآفرینان علاقه خاصی به این روش دارند چون که در این روش، نیازی نیست که شما سرمایه دریافتی‌تان را در مدتی کوتاه بصورت یکجا یا قسطی پس بدهید. چنین اقدامی سبب می­‌شود تا سرمایه‌­گذاران تا حد زیادی از بازگشت سرمایه اولیه خود مطمئن شوند و اعتماد آنها برای سرمایه­‌گذاری در استارتاپ شما بیش از پیش تقویت شود مزیت شراکت در سهام این است که زمانی که شما شخص دیگری را به عنوان سهامدار وارد استارت آپ خودتان می‌کنید در حقیقت از بازار و تجربه و تخصص او هم می‌توانید استفاده کرده و رشد سریع‌تری داشته باشید. این سرمایه‌گذاران معمولا در فازهای اولیه (مرحله هسته) به حمایت مالی از استارت آپ‌ها می‌پردازند. برخی استارتاپ­‌ها برای تامین سرمایه خود به جای آنکه به دنبال یک یا دو سرمایه‌­گذار استارتاپ بزرگ با سرمایه کلان بگردند، ترجیح می­‌دهند سرمایه موردنیاز خود را از افراد بسیار بیشتری با مقادیر سرمایه‌­­ای کمتر جمع‌­آوری کنند. در این حالت استارتاپ‌­ها از طریق ظرفیت­‌های شبکه­‌های اجتماعی و فضای مجازی، با ارائه طرح و نقشه دقیق استارتاپ خود و قابلیت­‌های بالقوه مفید آن برای مردم، افراد جامعه را ترغیب می‌­کنند تا با پرداخت مبالغ دلخواه خود، از استارتاپ آن‌ها حمایت کنند. برای انجام گرفتن بهتر این طرح، برخی وبسایت­‌ها وجود دارند که محل عرضه ایده­‌های استارتاپی و جمع­‌آوری کمک­‌های مردمی هستند که می­‌توان از ظرفیت آن‌ها برای تامین مالی جمعی استفاده کرد. این سرمایه‌گذاران نیز در فازهای اولیه شروع به سرمایه‌گذاری می‌کنند و زمانی که در خصوص موفقیت پروژه شما قانع شوند، فرصت­‌های مالی و غیرمالی مناسبی را برای کسب­‌وکار شما فراهم می­‌کنند و در ازای آن در سهام استارتاپ شما شریک می­‌شوند و یا امتیازات مالی دیگری دریافت می­‌کنند. برای این منظور، شما باید طرح دقیق پروژه خود را به همراه اطلاعات کامل از ابعاد مختلف آن به سازمان‌های شتاب­‌دهنده ارائه دهید. این شرکت‌ها باید دارای سایت باشند و معمولا زمینه‌های موردعلاقه خود برای سرمایه‌گذاری را در سایتشان منتشر می‌کنند. عمده حمایت‌‌های انجام شده توسط این نهادها، به‌ صورت وام ‌های کم ‌بهره یا وام‌‌های بلاعوض از طریق کارگزارانی مانند بانک ‌ها پرداخت می‌ شود. با این حال به دلیل سخت بودن شرایط ورود به بورس برای شرکت‌های نوپا، شرکت فرابورس در حال عملیاتی کردن ابزار مالی جدیدی با عنوان صندوق‌‌های سرمایه گذاری جسورانه و بازار شرکت‌‌های کوچک و متوسط جهت تامین مالی کسب و کارهای کوچک و نوپا است. در بین تمامی این موارد، ایده جدید و جذب سرمایه از بقیه مهمتر است. اما کارآفرینان زیادی بوده‌اند که در کنار داشتن ایده خوب باز هم نتوانسته‌اند روش مناسبی برای جذب سرمایه برای استارتاپ خود پیدا کنند و به همین دلیل شکست خورده‌اند. در این روش، پس از اینکه تمامی مقدمات راه اندازی استارتاپ خود را پشت سر گذاشتید و نوبت به تولید و معرفی محصول یا خدماتتان رسید، اکنون باید سرمایه گذار یا سرمایه گذارانی را متقاعد کنید که در استارتاپ شما سرمایه گذاری کنند. اگر ایده استارتاپ خود را به خوبی معرفی کنید احتمال اینکه سرمایه گذاران با محصولات شما آشنا شده و از این طریق جذب شوند زیاد است. گاهی اوقات ممکن است یک ایده به قدری جذاب و ناب باشد که حتی افراد تازه کار هم بتوانند سرمایه گذاران بزرگ را جذب کنند. در واقع سرمایه‌گذاران، کاری به غیر از سرمایه‌گذاری بلد نیستند، این افراد و شرکت‌ها دائم به دنبال ایده‌های ناب و درجه یک هستند تا سرمایه‌ خود را به گردش بیاندازند، به همین دلیل اگر در تبلیغ و اطلاع رسانی برای استارتاپ خود به خوبی عمل کرده باشید احتمال زیادی وجود دارد که ایده و فکر جدید شما مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد و آنها به شما پیشنهاد سرمایه‌گذاری بدهند. زمانی که سرمایه گذاران بدانند ایده‎ها‎ و محصولات با استقبال عمومی مواجه شده‌اند، برای سرمایه گذاری ترغیب می‌شوند و می‌توانید جذب سرمایه کنید.

متن کامل نوشته در سایت شتابدهنده هاوش

منبع بلاگ

شتابدهنده هاوش

شتابدهنده هاوش

هاوش؛ شتابدهنده صنایع خلاق

    نظرات