انواع ربات صنعتی و تاثیر آن در کسب و کارهای امروزی

انواع ربات صنعتی و تاثیر آن در کسب و کارهای امروزی

ربات صنعتی یک سیستم رباتیک است که برای ساخت و تولید انواع محصولات استفاده می­شود. ربات­‌های صنعتی مورد استفاده در کسب و کارهای امروزی به صورت خودکار، برنامه‌­ریزی می‌شوند و قادر به حرکت در سه یا چند محور هستند. کاربردهای معمول ربات‌ها شامل جوشکاری، نقاشی، مونتاژ، جداسازی قطعات، مکان‌یابی برای ساخت بردهای مدار چاپی، بسته بندی و برچسب زدن، پالت‌سازی، بازرسی محصول و آزمایش است.

رایج‌­ترین انواع ربات ها برای اتوماسیون صنعتی، شامل ربات­‌های مفصلی، ربات­های SCARA و ربات­‌های دکارتی است. با توجه به پیشرفت­‌های سریع فناوری در رباتیک و اتوماسیون، بخش تولید شاهد افزایش طراحی و توسعه رباتیک در فرآیندهای تولید خود بوده است. از ربا‌ت­های صنعتی برای انجام وظایف با دقت و تکرار بالا استفاده می‌­شود که منجر به تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر می‌شود. توانایی ربات­های صنعتی برای کار مداوم و بدون استراحت به تولیدکنندگان در افزایش بازده کمک می­‌کند.

علاوه بر این، ربات­‌ها می­توانند در محیط­های خطرناک و زیان‌آور برای انسان کار کنند؛، بنابراین شرایط کار و ایمنی کارخانه‌­های تولیدی را بهبود می‌بخشند. مزیت‌های استفاده از ربا‌‌ت‌­های صنعتی در کسب و کارهای امروزی، تولیدکنندگان را ترغیب می‌­کند تا انواع مختلف ربات‌های صنعتی را در خط تولید به کار گیرند تا کارایی و سودآوری را افزایش دهند. مهمترین تولیدکنندگان ربات‌های صنعتی در دنیا شرکت‌های ABB ، FANUC Robotics ، KUKA ، Yaskawa Electric  و صنایع سنگین کاوازاکی هستند.

انواع ربات های صنعتی

بر اساس پیکربندی مکانیکی، مکانیزم ‌های رباتیک صنعتی را می‌­توان به شش نوع اصلی طبقه‌بندی کرد: ربات‌­های مفصلی، ربات­های دکارتی، ربات­های SCARA ، ربات­های دلتا، ربات­های قطبی و ربات­های استوانه‌­ای. جدا از پیکربندی مکانیکی، ربات­های صنعتی را  می‌­توان بر اساس کنترل حرکت، کنترل منبع تغذیه و خصوصیات بدنی نیز طبقه‌بندی کرد. در اینجا انواع عمده ربات‌­های صنعتی بر اساس پیکربندی، مزایا و معایب آنها و زمینه­‌های کاربردی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ربات صنعتی

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مطالعه متن کامل مقاله مطلب زیر را ببینید:
https://nojhanco.ir/articles/industrial-robot-design-types/

 

    منبع بلاگ

     رباتیک اتوماسیون و هوش مصنوعی نوژان

    رباتیک اتوماسیون و هوش مصنوعی نوژان

    سیستم رباتیکی بررسی وضعیت گنبد

      نظرات