مراحل طراحی برد الکترونیکی

مراحل طراحی برد الکترونیکی

در این مقاله قصد داریم با پاسخ به دو سوال که چرا نیاز داریم یک برد الکترونیکی طراحی کنیم و اصلا یک برد الکترونیکی چیست، وارد جزئیات در مورد مراحل طراحی برد الکترونیکی شویم. با ما همراه باشید!

دلایل زیادی وجود دارد که ما نیاز به ساخت یک برد الکترونیکی داریم. مثلا می‌خواهیم یک لامپ را روشن کنیم، یک موتور را راه‌اندازی کنیم و یا غیره. همه این قطعات مثل لامپ، موتور، حتی یک LED چیزهایی که ما آن‌ها را” بار (load)” می‌نامیم، برای کار کردن به جریان یا ولتاژ خاصی نیاز دارند. این ولتاژ ممکن است یک ولتاژ ثابت DC یا ولتاژ AC باشد. اما ساخت برد الکترونیکی فقط با یک منبع و یک بار امکان پذیر نیست! ما به المان های دیگری هم نیاز داریم!

می‌توان یک برد الکترونیکی را مجموعه‌ای از اجزای الکترونیکی مانند مقاومت، ترانزیستور، خازن، سلف، دیود و غیره که توسط سیم‌های رسانا به هم متصل می‌شوند، تعریف کرد. برای اینکه به عنوان یک برد الکترونیکی و نه الکتریکی شناخته شود، باید حداقل یک مؤلفه فعال (مثلا ترانزیستور یک عنصر فعال است) در آن حضور داشته باشد. طراحی یک برد الکترونیکی بر پایه نحوه‌ی چیدمان این قطعات در کنار هم و با هدف انجام عملیاتی ساده یا پیچیده انجام می‌شود.

در ادامه گام به گام با مراحل طراحی یک برد الکترونیکی آشنا خواهیم شد.

گام اول: فهمیدن مسئله

صورت مسئله نیمی از راه حل مسئله است! در گام اول طراحی یک برد الکترونیکی، ابتدا لازم است صورت مسئله را واضح و کامل درک کنید و دقیقا بدانید به چه هدفی می­‌خواهید یک برد را طراحی کنید و نهایتا انتظار شما از این برد طراحی ­شده چیست. درک درست مسئله در انتخاب درست صورت مسئله و درک چالش‌های پیش رو موثر است. به عنوان یک مثال ساده فرض کنید می­‌خواهید برای یک ربات مسیریاب، برد الکترونیکی طراحی کنید. بنابراین صورت مسئله “طراحی برد الکترونیکی برای یک ربات مسیریاب” است.

    منبع بلاگ

     رباتیک اتوماسیون و هوش مصنوعی نوژان

    رباتیک اتوماسیون و هوش مصنوعی نوژان

    سیستم رباتیکی بررسی وضعیت گنبد

      نظرات