اقتصاد اشتراکی چیست؟
این مفهوم کلی برای بسیاری از خدمات، اپلیکیشنها و محصولات، مشترک است. اگر به فکر راه اندازی یک کسب وکار بازارمحور هستید، خواندن کتابهایی در این زمینه، روشی عالی برای زمینهسازی آن است. چندین کتاب عالی وجود دارند که به شما در درک پویایی منحصربه فرد بازارهای آنلاین، اقتصاد اشتراکی و به طور کلی، کسب وکارهای پلتفرمی کمک میکنند. در این کتاب، آنها به داستان شرکتهای بازارمحور کوچک و نوظهوری مانند با این حال، این کتاب همچنان موفق مانده و امروز نیز مانند همیشه، درخور توجه است. اگر در فکر پایه ریزی یک پلتفرم اقتصاد اشتراکی هستید، این کتاب، منبعی عالی برای شروع یادگیری در مورد این جنبش است. آشنایی با روند شروع به کار هر دوی این شرکتها بسیار الهام بخش است؛ بهخصوص که آنها در اوایل، صرفا یک پروژهی جانبی ضعیف به نظر میرسیدند اما در نهایت کارهایی را انجام دادند که اکثر استارتآپها آرزویش را دارند اما فقط تعداد کمی موفق به ایجاد تحولی اساسی در جهان میشوند نوپایان، مسیر خود را با جزئیات کامل مشخص میکند؛ از همان ابتدا تا آستانه ی عرضه ی اولیه سهام – تاکتیکهای نفوذ در مشتریان و فریفتن آنها که تجارت آنها را توسعه میدهد و استراتژیهای هوشمندانه ای که برای حل مسائل علت و معلولی که مشکل همه ی کسب وکارها است، استفاده میکردند. اگرچه بوتسمن، رهبر اندیشهی آرمانگرایی و استون، روزنامه نگاری حسود است، آرون ساندار راجان با رویکرد دانشگاهی، اقتصاد و بازارهای اشتراکی را بررسی میکند. ساندار راجان، استاد دانشگاه اشترن نیویورک که «استاد اقتصاد اشتراکی» نیز نامیده میشود، نه تنها از طریق مشاهدات و مصاحبه های خود، بلکه با کاوش در تحقیقات انجام شده توسط تعداد زیادی از محققان، موضوع خود را بررسی میکند. این کتاب به توصیه های عملی که میتوانند مستقیما در تجارت بازار شما به کار روند، اختصاص ندارد. کتاب ساندار راجان مهمترین نتایج این مطالعات را بیان میکند. ساندار راجان، هم مزایا و هم چالشهای اقتصاد اشتراکی را قبول دارد و سعی میکند میانه ای را پیدا کند. وی همچنین درباره ی آینده ی احتمالی اقتصاد اشتراکی و پیامدهای فناوری مانند بلاکچین بحث میکند. ا: چگونه بازارهای شبکه ای اقتصاد را متحول میکنند- و چگونه میتوان آنها را برای شما کارآمد ساخت؟ اگر «به دنبال توصیههای مشهودی هستید که به شما در ایجاد مدل کسبوکار شخصیتان کمک کند»، از این کتاب لذت خواهید برد. آنها در کتاب خود، بر تدوین اصول اساسی طراحی پلتفرمهای موفق به زبانی ساده برای دیگران، متمرکز هستند. کسب وکار پلتفرمی، کالا یا خدمات را خودش تولید نمیکند؛ بلکه صرفا ابزاری را برای ارتباط دیگران و مبادله ی کالا فراهم میکند. پس از مطالعه در مورد مزایای کسب وکارهای بازارمحور و چگونگی پایه ریزی موفق آنها، بهتر است مدتی را صرف تامل پیرامون نحوه ی مالکیت و اداره ی آنها کنید. تمام کتابهای گفته شده قبلا به این موضوع پرداخته اند: آنها خطرات پلتفرمهای ناهنجار را که از تاثیرات شبکه ای خود برای ایجاد کسبوکارهای انحصاری استفاده میکنند و منافع سهامدارانشان را بر منافع عمومی ترجیح میدهند، بیان میکنند. این کتاب، مفهوم مشارکت گرایی پلتفرم را ارائه میدهد: مدلی که در آن پلتفرمها، متعلق به افرادی هستند که از آنها استفاده میکنند. مشهورترین نمونه از این پلتفرمها، استاکسی است؛ یک پلتفرم مشارکتی برای عکاسی آرشیوی که متعلق به عکاسان است و رشد چشمگیر و درآمد میلیونی دارد. این کتاب شامل مقاله هایی از برخی نویسندگان است که مفهوم مشارکتگرایی پلتفرمها را از زوایای مختلف بررسی میکنند و حتی برخی مواقع با یکدیگر اختلاف نظر دارند. به گفته ی ریچارد بارتلت در بررسی خود از این کتاب، این روش در گره گشایی از بحث بسیار مهم بین دو گروه علاقه مندان به فناوری و استارتاپ که در آینده تجلی میکنند و فعالان و فارغ التحصیلانی که دروس گذشته را مطالعه کرده اند، به خوبی عمل میکند. همانطور که ویراستاران کتاب اشاره میکنند، پذیرش مزایا و کاراییهای فناوری پلتفرم و کشف راهی برای حفظ این مزایا در کنار کاهش رکود اقتصادی پلتفرم، بسیار مهم است. امیدوارم که اقتصاد اشتراکی با قدرت بیشتری در ایران جلو برود و شما از خواندن این کتابها لذت ببرید.
متن کامل نوشته در سایت شتابدهنده هاوش
نظرات