بررسی هایما S۵ به همراه تجربه کارشناسی

بررسی هایما S۵ به همراه تجربه کارشناسی

خرید و فروش خودروهای شاسی بلند و کراس اوور این روزها نسبت به خودروهای سدان کمی بیشتر شده است و کمپانی‌های خودروساز نیز به تولید محصولات جدیدتر و ارتقا خودروهای خود در این کلاس بدنه روی اورده‌اند. در بازارهای داخلی نیز خودروهای شاسی بلند کمپانی‌های خارجی مورد توجه بیشتری در میان مردم قرار گرفته است و به دلیل فضای نسبتا بیشترو مناسب‌تری که در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و همچنین سواری بهتر به یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای خانواده‌های پرجمعیت تبدیل شده است. خط تولید و مونتاژ هایما در کارخانه ایران خودرو خراسان _ مشهد شرکت خودرو سازی هایما در ژانویه سال پس از این اتفاق هایما حق تولید خودروهای قدیمی‌تر مزدا را حفظ کرد و همچنین اجازه پیدا کرد از فناوری مزدا در خودروهای خودش استفاده کند، اما استفاده از برند مزدا برای آن‌ها ممنوع شده بود. این روزها هنوز نظارت مزدا روی محصولات هایما تا حدودی وجود دارد و وجود نظارت‌های گوناگون از مزدا و فاو باعث شده تا سطح محصولات این کمپانی در برخی نمونه‌ها رو به رشد باشد. بار دیگر پس از جدایی با یکدیگر همکاری می‌کنند، این همکاری‌ها در زمینه تبادل فناوری و دانش تولید خودرو بود. این کمپانی گامی مهم در جهت بین المللی شدن برداشت و ان هم تاسیس کارخانه‌ای در روسیه برای مونتاژ محصولاتش بود که توسط شرکت درویژ افتتاح شد و بعد از ان در سال با این اقدامات هایما دومین خودروساز چینی بود که توانست کارخانه‌ای در خاک اروپا تاسیس کند. و با همکاری ایران خودرو تولید و مونتاژ محصولاتش در ایران را اغاز کرد و هم اکنون در کارخانه خودروسازی خراسان ( هایما S۷ در واقع اولین همکاری ایران خودرو با این شرکت چینی بود که در ابتدا نسخه‌های تنفس طبیعی این خودرو وارد بازار شد و کمی بعد نسخه‌های توربو این مدل نیز روانه بازار شد. هایما S۵ محصول جدیدتر این کمپانی است که به صورت توربوشارژ و با همکاری شریک‌های این کمپانی یعنی فاو و کمک مزدا طراحی شده است و توانسته در کنار برادر بزرگتر خود فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کند. می‌توان گفت که هایما S۵ برخلاف بسیاری از خودروهای چینی دیگر در بازار چندان شناخته شده نیست و همین امر باعث شده تا خریداران این رده، با احتیاط به این خودرو بنگرند؛ از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله بررسی خودروها، به هایما S۵ بپردازیم و برخی از ویژگی‌های این کراس اور نسبتا جمع‌وجور را مورد بررسی قرار دهیم. لیتری در انها استفاده شده است، در هایما S۵ نیز از این پیشرانه ۱. ۵ لیتری استفاده شده است تا پاسخگوی نیاز این خودرو در این ابعاد باشد. ۵ لیتری این خودرو در ایران تولید می‌شود. که ساخت شرکت پانچ بلژیک است به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، متاسفانه این خودرو همچون سایر کراس اوورهای چینی موجود در بازار ایران به سیستم چهارچرخ متحرک مجهز نبوده و تنها به صورت دیفرانسیل جلو ( (زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها) در این موتور استفاده شده است، همچنین بلوک موتور نیز برای کاهش وزن خودرو از جنس الومینیوم و سر سیلندر ان از جنس پلیمر رزین ساخته شده است که تا حدودی وزن این پیشرانه را کاهش دهد. استفاده از سیستم انتقال قدرت CVT در این خودرو عملکرد پیشرانه ۱۶۱ اسب بخاری را تا حدودی محدود می‌کند و سیستم توربوشارژ نیز همانند دیگر پیشرانه‌های توربو از شروع حرکت تا به بوست رسیدن توربو شارژ اندکی تاخیر و کندی دارد و این عوامل سبب کند شدن خودرو در شرایط مختلف رانندگی می‌شود. اندکی تاخیر دارد و جالب است بدانید که پس از انتخاب هر یک از وضعیت‌های R و D، خودرو به محض فشردن پدال گاز راه نمی‌افتند و پیش از هرچیز اندکی گاز هرز را تجربه خواهید کرد. برخلاف اغلب کراس‌اوورهای چینی حاضر در این رنج قیمتی، هایما S۵ از سیستم تعلیق نرمی برخوردار است و این موضوع یکی از مزایای S۵ محسوب می‌شود. کیلومتر در ساعت محدود شده است. لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند، این پیشرانه همچنین از استاندارد الایندگی یورو طی چند سال گذشته کمپانی‌های خودروسازی چینی به مرور و برای رقابت با یکدیگر بر سر فروش محصولات خود در بازار داخلی شروع به همکاری با خودروسازان بزرگ ما و یا افتتاح نمایندگی هایی در کشور هستند، با توجه به پیشرفت روز افزون این خودروسازان و نداشتن مشکلات تحریمی که امروزه باعث عقب افتادگی صنعت خودروسازی ما شده است طی مدت زمان کوتاهی شاهد نسل جدید محصولات این خودروسازان و یا مدل‌های متنوع‌تری از انها در بازار هستیم. کمپانی خودروسازی هایما نیز یکی از این شرکت‌های خودروسازی است که تاکنون توانسته دو نمونه از محصولاتش را در ایران بفروش برساند و همچنین به عنوان یک برند تازه تاسیس در ایران توانسته فروش نسبتا خوبی از محصولاتش را به ثبت برساند. هایما S۵ دومین خودروی این کمپانی است که وارد بازارهای داخلی شده است و از فرم و طراحی کاملا متفاوتی نسبت به خودروهای هم رقیبانش بهره می‌برد و اثری از کپی‌کاری در آن دیده نمی‌شود. فرم کلی بدنه خودرو جالب و قابل قبول به نظر می‌رسد اما هیچ خودرویی بدون عیب نیست و هایما S۵ نیز مشکلات ظاهری خود را دارد، طراحان این خودرو موفق نشده‌اند تناسب و هماهنگی لازم را میان اجزای مختلف آن رعایت کنند. شده است ولی با فرمی گرفته‌تر و خطوط عضلانی که در نمای جلو واطراف بدنه طراحی شده است ظاهر خودرو را کمی اسپرت نشان می‌دهد. چراغهای بزرگ جلو به سبک محصولات هیوندای و با سایزهای نسبتا بزرگی طراحی شده‌اند و هماهنگی خوبی با دیگر اجزاء این قسمت دارند. بر روی سپر جلو هم به تبعیت از چراغهای اصلی مه شکن‌ها کاملا بزرگ طراحی شده تا با دیگر المان‌های جلوی خودرو هارمونی داشته باشد، در نمای جلوی خودرو تنها جلو پنجره ان شباهت کمی با هایما S۷ پیدا کرده است و بقیه قسمت‌ها طراحی متفاوتی دارند. به صورت مجزا در این قسمت کمی بی ارتباط بوده و فقط نمای جلویی خودرو را به اندازه زیادی شلوغ کرده است. شاید بتوان اوج زیبایی این قسمت از خودرو را به خطوط جانبی هایما اس ۵ اشاره کرد که از گوشه چراغهای عقب آغاز شده و با چرخش در روی درب جلو به گلیگر عقب می‌رسد. در نمای عقب هایما S۵ نیز می‌توان ردپای هیوندای توسان نسل جدید را احساس نمود. طراحی شده‌اند این چراغ‌ها به صورت دو تکه طراحی شده‌اند و بخشی از آنها بر روی درب صندوق عقب و قسمت دیگر بر روی بدنه جای گرفته است. همانندسایر قسمت‌های خودرو و هماهنگی بیشتر حجم نسبتا زیادی از نمای عقب نیز توسط سپرها پوشیده شده و به رنگ مشکی درامده است. هایما S۵ در کلاس بدنه کراس اوورهای کوچک قرار دارد و نباید انتظار ابعاد یک شاسی بلند و یا کراس اور واقعی را از این خودرو داشت. درکل طراحی ظاهری هایما S۵ توربو را می‌توان خوب ارزیابی کرد و با این ابعاد برای خانواده‌های کم جمعیت به عنوان گزینه مناسبی درنظر گرفت. طراحی داخلی هایما S۵ نسبتا منحصربه‌فرد بوده و سازندگانمای داخلی هایما s۵ن این خودرو سعی کرده‌اند تا محصولی متفاوت از اکثر کراس‌اوورهای بازار خلق کنند. چنین ظاهر جدید و نوآورانه‌ای ممکن است در ابتدا برای مخاطبین عجیب به‌نظر برسد، اما پس از گذشت مدتی به آن عادت خواهید کرد. فضای داخلی این خودرو با تودوزی چرم مصنوعی دو رنگ مشکی/قهوه‌ای حس و حال خوبی را به سرنشیان القا می‌کند اما در دراز مدت باید کیفیت این روکش‌ها را مورد بررسی قرار داد. داشبورد خودرو یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های داخلی این خودرواست که طراحی متفاوتی نسبت به کراس اوورهای موجود در بازار دارد. فرم کلی این قسمت به شکل منحنی و تا حدودی به خطوط سینوسی شباهت دارد که در قسمت میانی ان سیستم‌های تهویه، مجرای تهویه هوا و مانیتور قرار گرفته است. سیستم صوتی این خودرو نیز همانند دیگر قسمت‌های این داشبورد به صورت شکل طراحی شده است، کلیدهای متعددی زیر مجرای هوای تهویه مطبوع دیده می‌شود که به زیبایی کابین لطمه می‌زند، شکاف ورودی CD هم با این قسمت همخوانی نداشته و از سر ناچاری بنا به مکان نمایشگر، روبروی سرنشینان قرار گرفته است. غربیلک فرمان سایز مناسبی داشته و خوش دست به نظر می‌رسد اما فرم طراحی فرمان به صورت چهار شاخه قدیمی در این خودرو طراحی شده و نسبت به دیگر خودروهای هم رده تا حدودی ساده در نظر گرفته شده است. صفحه کیلومتر S۵ به صورت یکپارچه طراحی شده است بر خلاف طراحی استوانه‌ای دیگر خودروهای و تا حدودی به محصولات چری شباهت دارد و تا حدودی با دیگر قسمت‌های خودرو هماهنگ شده است. فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان جلو خودرو قابل قبول است و حتی برای افراد قد بلند نیز مشکلی به وجود نخواهد امد اما در قسمت عقبی خودرو با توجه به نوع بدنه که در دسته خودروهای کراس اوور قرار میگیرد فضای نسبتا کمی در اختیار سرنشینان قرار میدهد و برای دو فرد بزرگسال کاملا مناسب است و حضور شخص سوم در این قسمت با کاهش فضا و ایجاد ناراحتی برای سرنشینان همراه است. جز داشبورد خودرو که از پلاستیک خشک ساخته شده اغلب اجزا داخلی کابین (صندلی‌ها، فرمان و …) از رویه چرمی برخوردارند که برای یک کراس اور چینی امتیاز خوبی محسوب می‌شود. فضای داخلی S۵ با توجه به طراحی متفاوتی که نسبت به سایر خودروها دارد توانسته تا حدودی رضایت مشتریان را جلب کند و از نظر برخی افراد این طراحی یک نقطه قوت برای این خودرو محسوب می‌شود و بدون شک با وارد شدن به داخل کابین خودرو قسمتی که بیشتر از همه جلب توجه می‌کند طراحی بسیار زیبا و متفاوت کنسول مرکزی است. با این حال، همانطور که اشاره کردیم فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و با توجه به عرض کم خودرو، نفر پنجم در صندلی عقب، راحتی قابل قبولی نخواهد داشت. ، ناکافی به نظر می‌رسد، البته می‌توان از قابلیت جمع‌شدن صندلی‌های عقب استفاده کرد و فضای بار هایما S۵ را افزایش داد. از نظر ایمنی نیز بنابر اعلام شرکت این خودرو توانسته ۵ ستاره ایمنی از بنیاد تست تصادفات چین ( ) دریافت کند اگرچه گزارش‌های رسمی از تست این خودرو منتشر نشده است اما با توجه به توضیحات این کمپانی در مورد نحوه طراحی و مقاوم سازی بدنه خودرو می‌توان این گزارشات را تا حدودی درست در نظر گرفت. همچنین هایما S۵ در سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه گوانگژو برنده جایزه سالانه بهترین SUV شهری شده است. طی هفته‌های اخیر بازار خودرو به دنبال صعود نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت‌ها بود و از طرفی طی یکی دو سال اخیر به‌ دلیل افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایه‌های سرگردان و کاهش ارزش ریال و کاهش تولید و عرضه خودرو به بازار، خودرو را از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل کرده که تقاضا برای آن به شدت بالا رفته است، ضمن اینکه اختلاف فاحش قیمتی کارخانه و با ازر آزاد یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت خودروها شده است. اما در چند هفته گذشته وبا اعمال قیمت‌های جدید خودروسازان خصوصی و مشخص شدن قیمت‌های جدید این دو خودروساز بزرگ کشور (سایپا و ایران خودرو) برای فصل تابستان قیمت‌های دیگر خودروهای موجود در بازار چه داخلی و خارجی با کاهش نسبتا زیادی روبه رو شده‌اند و این تاثیر بر روی محصولات وارداتی نیز کم تاثیر نبوده است. محاسبه قیمت روز این خودروها مخصوصا محصولات وارداتی کار دشواری است و با توجه به میزان عرضه و تقاضا در بازار مقدار ثابتی ندارد در همین رابطه اگر قصد خرید این خودرو یعنی هایما S۵ را دارید ما به شما سیستم هوشمند را که با در نظر گرفتن کوچکترین تغییرات در بازار خودرو قیمت نهایی محصولات را به شما اطلاع می‌دهد معرفی می‌کنیم. هایما S۵ خودرویی نسبتا قدرتمند، مجهز و ایمن است که در بین سایر کراس‌اوورهای جمع‌وجور بازار به‌خوبی می‌درخشد و توجهات بسیاری را در روزهای آغازین ورود به بازار کشور به‌سوی خود کشاند که البته این توجهات مقطعی بوده و با افزایش قیمت خودروها این محصولات کراس اوور نیز که تقریبا در رنج قیمتی بالای ۲۵۰ میلیون تومان معامله می‌شدند از بازار فاصله گرفتند و از سوی دیگر به دلیل توربوشارژ بودن پبشرانه انها و استفاده از بنزین‌های سوپر برای سازگاری بیشتر با موتور عاملی برای تردید پیدا کردن مشتریان برای خرید اینگونه خودروها شده است. خودروهای مونتاژ شده به صورت مقطعی وارد کشور و بازار می‌شوند و ممکن است نسل جدید و یا قطعات یدکی انها از سوی کمپانی سازنده به دست خودروسازان داخلی با تاخیر و یا اصلا نرسد به همین دلیل محصولاتی که در بازار این گونه مشکلات را ندارند از فروش بهتری در بازار برخوردارند. نیز با توجه به طراحی منحصر به فرد و سیستم‌ها و امکانات خوبی که در ان استفاده شده گزینه خوبی برای علاقه مندان به خودروهای کراس اوور می‌باشد و همچنین توربوشارژ بودن پیشرانه ان باعث جلب توجه این خودرو میان طرفداران این سبک می‌شود. برای یک خودروسازی که سابقه فعالیت نسبتا کمتری در مقایسه با دیگر خودروسازان چینی که در بازار ایران دارند تولید چنین محصولاتی همانند هایما ۲۲۳ نیوتن متر امروزه روش‌های مختلفی برای پنهان کردن عیب‌های خودرو، تصادفی بودن و … استفاده می‌شود که اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید در هنگام خرید خودروهای کارکرده دچار مشکل شده و در اینده با ضرر و زیان‌های بیشتری مواجه خواهید. صرف نظر از خودروهای کارکرده امروزه حتی برخی از خودروهای صفری که از کمپانی به مشتریان تحویل داده میشود عیوب و نقص فنی هایی در سیستم‌های خودرو مشاهده می‌شود که پی بردن به انها برای افراد عادی کار دشواری است در همین رابطه وجود فردی متخصص که بتواند سالم بودن سیستم‌های خودرو از قبیل موتور، اپشن‌ها و سیستم‌های ایمنی را بررسی و تایید کند الزامی است تا از بروز ضرر و زیان‌های احتمالی در هنگام خرید خودرو جلوگیری کند در همین راستا ما تیم کارشناسی اتکس را که متشکل از افرادی با تجربه و خبره است و با کمک ابزار‌های کارشناسی خودرو و سابقه طولانی در امر کارشناسی می‌توانند در خرید خودرو به شما کمک شایانی بکنند را معرفی میکنیم.

متن کامل نوشته در سایت اتکس

منبع بلاگ

اتکس

اتکس

پلتفرم خرید، فروش، معاوضه و کارشناسی خودرو در محل

نظرات