بررسی اهمیت فرایند کارشناسی در زمان خرید خودرو
پایین آمدن قدرت خرید مردم و افزایش قیمت خودروها عواملی هستند که به رونق بازار خودروهای کارکرده کمک فراوانی کردهاند از طرف دیگر پایین آمدن کیفیت خودروهای داخلی و بروز مشکلات فنی نسبتا زیاد حتی در خودروهای صفر تمایل مردم برای خریدن پیدا کردن خودروی مناسب که از نظر فنی و ظاهری کاملا سالم باشد و بعد از خرید، خریدار هزینههای سنگینی برای تعمیرات را متحمل نشود کار بسیار تخصصی و دشوار است که از عهده افراد معمولی بر نخواهد آمد. قصد داریم تا قسمتهای مختلف کارشناسی خودرو و اهمیت هر بخش را که توسط کارشناس مورد ارزیابی قرار میگیرد بررسی کنیم. کارشناسی خودرو حلقه گم شده معاملات بازار خودرو ایران است که در زمان خرید خودرو دست دوم یا کارکرده میتواند ناجی سرمایه شما باشد. خودروهای دست دوم دارای حداقل یک مشکل فنی یا بدنه هستند، پس اگر خوب حواس خود را جمع نکنید و کارشناسی خودرو را توسط یک فرد متخصص انجام ندهید، ممکن است بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از دست بدهید. در شرایطی که خرید و فروش کالاهای تقلبی و مشکلدار به صورت خواسته و ناخواسته روز به روز در حال افزایش است و از سوی دیگر شاهد کلاهبرداریهای عجیب و غریبی هستیم، قطعا همراهی یکی فرد متخصص یا کارشناس در کنار ما میتواند بهترین تصمیم باشد. مطمئنا تشخیص چنین خودروهایی از توان اغلب افراد خارج است؛ به همین دلیل در این مواقع، برای شناسایی نقاط ترمیم یا تعویض شده به کمک یک کارشناس مجرب جهت کارشناسی خودرو نیاز پیدا خواهید کرد. کارشناسی خودرو به هشت بخش جزیی تقسیم میشود که در ادامه قصد داریم این موارد را مورد بررسی قرار دهیم. بخشهای مهم در کارشناسی رنگ خودرو شامل موارد زیر است: آسیب دیدگی در بخش سقف، ستون و شاسی خودرو تاثیر بسیار زیادی در تعیین قیمت خودرو دارد. این بخشها نشان دهنده ظاهر خودرو هستند و در معرض آسیب دیدگی بیشتری نسبت به سایر نقاط قرار دارند و کوچکترین ضربه اثر خود را بر روی این بخشها نشان میدهد. کارشناس رنگ خودرو در زمان بررسی خودرو مورد نظر باید به بررسی رنگ شدگی یا تعویض شدن قطعات این بخشها بپردازد. هنگامی که قسمتی از بدنه یک خودرو نیاز به رنگ شدن دارد، بسته به نوع خوردگی و شدت ضربه وارده، فرآیند صافکاری و نقاشی که بر روی قطعه اعمال میگردد باعث تغییراتی اساسی روی قطعه نسبت به قبل میشود و در واقع لایههای رنگ موجود روی بدنه خودرو به هم ریخته و از حالت استاندارد خود خارج میشوند. ، ترمیم و بازسازی و زنگ زدگی آنها در تعیین قیمت یک خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. بازی میکنند، آسیب دیدگی در قسمت هایی اینچنینی مانند سقف، ستون و کلافها کم اتفاق میافتد اما در صورت بررسی و کارشناسی و مشخص شدن وجود عیب در چنین قسمت هایی، از خرید خودروی مورد نظر خودداری کنید زیرا خودروهایی که در حوادث رانندگی واژگون میشوند درصد بالایی از این دسته را شامل میشوند و علاوه بر آسیب دیدن سقف، قسمتهای دیگر بدنه نیز به احتمال خیلی زیاد آسیبهای شدیدتری دیده و ترمیم یا تعویض شدهاند که البته این مورد در کارشناسی خودرو کاملا مشخص میشود. ایراداتی که ضربات سنگین به قسمتهای اصلی بدنه خودرو وارد میکند نه تنها میتواند موجب تغییر ساختار و شکل اتاق خودرو گردند، بلکه میتوانند باعث ایرادات فنی نیز شوند. از سوی دیگر عدم سلامت شاسی ممکن است به دلیل بروز یک حادثه بسیار شدید برای خودرو ایجاد شده باشد؛ به همین دلیل بهتر است هنگام خرید خودرو کارکرده، شاسی خودرو به دقت بررسی شود. ستونها و همچنین رکاب خودرو از جمله موارد بسیار مهم و حیاتی در امر کارشناسی خودرو بوده و پی بردن به وضعیت آنها نیز نسبتا سادهتر از سایر نقاط مهم میباشد. این نقاط به علت صافکاری و بازسازی دشوار خود معمولا به راحتی اثر ترمیم را نشان داده و همچنین فرآیند رنگ شدگی آنها نیز در بعضی موارد با وسواس کمتری انجام میگیرد. نیز در پارهای از موارد به راحتی اثر ترمیمشدگی را نشان داده و این از جمله نقاطی است که فروشندگان، انرژی و وقت کمتری را برای پوشاندن عیبهای آن صرف میکنند. همچنین رنگ آمیزی آن نیز وسواس کمتری داشته و اثر زنگار، سمباده و موم پاشی متفاوت بر روی آن میتواند نشانهای از تغییر وضعیت آن باشد. اگر میزان خسارت و ضربه وارده به یک بخش از خودرو شدید باشد، باید آن قسمت را عوض کرد؛ این این امر باعث افت قابل ملاحظه قیمت خودرو میشود. زیرا این مرحله همزمان با بررسی رنگ خودرو انجام میشود به دلیل اینکه قطعه تعویض شده احتمال خیلی زیاد کارکرده باشد و از خودرویی دیگر باز شده و مورد استفاده قرار گرفته است و تشخیص قطعه تعویض شده از دیگر قطعات اصلی سختتر میشود. این قطعات به علت خاصیت تعویضی خود تاثیر عموما تاثیر منفی کمتری در ظاهر خودرو داشته و بر روی کیفیت سواری نیز تاثیری ندارند. وضعیت سلامت خودرویی با تنها یک درب تعویضی به طور یقین متفاوت با وضعیت سلامت خودرویی است که چندین درب و کاپوت و سپر آن تعویض شده و این مورد میتواند باعث شک و شبه در مورد سلامت سایر نقاط همچون ستون و شاسی نیز گردد. کارشناسی این قسمت مستلزم داشتن دانش فنی حوزه مکانیک خودرو و آشنایی کامل از قطعات بکار رفته در موتور و متعلقات فنی میباشد. کارشناس در این بخش باید علاوه بر کنترل خودرو، نسبت به هر گونه صدا یا لرزش غیرطبیعی خودرو دقت مضاعف داشته باشد تا بتواند مشکلات فنی را برای خریدار بازگو کند. میتوان تا حدودی به مشکلات فنی یک خودرو پی برد، اما این یک تصور غلط میباشد که تست بررسی این قسمت نیاز به مهارتهای تخصصی دارد و باید به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد زیرا تعمیرات و سرویسهای اساسی برای موتور شامل هزینههای نسبتا بالایی میشود که در صورت خریدن همچین وسیله نقلیهای محتمل ضرر بسیار بالایی شدهاید. شناخته میشوند به دلیل نبود تجهیزات و امکانات لازم برای تمعیر انها و کمبود قطعات یدکی، هزینههای بسیار بیشتری نسبت به دو گیربکس قبلی برای سرویس دارد در همین رابطه کارشناس در این بخش باید و یکی از مهمترین قسمتهای یک خودرو است که سلامت آن در سلامت کلی ماشین تاثیر دارد. شاید سادهترین و بهترین راه برای تشخیص مشکلات سیستم تعلیق ماشین حسی است که خودرو هنگام حرکت به سرنشینان منتقل میکند. چرا که در صورت خرابی سیستم تعلیق، سواری خشکتر شده و تمامی ناهمواریهای جاده به کابین خودرو منتقل میگردد که در برخی موارد نیز با صداهای متعددی همراه میشود. اگر شما هنگام پیچیدن احساس کردید که وسیله نقلیه برخلاف فرمان شما عمل میکند، دلیل این امر به احتمال زیاد ناشی از خرابی قطعهای در سیستم جلوبندی است. وجود نقص فنی در هر کدام از قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق میتواند راننده را با دشواری در فرمان دادن به خودرو روبرو کند. شایان ذکر است که عدم تعادل چرخها نیز منجر به لرزش فرمان شده و میتواند تاثیرات نامطلوبی بر روی سیستم جلوبندی داشته باشد. مشکلات مربوط به سیستم برق خودرو، شاید خطرناک نباشند و باعث بروز حوادث خاصی در خودرو نشود اما قطعا مشکلات مربوط به این قسمت، اگر به موقع بررسی نشوند، بسیار هزینه بر و دردسرساز خواهند شد. این تجهیزات علاوه بر کنترل بخشهای مختلف خودرو مانند جعبه سیاه نیز عمل میکنند. و اگر خودرو اتومات باشد قابلیت خواندن پارمترهایی مرتبط به گیرباکس خودرو مانند فشار روغن گیرباکس را دارند که برای تشخیص سلامت گیربکس بسیار با اهمیت و حیاتی است. اضافه گردیده که تمامی رخدادهای خودرو و آپدیتهای ضروری در این سیستم ثبت و قابل بررسی و حل میباشد. از طرف دیگر تعداد زیاد آپشنها و تجهیزات باعث شده تا تست تمام آنها از حوصله خیلی از کارشناسان خارج باشد. تست بعضی از این آپشنها بهطور مثال کیسه هوا بدون تجهیزات حرفهای برای هیچ کارشناسی قابل انجام نیست و نیاز به دستگاههای ذکر این نکته قابل توجه است که خیلی از کارشناسان خودرو، آپشنها را به صورت دستی تست میکنند اما وقتی یک آپشن توسط دستگاه دیاگ چک شود تمام بخشهای اصلی و فرعی مانند سیم کشیها، کلیدها، سنسورها، پردازندهها، عملگرها و تمامی تجهیزات درگیر با آن مورد بررسی قرار میگیرند و اگر هرکدام از آنها دچار نقص فنی باشند کارشناس متوجه مشکل سیستم خواهد شد. خودرو میباشد، کارشناس در این قسمت باید در حین رانندگی تمام مواردی که در تست دیاگ دارای مشکل بودهاند را نیز بررسی نماید. به عبارت دیگر میتوان گفت تست رانندگی یکی از مهمترین بخشهای مربوط به کارشناسی هر خورویی است. از فرایند کارشناسی، کارشناس تمامی اطلاعات مربوط به وضعیت خودروی مورد نظر را جمعآوری و طبقهبندی میکند و حدود قیمت و ارزش واقعی خودرو، با توجه به تمامی اطلاعات به دست آمده و همچنین قیمت روز خودرو در بازار مشخص میشود. نقص عملکرد و خسارت در هر بخشی از فرایند کارشناسی میتواند باعث افت ارزش واقعی خودرو شود. در واقع کارشناسی خودرو، آشکارکننده میزان ارزش و قیمت واقعی آن است و بارها پیشآمده که خودرویی به ظاهر وضعیت ایدهآلی داشته و قیمت نسبتا بالایی نیز دارد اما پس از آزمون کارشناسی کامل و لیست شدن اشکالات و ایرادات آن توسط یک کارشناس خبره، خریدار متوجه وخامت ماجرا و گاهی متوجه میزان خوشخیم بودن و یا بدخیم بودن سرطان متحرک نشانشده برای خرید خود میشود! نکته مهم دیگر در امر قیمتگذاری، تسلط و آگاهی بر قیمت روز خودرو در بازار فروش است که این برای یک کارشناس باتجربه امری ساده اما برای اکثریت خریداران اتومبیل چالشی بزرگ است. در این راستا شما خریداران عزیز برای کارشناسی و تخمین خودروی مورد نظر خود میتوانید با پر کردن فرم مربوطه همچنین این ابزار میتواند کمک بسیار خوبی برای خریداران اتومبیل به جهت مشخص شدن دایره انتخابها متناسب با بودجه در نظر گرفته خود باشد کافیست با مراجعه به بخش
متن کامل نوشته در سایت اتکس
نظرات