بررسی نوسانات قیمت خودرو و وضعیت بازار در تیر ماه ۱۴۰۰

بررسی نوسانات قیمت خودرو و وضعیت بازار در تیر ماه ۱۴۰۰

صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره‌ای از صنایع در سراسر دنیا، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است. صنعت خودرو در ایران پس از شکل‌گیری اولیه، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. اما به مرور تحولاتی در راستای ایجاد زنجیره تولید آن نیز صورت و صنعت قطعه‌سازی خودرو در ایران شکل گرفت. با توجه به سیاست‌های جدید این دو خودرو ساز در روند تولید محصولات در سال‌های گذشته و همچنین عوامل خارجی قیمت محصولات انها با شیب نسبتا زیادی افزایش پیدا کرده است، تعیین قیمت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی نیز بی تاثیر از تحولات سیاسی نبوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه این مقاله از بازار خودرو در سال گذشته در سال گذشته بازار خودرو نیز شاهد فراز و فرودهای بسیاری بود. علاوه بر این در زمینه واردات خودرو، در نتیجه توقف و عدم ثبت سفارش گمرکی در بازه بیشتر از دو سال و البته تا حدودی تاثیرات کرونا بر شرایط واردات و صادرات کشور، به صورت کامل متوقف شده است و به همین دلیل قیمت برخی مدل‌های وارداتی سر به فلک گذاشت. تصویب افزایش قیمت خودرو در هر فصل با توجه به تورم سه ماهه توسط خودروسازان در سال گذشته باعث افزایش قیمتی در حدود با این حال کارشناسان خودرو برای سه ماهه نخست سال جاری ثبات قیمت این محصولات را به دلیل پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و نامشخص بودن تصمیم‌های دولت در تعاملات بین المللی، پیش بینی کرده بودند. از یک  سو و آغاز فروش فوری خودروسازان در تعطیلات سال نو از سوی دیگر حتی احتمال ریزشی بودن قیمت خودرو‌ها در بهار را مطرح کرد، اما بازار آزاد خودرو در تعطیلات نوروز درپی افزایش نرخ دلار، واکنش‌های متفاوتی را نشان داد و قیمت‌های مطرح شده در سایت‌های تبلیغاتی افزایش یافت؛ هرچند این تغییرات نیز فقط در حد همان سایت‌ها بود و به گفته فعالان بازار خودرو، در این مدت بازار خودرو به‌شدت امیدوار است که در سال جدید به طور خوشبینانه در صورتی که این اتفاق حاصل شود، از این سو می‌توان انتظار داشت که قطعه‌های موردنظر سازندگان خودرو در داخل کشور با سهولت بیشتری تامین گردد و دوباره شاهد برگشت سازندگان بزرگ دنیا به صنعت خودروسازی داخل کشور باشیم. بنابراین هزینه‌های تولید خودرو به‌طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده نیز از چیزی که شاهدش هستیم، پایین‌تر خواهد آمد. اما با توجه به بیشتر شدن زمان مذاکرات و بیرون امدن اخباری مبنی بر اختلافات زیاد طرفین این احتمال توافق نیز کم رنگ‌تر شده و بازار خودرو از حالت ریزشی خارج شده است. هر چند ممکن است در چند ماهه اینده توافقی صورت گیرد اما با توجه به شرایط فعلی این عامل عامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت‌ خودرو است و تا زمانی که عرضه خودرو به میزانى نباشد که نیاز بازار را تامین کند، قیمت‌ها همچنان صعودی خواهد بود. صف‌های طولانی آنلاین برای ثبت‌ نام خودروی کارخانه‌ای نشانگر این مسئله است که توان تولید کارخانه‌های داخلی با نیاز مصرف‌کنندگان . درواقع عدم تعادل بین میزان تولید و تقاضا باعث شده است که قیمت خودرو به‌طور افسارگسیخته‌ای افزایش پیدا کند. البته از طرف دیگر، بدون وجود منابع مالی کافی و همچنین دسترسی به قطعات موردنیاز، تولیدکنندگان نیز نمی‌توانند حجم تولید خود را برای تامین نیاز بازار به طور چشمگیری افزایش دهند. بنابراین درصورتی‌ که این آشفته‌بازار فعلی به طرز معجزه‌آسایی از بین برود، می‌توانیم شاهد بالا رفتن تیراژ تولید خودرو توسط کارخانه‌ها باشیم. نیز به‌طور محسوسی از بازار خرید و فروش خودرو قطع‌ شده و به میزان تقاضا در داخل کشور، خودرو برای مصرف‌کننده در سطح بازار موجود خواهد بود. قیمت گذاری دستوری خودرو، بحث مفصل و البته پر حاشیه‌ای است که موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. به صورت کلی آزادسازی قیمت خودرو کمک به بازار کالا خواهد کرد، درصورتی‌که تولید خودرو افزایش یابد. اگر تولید افزایش یابد، آزادسازی هم به نفع مردم، هم مشتری و هم بازار خواهد بود. هم باز شود، چراکه با افزایش تولید می‌توان خودرو هم ، با اعمال نرخ‌های جدید روی طرح‌های فروش با نزدیک شدن قیمت کارخانه به بازار، تلاش واسطه‌ها برای بالا نگه‌ داشتن صوری قیمت‌ها، نقش بر آب شود و آرامش به بازار خودرو بازگردد. که افزایش قیمت به صورت منطقی در بازه‌های طولانی مدت اعمال شده و از طرفی هم تزریق خودرو به بازار به صورت کاملا مناسب و نه قطره چکانی انجام گیرد. طبق این طرح و در صورت تصویب نهایی، خودروهای پرتیراژ در بورس با قیمت هایی که شامل قیمت تمام شده واقعی روز خودرو به همراه سود مصوب خودروساز است، کشف قیمت و عرضه خواهد شد. در یک نگاه کلی، می‌توان گفت که در این طرح مجلس و دولت به درستی بر گلوگاه فعلی صنعت خودرو یعنی قیمت گذاری تمرکز کرده‌اند. هم اینک به رغم وجود ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در سال در کشور، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا پایان امسال، تنها هزار خودرو تولید خواهد شد. هزار میلیارد تومانی دلالان در بازار خودرو به نفع چرخه تولید و مصرف فراهم می‌شود. محسوب می‌شود و رابطه قیمت دلار و خودرو را جدی می‌کند، ولی قطعه‌ساز برای هزاران قطعه‌ای که به خودروساز تحویل می‌دهد، نمی‌تواند قیمتی شناور در نظر بگیرد. بر همین اساس، بازه‌ای از ضرر و زیان را برای نوسان نرخ ارز ترسیم می‌کنند و درنهایت قطعه مربوطه به خط تولید می‌رسد؛ اما درصورتی‌که میدان نوسان دلار بیش از حد اعلامی باشد، قطعه‌ساز مجبور است قیمت تمام‌ شده خود را نیز افزایش دهد. از سوی دیگر، خودروسازان داخلی برای تولید یک خودرو، با یک نوسان ساده، می‌تواند موجی از افزایش قیمت تمام‌شده و در نهایت گرانی خودرو را به‌همراه داشته باشد؛ اما نکته این‌جا است که سیاست قیمت‌گذاری در صنعت خودروی کشور، ثابت و تاحدودی دستوری است. ساده‌تر بگوییم که اگر قیمت دلار طی یک هفته روندی افزایشی داشته باشد، خودروساز مجاز به گرانی خودرو در همین بازه زمانی نیست. درواقع، بازار به گونه‌ای پیش می‌رود که قیمت خودرو بیشتر از حد انتظار در سقف خود باقی می‌ماند؛ ولی در کمترین زمان ممکن، دوباره افزایشی می‌شود. این میزان افزایش تا خرید جدید قطعه‌سازان، تولید قطعه جدید، رساندن آن به دست خودروساز، تولید خودرو و تحویل آن به مشتری شاید به بیش از یک ماه زمان نیاز داشته باشد. جو روانی بازار، این پدیده را به‌خوبی درک می‌کند و به همین خاطر، برای استفاده حداکثری از چسبندگی قیمت‌ها، نرخ خودرو تا پیش از افزایش قیمت خودرو به‌صورت رسمی، به‌صورت ناگهانی رشد می‌کند. در این شرایط، انتظار می‌رود تقاضا کاهش پیدا کند؛ اما شاهد هستیم که طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان به‌سرعت تکمیل ظرفیت می‌شوند و باز با گرانی خودرو روبه‌رو می‌شویم؛ زیرا بخش عمده‌ای از این متقاضیان، دلالان بازار خودرو موجب شده که نقل‌ و انتقال پول برای خودروسازان بسیار دشوار شود و همین مسئله تامین برخی قطعات ازجمله قطعات الکترونیک را به تاخیر بیندازد و تولید را کاهشی کند. درنتیجه کاهش تولید موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت خودرو شده است چنانچه تصویب شده و خودروسازان خارجی برای همکاری وارد ایران شوند، قیمت خودرو در بازار آزاد تقریبا به‌ اندازه نرخ‌ کارخانه می‌شود و زمینه برای تک‌نرخی شدن خودرو فراهم می‌ گردد. به دلیل گستردگی صنعت خودرو، پیش‌بینی بازار آن کار ساده‌ای نیست و روند آن به عوامل زیادی وابسته است که برخی از آن‌ها خارج از کنترل هستند. فلزات مورد استفاده در تولید خودرو خود به تنهایی تاثیرپذیری زیادی از نوسانات ارزی و شرایط اقتصادی کشور دارد. بنا بر مشاهدات، قیمت خودرو در سال جدید با توجه به شرایط فعلی، به نظر نمی‌رسد که تمایلی به کاهش داشته باشد؛ مگر آن‌که با توجه به شرایطی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، تغییرات اساسی در زیربنای بازار خودرو و همچنین روابط بین‌المللی حاصل شود. ، در هفته اول تیر ماه دوباره قیمت برخی از محصولات افزایش پیدا کرده است فعالان بازار خودرو معتقدند علت افزایش قیمت‌ها افزایش قیمت دلار و تقاضا در جدول زیر اخرین قیمت برخی از محصولات داخلی را در بازار و کارخانه با هفته اول تیر ماه مقایسه کرده‌ایم. سمند سورن پلاس بستری را ایجاد کرده تا شما بتوانید روزانه از تغییرات قیمت خودرو بصورت کاملا لحظه‌ای آگاه شوید، برای اینکار کافی است سری به بخش

متن کامل نوشته در سایت اتکس

منبع بلاگ

اتکس

اتکس

پلتفرم خرید، فروش، معاوضه و کارشناسی خودرو در محل

نظرات