کارشناسی و معرفی ویژگی های خودروهای آفرود، متفاوتتر و هیجان انگیزتر!
داریم درباره خودروی آفرودی صحبت میکنیم، خودروهای آفرود برخلاف بقیه در مسیرهای صاف چندان چنگی به دل نمیزنند اما وقتی پای مسیرهای ناهموار وسط کشیده میشود حرفهای بسیاری برای گفتن دارند. قصد داریم تا با این خودروها و قسمتهای مهمی که هنگام خرید باید بررسی شود آشنا شویم پس با ما همراه باشید. آفرود سواری حالا بخش بزرگی از جامعه ماشین سواران را درگیر خود کرده است و برای برخیها جدایی از آن ممکن نیست. خود را به سیستمهای کمکی برای این امر تجهیز کردهاند تا خودرو فرمان پذیری و سواری بهتری در این مسیرها داشته باشد. خارج از جاده، بیراهه یا آفرود اصطلاحی است که برای توصیف رانندگی در زمینی غیر از خیابان و بزرگراه و جاده معمول به کار میرود. در وهله اول مسلما خودروی شما باید مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک ( در واقع کمپانیهای خودروسازی برای بهبود فرمانپذیری و پایداری خودروهای جدید جادهها از این سیستم استفاده میکنند. این شاسی امکان مستقل کار کردن هر کدام از چرخها و اضافه کردن تجهیزات بیشتر بر روی خودرو را به خودرو میدهد. به علاوه وظیفه محافظت از اتاق خودرو در برابر موانع مختلف و ناهمواریهای متعدد در طول زمان نیز از ویژگیهای شاسی مستقل است. علاوه بر اینها، سیستم تعلیق خودروهای دارای این دو ویژگی برای استفاده در شرایط آفرود طراحی و تنظیم شده است. از مهمترین مسائل فنی، که میتواند باعث بروز مشکلات اساسی در خودرو شود و البته در قیمت آن نیز تاثیر گذار باشد، میتوان به نکات مربوط به پیشرانه، قلب تپنده هر خودرو پیشرانه یا موتور آن است که از قسمتهای مختلفی تشکیل شده و وظیفه تامین نیروی مورد نیاز و منتقل کردن آن به وسیله گیربکس به چرخها را دارد. قدرت بیشتر نسبت به انواع توربودیزل که برای عبور از مسیرهای شنی لازم است یکی دیگر از بخشهای مهم فنی خودرو است. برای اینکه قدرت موتور خودروهای آفرودی بیشتر شود و بتوانند در زمان فشار گشتاور بیشتری تولید کنند، بسیاری از صاحبان این خودروها اقدام به ریمپ و کوتاه کردن زمان کات آف خودرو میکنند. این امر میتواند بر توان موتور خودرو تاثیر مثبت بگذارد، اما قطعا آسیبهای احتمالی بسیاری هم دارد. گیربکس هم به عنوان بخشی که وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به چرخهای خودرو را دارد، باید به لحاظ سلامت، مورد بررسی قرار بگیرد. وجود هرگونه خرابی در گیربکس خودرو، میتواند باعث از کار افتادن پیشرانه شود. ، مشکل در حرکت چرخدندههای گیربکس، کندی در تعویض دنده و یا تکان خوردن خودرو به هنگام تعویض دنده، از مشکلات رایج گیربکس است که در هنگام خرید باید بررسی شود. این گیربکس در خودروهای دو دیفرانسیل آفرودی به صورت سری با گیربکس اصلی نصب میشود و برای رساندن قدرت خروجی از گیربکس اصلی به تمام چرخها استفاده میشود. در اتومبیلها، مهمترین سیستم برای به حرکت درآوردن یک اتومبیل است. اما باید یادمان باشد که برق باعث اشتعال این سوخت در موتور اتومبیل میشود. یا این برق خودرو است که مغز متفکر خودرو یا همان قرار دارد بررسی سیستم برق خودرو چیزی بیش از یک الزام است. سیستم برق خودرو به طور کلی از پنج قسمت اصلی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه مهمی بر عهده دارند و نقص فنی در بخش میتواند سیستم برقی خودرو را از کار بیاندازد در ادامه به صورت مختصر این قسمتها را معرفی میکنیم. و در خودروهای جدید آلترناتور وظیفه تولید برق را بر عهده دارد، اما درواقع میتوان گفت کارکرد هر دو یکی است دینام یا آلترناتور نیروی مکانیکی را که از گردش موتور حاصل میشود بهواسطه یک تسمه دریافت میکند؛ سپس طی فرایندی آن را به برق این است که ذخیرهکننده برق یا باتری را در زمان روشن بودن خودرو شارژ کند. در زمان خاموش بودن موتور، برق خودرو توسط باتری تامین میشود، یعنی برقی را که در زمان روشن بودن موتور از دینام یا آلترناتیو تحویل گرفته، در خود ذخیره میکند تا در غیاب موتور به مصرفکنندهها از جمله بالابر شیشه، رادیو، با استفاده از این کنترلکنندهها، سرنشینان میتوانند فعال یا غیرفعال بودن مصرفکننده، سرعت و شدت مصرف برق یا حالت و جهت آن را کنترل کنند. در مسیرهای آفرودی، امکان بروز مشکلات مختلف برای زیربندی خودروهای آفرودی وجود دارد. یکی از بخشهایی مهم خودروهای آفرودی که در مسیرهای ناهموار دچار آسیبهای شدید میشود، قسمت زیرین این اتومبیلها است. در تورهای آفرودی احتمال برخورد سنگ، سنگ ریزه و دیگر اجسام سخت به زیر خودرو وجود دارد؛ همچنین ورود آب به سیستمهای برقی اتومبیل از قسمت زیربندی آن وجود دارد که کارشناس تمام این موارد را با دقت مورد بررسی قرار میدهد. یکی از مهمترین ویژگیهای خودروهای آفرود توانایی حرکتی آنها در مسیر ناهموار است. سیستم تعلیق بخشی از یک خودرو است که سبب میشود نوسانات حاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به اتاق، شاسی، متعلقات و سرنشینان وارد نشود. سیستم تعلیق و تمام اجزای آن نقش بزرگ و بسیار مهمی را در خودروها و به ویژه خودروهای شاسی بلند دارد به گونهای که اگر سیستم تعلیق متناسب با این نوع خودروها و شرایط مسیر هایی که از آن عبور میکنند نباشد این خودروها در واقع دچار نقصی جدی هستند و اصلا برای عبور از مسیرهای ناهموار و صعب العبور (آفرود) مناسب نیستند. این کار باعث میشود درصورت واژگونی خودرو، راننده و سرنشین از آسیب احتمالی در امان باشند. البته این مورد در همه خودروهای آفرودی دیده نمیشود اما نصب آن باعث میشود و بررسی استحکام این سیستم در صورت نصب بودن بر روی خودرو جزو اقدامات مهم کارشناس میباشد. هر خودرو به طور کلی از سه قسمت اصلی یعنی بدنه، پیشرانه و شاسی تشکیل میشود. شاسی یا فریم در واقع یک چهار چوب و ساختار است که عموما از فولاد سخت به شکل ناودانی ساخته میشود. محتمل ضرر و هزینههای گزاف نشوید و خودروی مورد نظر، ایمنی و امنیت لازم را برای سرنشینان داشته باشد. سیستم تعلیق استاندارد خودرو که با توجه به وزن خودرو و سایز لاستیکهای استاندارد آن طراحی شده است، نمیتواند کورس واقعی خودرو را داشته باشد و ضمنا باید فشار بیشتری ناشی از افزایش وزن رینگ و لاستیک را تحمل کند. ، مجبور هستید از دنده معکوسهای بیشتری استفاده کنید چون پیشرانه خودروی شما گشتاور کافی برای بالا رفتن از شیب را ندارد. ترمزها به عنوان یکی از مهمترین بخشهای خودرو که با ایمنی سرنشینان و خودرو سر و کار دارد باید به دقت بررسی شوند. ، عملکرد پدال ترمز، ترمز دستی و هر آنچه که مربوط به سیستم ترمز و پایداری خودرو است، باید به دقت انجام شوند. یکی از بهترین امکانات خودروهای آفرودی محسوب میشود. تنظیم ارتفاع و تعلیق هوشمند، به راننده این امکان را میدهد تا بسیار راحتتر از موانع مختلفی که در آفرود با آنها روبهرو میشود، عبور کند. علاوهبراین، در مواقعی که راننده قصد آفرود ندارد، میتواند ارتفاع خودرو را به حالت نرمال تغییر دهد و بهراحتی از اتومبیل خود در شهر استفاده کند. این سیستم از طریق سنسورهای خود را شناسایی کرده و با انجام محاسبات مختلف وضعیت خودرو و با تخمین زدن میزان چرخش اضافه هر کدام چرخها، از هرزگردی آنها و عدم تعادل خودرو جلوگیری میکند. آپشن کنترل سرعت در سرازیری، از سنسورهای مختلفی برای بررسی وضعیت خودرو، شیب و شرایط سطح زمین استفاده میکند؛ به همین دلیل، راننده پس از فعالکردن سیستم ، دیگر نگران کنترل سرعت خودرو نخواهد بود و فقط باید روی هدایت آن تمرکز کند. قفل دیفرانسیل، یکی دیگر از مهمترین آپشنهای ماشینهای آفرودی است که برخلاف امکانات بالا، در اکثر خودروهای شاسی بلند، حتی خودروهای آفرودی ویژگی و کار اصلی دیفرانسیل، این است که گشتاور را به صورت نامساوی بین چرخها تقسیم کند تا امکان عبور راحتتر از پیچها فراهم شود؛ کنترل ایستایی در سربالایی، جزو امکانات ضروری خودروهای آفرودی نیست؛ اما یک آپشن کمکی مهم به حساب میآید. این سیستم از حرکت رو به عقب خودرو در سربالاییها جلوگیری میکند. بعضی از تجهیزات مورد نیاز و اساسی برای هر خودروی آفرود خودروهای آفرودی علاوه بر ابزارها و سیستم هایی که به صورت پیش فرض دارند و تا حدودی در در قسمت قبل به معرفی آنها پرداختهایم، به یک سری تجهیزات اضافه و ضروری دیگر که لازمه سفرهای آفرودی هست نیز نیازمندند. بررسی صحت عملکرد و موجود بودن هر کدام از این سیستمها در خودروهای کارکرده یکی از قسمتهای مهمی است که هر خریدار باید انجام دهد و این کار توسط اشخاص و یا متخصصان بنابراین شما باید از قبل برای این موضوع چارهای اساسی اندیشیده باشید. که با برق کار میکند وجود دارد و در مواقع اضطراری به سادگی میتواند ماشین شما را از منجلاب بیرون بکشد. اما در هنگام استفاده از آن نیز باید به باربند مناسب یکی از مهمترین تجهیزات ضروری برای ماشین آفرود محسوب میشود. از این رو فضای کافی برای بسیاری از وسایل در داخل فضای خودرو وجود نخواهد داشت و به اجبار باید آن را روی باربند ببندید. معمولا یک ترکیب کامل از باربند و زاپاس بند و جای دبه بنزین و آب برای خودروهای آفرود توصیه میشود. طراحی این پلها بر اساس لاستیک و وزن ماشینها میباشد و یک ماشین در شرایط خاص به خوبی میتواند از روی آنها عبور نماید. در خودروها و امکان قرار دادن و استفاده از آنها به شیوهها و شکلهای گوناگون، باعث شده است تا این قبیل سپر آفرود جایگزین سپر اصلی خودرو میشود و از این نظر باعث میشود تا کمی به ابهت خودرو افزوده شود. از همه مهمتر اینکه به خاطر نحوه طراحی آنها که معمولا در محل بالاتری نسبت به نمونه فابریک خودرو قرار میگیرند، زاویه حمله و فرار کمی بهبود پیدا میکند و در برخوردها نیز آسیب بسیار کمتری به آنها وارد میشود. بدون مشورت با افراد خبره یکی از اشتباهاتی است که بسیاری از خریداران انجام میدهند، بررسی عملکرد قسمتهای مختلف خودرو توسط یک شخص عادی کار غیر ممکنی است و نیاز به تخصص دارد. خرید خودرو بدون مشورت کارشناس ممکن است باعث زیان دیدن سنگین خریداران شود. در این راستا شما خریداران عزیز برای کارشناسی و تخمین خودروی مورد نظر خود میتوانید با پر کردن فرم مربوطه ، ابزاری بسیار مفید، به روز و ساده برای استفاده و آگاهی، میتوانید با سهولت هر چه تمامتر، از وضعیت قیمت خودروی نو و یا کارکرده مورد نظر خود در شرایط روز بازار آگاه شوید. همچنین این ابزار میتواند کمک بسیار خوبی برای خریداران اتومبیل، به جهت مشخص شدن دایره انتخابهای متناسب با بودجه در نظر گرفته خود باشد.
متن کامل نوشته در سایت اتکس
نظرات