تفاوت خدمات لجستیکی در چیست؟ / آشنایی با انواع شرکت‌‌های لجستیکی

تفاوت خدمات لجستیکی در چیست؟ / آشنایی با انواع شرکت‌‌های لجستیکی

سرمایه‌گذاری روی فرآیند زنجیره تامین از خرید وسائل نقلیه تا انبارداری و …، از اقداماتی است که شرکت مبدا ناگزیر از صرف هزینه برای آن‌ها خواهد بود. کارخانه‌ای که از آوردن مواد اولیه به مجموعه خود تا ارسال تولیدات به دست مشتری را بدون برون‌سپاری و به‌طور بومی انجام می‌دهد، مثالی از ارائه‌دهنده خدمات لجستیکی طرف اول است. با توجه به صرف هزینه و انرژی زیاد در شرکت‌های دارای خدمات لجستیکی طرف اول، نسل دوم یا همان ۲Party logistics پا به عرصه گذاشت. در واقع این شرکت‌های واسط لجستیکی فقط یک بخش از کل فرآیند زنجیره تامین را تحت پوشش خود دارند و در عمل فقط جابه‌جاکننده بسته‌ها و محموله‌ها بین مبدا و مقصد هستند. در دهه ۷۰ میلادی پیچیدگی‌های لجستیکی صنایع و سازمان‌های مختلف به میزانی رسید که خود شرکت‌های لجستیکی طرف دوم هم، برای پاسخ‌گویی به تمام نیازهای این حوزه کافی نبودند. شرکت‌های خدمات لجستیکی طرف سوم یا ۳PL با بر عهده گرفتن بخش اعظمی از فرآیند زنجیره تامین، باعث تحول شگرفی در این حوزه شدند. شرکت‌های واسط لجستیکی طرف سوم در واقع خود یک زنجیره تامین را تا تحویل مرسوله به مقصد شکل می‌دهند که علاوه بر کلیت امور حمل و نقل و تحویل، خدمات ارزش افزوده‌ای چون انبارداری منسجم، بسته‌بندی، برچسب‌زنی، جمع‌آوری و … را هم انجام می‌دهند. به این‌ترتیب، تولیدکنندگان یا سازمان‌های مختلف می‌توانند کل فرآیند و مراحل زنجیره لجستیکی خود مانند انبارداری، جمع‌آوری، بسته‌بندی و توزیع یا بخشی از این مراحل را به شرکت‌های نسل سوم لجستیکی برون‌سپاری کنند. شرکت‌های خدمات لجستیکی طرف چهارم صرفا تمرکز خود را بر پایه دارایی‌های سرمایه‌ای و لجستیکی نظیر وسائل حمل و نقل، ناوگان و … بنا نکرده‌اند و حتی ممکن است این موارد را هم دارا نباشند و صرفا به هماهنگی میان عناصر زنجیره تامین بپردازند. این شرکت‌های واسط به دنبال یک‌پارچه‌سازی منابع، قابلیت‌ها و فناوری‌های تشکیلات مستقل خود با سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند و حتی ممکن است با شرکت‌های ۲PL و ۳PL همکاری و از ظرفیت‌های آن‌ها هم استفاده کنند. در این نسل از شرکت‌های خدمات لجستیکی، در واقع علاوه بر برون‌سپاری روندهای اجرایی، مدیریت و طراحی زنجیره تامین نیز به این شرکت‌ها واگذار می‌شود. ادغام تمامی موارد نسل‌های قبلی لجستیکی و هم‌چنین ورود فناوری اطلاعات و سیستماتیک کردن روندها در این حوزه کاری، به شرکت‌های خدمات لجستیکی طرف پنجم ختم می‌شود. این نسل از شرکت‌ها مانند شرکت‌های طرف چهارم روی دارایی‌های سرمایه‌ای متمرکز نیستند و تلاش می‌کنند که تمامی امور هماهنگ‌کننده بین اجزای مختلف زنجیره تامین را بر بستر الکترونیکی انجام و ارائه دهند. هنوز راه درازی از شرکت‌های خدماتی ۵PL تا ۱۰PL مانده و طی نشده و مشخص نیست در آینده این صنعت، هم‌چنان نقش نیروی انسانی پر رنگ خواهد ماند یا نه؟ اما آن‌چه مشخص است، لجستیک و اقدامات ناشی از آن، تسهیل‌گر آینده صنایع مختلف خواهند بود و هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

متن کامل نوشته در سایت تینکست

منبع بلاگ

تینکست

تینکست

راه‌حل سریع و اقتصادی ارسال بسته

نظرات