فرهنگ کسب و کار چیست و چگونه آن را طرحریزی و اجرا کنیم؟ (قسمت دوم)
گفتیم که بن هورویتز، سرمایه گذار خطرپذیر شرکت اندرسن هورویتز به تازگی کتابی در مورد فرهنگ کسب و کار به نام «what you do is who you are: how to create your business culture» منتشر کرده است. خودتان باشید و فرهنگ کسب و کار خود را طراحی کنید اولین قدم در راه ایجاد فرهنگ کسب و کار این است که بدانید چه میخواهید. شرکتتان چه یک استارتاپ باشد یا یک کسب و کار صد ساله، طراحی فرهنگ همواره مطرح است و موضوعی است که باید لحاظ شود. فرهنگ کسب و کار هم مثل خود سازمان برای روبرویی با چالشها باید رشد کند. قدم اول در طراحی یک فرهنگ موفق این است که خودتان باشید اما کار آسانی نیست. اگر سعی کنید شخص دیگری باشید نه تنها قادر به هدایت کردن نخواهید بود بلکه از افرادی که شما را سرمشق خود قرار دادهاند هم شرمنده خواهید شد. مدیر عامل پیش خود فکر میکند که درست است در واقع من خودم این فرآیند را قبلا تنظیم کردهام. یک مدیرعامل معمولا چیزهایی مثل این را از اعضای هیئت مدیره میشنود: «فکر نمیکنم مدیر ارشد مالی شما به خوبی دیگر شرکتهایی که من در آنها عضو هیئت مدیره هستم باشد.» برخورد با این اظهار نظر بسیار مشکل است. برخورد معمول و اشتباه مدیر عامل این است که در مقابل هیئت مدیره به مدیر مالی بگوید که باید کارش را بهتر کند. او سعی میکند چیزی باشد که هیئت مدیره میخواهد اما در این کار شکست میخورد چرا که نقطه نظری از خود ارائه نداده است. مدیر مالی هم گیج خواهد شد چون نمیداند چه کاری را اشتباه انجام داده است و سعی خواهد کرد به چیزی که نیست تبدیل شود. پاسخ درست این است که مدیرعامل به هیئت مدیره بگوید بسیار خوب، اجازه دهید ببینیم چه چیزی باعث شده که آن مدیران مالی را بهتر از مدیر مالی خودمان بدانید و لطفا مرا به آنها معرفی کنید. مرحلهی بعدی که بسیار حیاتی است این است که تصمیم بگیرد که آن مهارتها چقدر برای شرکت مهم هستند. قاعده رهبری این است که قرار نیست همه شما را دوست داشته باشند. اینکه سعی کنید همه شما را دوست داشته باشند کارها را بدتر میکند. همه جوانب شخصیتی یک مدیرعامل در شرکت مورد نیاز نیست و باید مشخص کنید روی کدامها نیاز است کار کنید و کدام نقصهایتان را باید برطرف کنید.
متن کامل نوشته در سایت شرکت توسعه کارآفرینی بهمن
نظرات