۱۰ کلید فراموششده در کسب و کار
از این رو در این گزارش سعی کردیم روشهایی را بر اساس نظر کارآفرینان موفق مرور کنیم که از نگاه بسیاری از کارآفرینان دور میماند، اما میتواند در توسعه کسبوکارها بسیار مفید و اثربخش باشد. یکی از مواردی که بیشتر کسبوکارها از آن غافل میشوند، منابع و شبکههای ارتباطی است که در نزدیکی آنها قرار دارد و میتواند به آسانی در دسترشان باشد. در صورتی که توجه به توسعه بازار مجازی میتواند تحول بزرگی در کسبوکارهای گوناگون، حتی آنهایی که ارتباط مستقیم با مصرفکننده ندارند، به وجود بیاورد. اما آیا واقعا مشتریان نیز از این شرایط خوشحالند؟ یکی از رموز مهم موفقیت در دنیای امروز کسبوکار، ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان است. در شیوه فروش «فعالسازی سودآوری پایدار» باید بتوانید با روشهای مختلف مشتریان و مخاطبان محصولتان را جذب و به صورت حداکثری حفظ کنید؛ بنابراین یکی از مهمترین اصولی که باید رعایت کنید این است که تمام پایانههایی که در ارتباط مستقیم با مشتری خواهند بود - چه نیروی انسانی، چه ابزارهای مجازی- همگی تجربه بسیار خوب یکسانی را برای مشتری فراهم کنند. بر اساس مطالعات انجام شده، کسبوکارهایی که برای همسانسازی بخشهای مختلف کسبوکارشان که در ارتباط با مشتریان است تلاش میکنند و شرایط یکنواخت و یکدستی را در سراسر مجموعه خود ایجاد میکنند، ۱۹ درصد سریعتر از سایر کسبوکارها رشد و درآمد خواهند داشت؛ بنابراین این روش توسعه فروش میتواند از نقاط مهمی باشد که با توجه کافی به آن شاهد رشد سریعتر کسبوکارتان شوید. از روشهای مهمی که این روزها بسیاری از کسبوکارهای بزرگ کشور نیز به آن توجه میکنند، استفاده از ظرفیت تبلیغاتی مشتریان کسبوکار است. مشتریانی که به اندازه کافی به مجموعه شما اعتماد پیدا کردهاند میتوانند با اشتراک تجربیاتشان سایر افراد نزدیکشان را نیز به استفاده از محصول شما ترغیب کنند؛ بنابراین تشویق مشتریان به بیان تجربیاتشان از محصولتان میتواند به میزان زیادی روند جذب مشتری را تسهیل کند. این موضوع باید در کنار افزایش و توسعه تجربه مثبت مشتری از مجموعه شما صورت بگیرد؛ بنابراین باید ابتدا مشتری را به تجربه ابعاد مختلف مجموعه کسبوکارتان یا محصولات و خدمات متنوعی که دارید ترغیب کنید؛ سپس از رضایت به وجود آمده در جهت جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید. اگر تا پیش از این داشتن مدرک تحصیلی معتبر مهندسی نرمافزار برای استخدام در یک شرکت فناوری اطلاعات کافی بود، این روزها داشتن مهارتهای برنامهنویسی و تسلط کافی به حوزه کاری بیش از مدرک تحصیلی مورد توجه است. علاوه بر درنظر گرفتن کارآمدی و توانایی حرفهای افراد یادتان باشد که جنبههای انسانی هر فردی میتواند در روند کاریاش موثر باشد؛ به ویژه در کسبوکارهای امروزی که تعامل و کار گروهی از اجزای جدانشدنی کار شده است، داشتن خصوصیات و خلقیات فردی و اجتماعی مناسب از مهمترین نکاتی است که باید هنگام استخدام نیروهای انسانی کسبوکارتان مدنظر قرار دهید. از مهمترین و پرظرفیتترین ابزارهای توسعه کسبوکار که اغلب به اندازه کافی به آن توجه نمیشود، استفاده از شبکههای مجازی است. در این حالت مشتری زمانی کار یا راهحلی که ارائه میدهید برایش ارزشمند میشود تا احساس کند بهخوبی کسبوکارش و نیازی که دارد را شناختهاید و متناسب با مشکل راهحل ارائه کردهاید؛ بنابراین برای ایجاد ارزش در نگاه مشتری - خواه فرد باشد، خواه کسبوکار- باید گوشهای تیزی داشته باشید؛ بهعلاوه درخصوص بازار هدفتان به میزان کافی تحقیق و تفحص کنید تا اطلاعات کافی به دست آورید.
متن کامل نوشته در سایت آریا مال
نظرات