تاثیر کرونا بر استارتاپ ها و شتابدهنده ها
در این مقاله بحران کرونا بر استارتاپها و شتابدهندهها را به دو منظر مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه مطالعه میکنید. تاثیر کرونا بر فعالیت استارتاپها و شتابدهندهها زیاد بوده است. برخی استارتاپها به خصوص آنها که متکی به صنعتی خاص بودند (مانند صنعت گردشگری یا سفارش آنلاین غذا) با تبعات شدیدتری مواجه شدند. دامنه این تاثیرات به لغو سرمایه گذاری، تعدیل نیرو و حتی پایان فعالیت برخی از شرکتها هم منجر شده است. همچنین توصیه به عدم سفر داخلی عملا این صنعت را با توقف کامل مواجه کرده است. این شرکت در بیانیهای که منتشر کرده بود اعلام کرد بیش از ۸۰ درصد سفرهای فروخته شدهاش لغو شده است. یک هفته قبل از آن فلایتیو دیگر استارتاپ این حوزه با انتشار اطلاعیهای شرایط حاضر را کمای صنعت گردشگری اعلام کرده است. اسنپ فود در بیانیهای که منتشر کرد اعلام کرد: تعدیلهای انجام شده در این شرکت ناشی از موضوع کرونا نیست ولی تاثیر شرایط حاضر باعث ۳۰ میلیارد تومان درآمد از دست رفته و هزینههای مرتبط با آن شده است. چیلیوری دیگر بازیگر این عرصه ۲۶ اسفند کلا فعالیت خود را متوقف کرد. این شرکت یک دلیل اصلی این اقدام را به تاخیر افتادن سرمایه گذاری (ناشی از بروز کرونا) و کاهش ۷۰ درصدی سفارش آنلاین غذا اعلام کرد. سامانه حملونقل آنلاین نیز از ویروس کرونا در امان نمانده و موجب کاهش رفتوآمد و ثبت سفارش در این صنعت شده است. اسنپ بزرگترین بازیگر در این حوزه، خبر از کاهش تعداد سفر داده و درصد کاهش آن را دو رقمی اعلام کرده است. با تغییر رفتار مردم و ایجاد قرنطینه خانگی به نظر میرسد استارتاپهای تحویل کالا برخلاف استارتاپهای حوزه گردشگری و سفارش غذا با رشد سفارش در این روزها روبه رو شدهاند. اما همین خرید آنلاین هم برای این گروه از سایتها کم دردسر نبوده است. این شرکت در اطلاعیهای اعلام کرد هیچ ماسکی را احتکار نکرده و ماسکهای ضبط شده همه در پروسه تحویل به خریداران بوده است. دیوار دیگر استارتاپ فروش کالا هم در اطلاعیهای اعلام کرد اساسا هر نوع آگهی ماسک را از روی سایت خود حذف میکند. استارتاپ لحظهنگار هم از افزایش ۵۰٪ برگزاری رویداد و کلاس آنلاین خبر داده است. همچنین، با رایگان شدن تماشای آنلاین انیمشین در فیلیمو، میزان تماشای محتوای انیمیشنی ۷۴٪ و دیگر محتوای بصری ۳۵٪ رشد کرده است.
متن کامل نوشته در سایت شتابدهنده هاوش
نظرات