ارائه استارتاپی موفق باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ ( راهنمای جامع و کاربردی)
در یک استارتاپ چه چیز حرف اول را برای موفقیت میزند؟ ایده؟ تیم حرفهای؟ پشتکار؟ بازار هدف قوی؟ پتانسیل مالی و…؟ شاید فکر کنید ایدهی ناب شما که احتمالا هم آن را در صندوق اسرارتان نگهداری میکنید. ولی همهی اینها قبل از این که شما بتوانید برای استارتاپ یک حامی داشته باشید ارزشی نخواهد داشت. اما حلقه اتصال استارتاپ شما به این سکوی پرتاب چیست؟ جواب روشن است: یک ارائه موفق استارتاپی. اگر استارتاپ شما را به یک بذر تشبیه کنیم این بذر تا در دل خاک کاشته نشود نمیتواند بستری برای استفاده از نور و آب و مواد غذایی داشته باشد. استارتاپ شما ممکن است یک پتانسیل بلقوه داشته باشد. حتی اگر شما برای راهاندازی کسبوکار خود هیچ نیازی به سرمایهگذار نداشته باشید باز هم به یک ارائه خوب، جهت جلب نظر سایر ذینفعان کسبوکارتان همچون شرکای کلیدی نیاز خواهید داشت. یک ارائه موفق استارتاپی لحظهای است که مشخص میکند بذر شما روی خاک حاصلخیز قرار بگیرد یا زمین بیحاصل. در انتها و بیشتر سهم مقاله را به بررسی یک ارائه استارتاپی موفق در قالب فایل ارائه به سرمایهگذار (Pitch Deck) خواهیم پرداخت. در نهایت این فرآیند را با یک ارائه استارتاپی موفق که میتواند نظرات سرمایهگذاران و سایر ذینفعان کسبوکار شما را جلب کند پیوند میدهیم. شما باید با بررسی دقیق بازار هدف از این موضوع مطمئن شوید. این را به خاطر داشته باشید وجود تنها یک فکر بدترین حالت برای پیشبرد یک هدف جدی است. این گروهها هستند که میتوانند با نمایش یک تیم قدرتمند و حرفهای، زمینه را برای یک ارائه استارتاپی و سپس کسبوکار موفق فراهم آورند. » پیرامون این موضوع موارد مهمی را تذکر دادهایم اما در اینجا نیز براساس آنچه در منابع مختلف آمده است؛ از مهمترین خصوصیات یک تیم استارتاپی موفق به موارد زیر میتوان اشاره: به هر حال برای داشتن یک ارائه استارتاپی موفق شما مجبور خواهید بود این ایدهها را با افرادی که تعداد آنها کم هم نیست مطرح کنید. حداقل کاری که در شروع استارتاپ به خصوص از نوع سختافزاری آن باید مورد توجه شما باشد عدم تمرکز دانش در نفرات منفرد است. یک تیم استارتاپی موفق ممکن است از یک همبنیانگذار تجاری (Business Co-founder) و یک یا دو همبنیانگذار فنی (Technical Co-founders) تشکیل شده باشد. بهتر است قبل از جذب سرمایهگذار و طرح ریزی برای یک ارائه استارتاپی موفق و نهایتا ورود به مراحل مالی و ثبت شرکت شرکا (Co-founders) به توافق برسند. شما باید در این مرحله همهی جوانب کار خود را سنجیده باشید. تنها در این صورت است که شما میتوانید به یک ارائه استارتاپی موفق دست پیدا کنید و توجه یک شتابدهنده یا سرمایهگذار را به خودتان جلب کنید. این موضوع ممکن است تحت تاثیر شرایط و قوانین سرمایهگذار برای این جلسات باشد. به این جلسه به اصلاح پیچ (Pitch) و به فایل ارائه استارتاپ به سرمایه گذار (Pitch Deck) میگویند. شما باید توان این را داشته باشد که نظر سرمایهگذار را جلب کنید. جلسه ارائه بلافاصله تمام خواهد شد و احتمالا سرمایهگذار با سرعت برای رسیدن به قرار بعدی جلسه را ترک میکند. زمان ارائه استارتاپی شما میتوانید متفاوت باشد. بسته با شرایط سرمایهگذار یا شتابدهندهای که قرار است مخاطب ارائه شما باشد. در بهترین حالت بهتر است فایل ارائه به سرمایهگذار (Pitch Deck) را برای زمانهای متفاوتی تنظیم کنید. شاید علت نامگذاری این شیوه به این نام این باشد که شما باید بتوانید حتی در طول یک همراه شدن با یک سرمایهگذار در داخل آسانسور نیز یک ارائه استارتاپی موفق داشته باشید. البته گاهی هم ممکن است جلسه ارائه تا ساعتها طول بکشد اما در هر صورت این دقایق اولیه ارائه است که نظر مخاطب را نسبت به شما مثبت یا منفی میکند. ارائه استارتاپی شما یا در واقع فایل ارائه به سرمایهگذار (Pitch Deck) در قالب یک ساختار Presentation مانند PowerPoint و KeyNote ایجاد میشود. این فایل شامل ۱۰ تا ۲۰ اسلاید است که برای معرفی مختصر شرکت، طرح کسبوکار، ایده و استارتاپ شما طراحی میشود. در واقع شما با دست خالی نمیتوانید یک ارائه استارتاپی موفق داشته باشید و فایل (Pitch Deck) عصای دست شما خواهد بود. برای داشتن یک ارائه استارتاپی موفق مهم است که شما با قدرت به موضوع ورود کنید. شما باید یک نقشهی ذهنی برای ارائه در ذهنتان داشته باشید. برای انتقال این نقشه ذهنی به ذهن مخاطب در جهت درک بهتر کلیات بهتر است از یک لیست یا فهرست در ابتدای فایل ارائه (Pitch Deck) استفاده کنید. و این با تسلط شما بر موضوع و شفافیت ارائه امکان پذیر خواهد بود. نکات طلایی پیرامون طراحی اسلایدهای (Pitch Deck) برای یک ارائه استارتاپی موفق حتی ممکن است در حالی که سرمایهگذار مشغول مطالعه اسلاید است کلمات طلایی ارائه شما گفته شود درحالی که اصلا شنیده نمیشود. برای ارائه بقیه موارد بهتر است از تصاویر، نمودارها و اسلایدها استفاده کنید. شاید این موضوع ساده به نظر بیاید اما به خاطر داشته باشید در یک ارائه استارتاپی موفق حتی ثانیهها برای شما اهمیت و ارزش خواهند داشت. این موضوع باعث میشود در صورت اضافه شدن فرد جدیدی به مخاطبان، اطلاعات مختصری در مورد استارتاپ ارائه کننده به دست آورد. آموختیم که به چه صورت باید فایل ارائه به سرمایه گذار را قالب بندی کرد. سرفصلهای فایل ارائه به سرمایه گذار (Pitch Deck) برای یک ارائه استارتاپی موفق: در این صفحه نام استارتاپ، لوگو و Tagline استارتاپ خود را باید قرار دهید. اگر هنوز تگ لاینی ندارید، میتوانید از جملهای کوتاه در مورد محصول یا خدماتی که قرار است ارائه بدهید استفاده کنید. همچنین اشاره به نام سرمایهگذار یا شتابدهنده (شرکتی کی که در حال ارائه به آن هستید) در صفحه عنوان نشاندهنده احترام شما به مخاطب و آمادهسازی یک فایل اختصاصی برای اوست. این مرحله احتمالا مهمترین مرحله در یک ارائه استارتاپی موفق خواهد بود. شما با استارتاپی که ارائه میکنید قرار است به راه حل برسید. احتمالا اگر راه را درست رفته باشید در همین مرحله خواهید توانست قسمت اعظمی از نظر سرمایهگذار را جلب کنید. راهحل پیشنهادی (Solution) یا ارزش پیشنهادی استارتاپ شما، عبارت است از بیان راهحل برای مشکلاتی که مطرح کردید و شما میخواهید با استارتاپتان برای این مشکلات پاسخی مناسب ارائه دهید. اسلاید بعدی که حضور آن در یک ارائه استارتاپی موفق نقش ویژهای دارد، دموی محصول است. مشخصا بازار گستردهتر هم برای تیم استارتاپی و هم برای سرمایهگذار جذابتر است. اینکه چطور میخواهید پول در بیاورید، موضوع دیگریست که حتما در یک ارائه استارتاپی موفق آن را مطرح کنید. در این اسلاید باید تمام رقبای مهمی که کسبوکار شما با آنها در رقابت خواهد بود را ذکر کنید. برای داشتن این فاکتور به نکاتی اشاره کنید که ثابت میکند استارتاپ شما اشاره به روشهایی که میخواهید از طریق آن مشتریهای بیشتری را برای خود داشته باشید، بدون آنکه استارتاپ شما شکست بخورد. در این بخش اگر بتوانید میزان هزینه جذب مشتری کانالی را که قبلا آزمایش کردهاید به سرمایهگذار ارائه کنید، امتیازی مثبت برای شما محسوب میشود. برای مثال اگر یکی از سنجههای کلیدی عملکرد استارتاپ شما، تعداد مشتریهایی هست که حداقل دوبار خرید کردهاند، نموداری ماهانهای از این آمار را به نمایش بگذارید. بهتر است که این نمایش به صورت نمودار باشد. یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در یک ارائه استارتاپی موفق مطرح شود، معرفی تیم است. سپس افراد کلیدی که جزو کوفاوندرها Co-founders نیستند ولی حضورشان ارزش بسیاری برای استارتاپ شما دارد را لیست کنید. سعی کنید برای کوفاندرها و افراد کلیدی از عکس، اسم کامل، سمت آنها در استارتاپ شما، سابقه کاری و تحصیلی و اگر هم سابقه استارتاپی یا فعالیت در شرکتی را دارند را ذکر کنید. در نهایت اخرین مرحله در یک ارائه استارتاپی موفق بیان سرمایه درخواستی و آنالیز هزینهها خواهد بود. معمولا در این مرحله سرمایهگذار از شما سوال میکند که چه درصد از سهم را برای او در نظر گرفتهاید. این درصد سهام براساس مبلغ درخواستی و ارزش استارتاپتان قبل از سرمایهگذاری (Pre-Money Valuation) که باید اطلاعات آن را قبلا در فایل اکسل آماده کرده باشید. شما در این مرحله توانستهاید نظر مثبت مخاطبتان را جلب کنید و یک ارائه استارتاپی موفق را به پایان برسانید. ارائه کاملی را برای سرمایهگذار داشته باشید. تمام اطلاعات لازم که میتواند برای سرمایهگذار جذاب باشد را آماده دارید و ارائه کرده باشید. شاید برای شما به عنوان یک استارتاپ فکر کردن به این مراحل و موفقیت در آن دشوار به نظر بیاید. نکته بسیار مهمی که در مورد شتابدهندهها وجود دارد این است که اغلب شرایط سادهتر و دوستانهتری را در جلسات ارائه فراهم میکنند. در نهایت اینکه شما لازم نیست همه قسمتهایی که به آن اشاره شد را به صورت بینقص آماده کنید اگر فرصت کوتاهی برای آماده کردن یک ارائه دارید صرفا به بخشهایی بپردازید که با قدرت میتوانید از آنها دفاع کنید. مشاهده این که این استارتاپها چه کیپیایهایی را برای خود طراحی کردهاند، چه تعهداتی را به سرمایهگذار دادهاند و چه برنامهای برای پیشرفت خود برنامهریزی کردهاند به قدری جذاب است که قطعا ساعتها وقت و نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.
متن کامل نوشته در سایت اینووین
نظرات