روایت سلامت دیجیتال؛ منتظر چه چیزی باید بود؟
پائولا که از پرکاری تیروئید رنج میبرد؛ پیامی روی تلفن هوشمندش دریافت میکند: سلام پائولا، ضربان قلب تو نامنظم است و دچار تپش قلبی؛ تو خواب راحتی نداری و بهنظر میرسد که مظطربی. درحال حاضر استارتاپهای سلامت دیجیتال ظرفیت ارائه مراقبتهای بهداشتی صحیح را به بیمار دارند؛ اما به کمی زمان و اصلاحات کوچکی نیاز است. واسط مبنایی بیمار به خدمات مراقبتهای بهداشتی در اغلب کشورها پزشکان عمومی هستند؛ با اینکه در کشور ما ممکن است یک متخصص پزشکی نیز در این جایگاه قرار گیرد. درحالی که افراد سلامتمحور هنگام تصمیمگیری درمورد سلامتشان بهدنبال مشاوره از داروسازها و گروههای بیماران نیز هستند؛ اما همچنان تعامل با شرکتهای داروسازی ناشناخته باقی مانده است. حالا بیماران به شبکه گستردهای از اطلاعات پزشکی هم برای مقاصد آموزشی و ارتباط با دیگر بیماران از طریق اینترنت با درنظر گرفتن گزینههای درمان و وضعیت سلامتیشان دسترسی دارند. اگرچه، در اینجا تغییری در نقش و توانایی بیمار برای قبول مسئولیت بیشتر برای مشکلات بهداشت و سلامتیاش بهوجود آمده که این یک تغییر اساسی در کل اکوسیستم مراقبتهای بهداشتی ایجاد میکند. یک رویکرد تعاملی همچون آنچه استارتاپ آلمانی Medlanes انجام داده ممکن است در سیستم سلامت فعلی به همان شکلی که مفاهیم نوآورانه دیگر مانند اوبر درک ما از تحرک را تغییر داد اختلال ایجاد کند. مشاوره پزشکی از راه دور بهتدریج مرزهای بیشتری را از بین خواهد برد؛ چرا که بهنظر میرسد بیماران به دنبال بهترین خدمات و متخصصان هستند. علاوه بر اینکه بیماران درباره درمانهای جداگانه آگاهی بیشتری کسب میکنند؛ انتظار دید جامعتر نه تنها از سوی پزشکان مربوطه یا شرکتهای بیمه؛ بلکه از سوی شرکتهای داروسازی را نیز دارند.
متن کامل نوشته در سایت استارتاپ استودیو هلثیو
نظرات