بیمه و مالیات کسبوکار ؛ هر آنچه که یک فعال اقتصادی باید بداند!
بیمه و مالیات کسبوکار از آن جهت مهم است که ما امروزه علاوهبر کسبوکارهای سنتی با نوع جدیدی از مشاغل روبرو شدهایم که در دسته کسبوکارهای مجازی قرار میگیرند. مالیات کسبوکارها و مشاغل مختلف بنا به نوع فعالیت و درآمد متفاوت است و هر کسب و کاری موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مبلغ مالیات مشخص شده خود به سازمان امور مالیاتی کشور میباشد. ما در این مطلب تلاش کردهایم هرآنچه که در مورد بیمه و مالیات کسبوکار ممکن است مهم باشد و فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل نیاز به دانستن آن دارند را گردآوری کنیم و در اختیار شما خوانندگان قرار دهیم. رشد چشمگیری که کسب و کارهای اینترنتی بهویژه فروشگاههای اینترنتی فروش کالا و خدمات داشتهاند باعث شده است مورد توجه سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. از آنجایی که بر اساس قوانین، هر شخص حقوقی باید به اندازه درآمدی که کسب میکند، مبلغی مالیات پرداخت کند، صاحبان فروشگاههای اینترنتی نیز مشمول این قاعده میباشند. از زمان گسترش فعالیت در فضای کسبوکارهای مجازی، بیمه و مالیات استارتاپها دغدغه مهمی از خواستههای فعالان این کسب و کار بوده است. مانند بیمه در هر حوزه دیگری برای شاغلین این نوع از کسب و کار مسئلهای مهم است. مثل استارتاپهایی که برای خدماتی که ارائه میکنند مزد و حقوق دریافت میکنند و بهصورت ثابت ساعت کاری مشخص و جای مشخصی دارند اما گروه دومی از استارتاپها هستند که رابطه مزدبگیری ندارند و باید در فضای کسبوکار مجازی پوشش بیمهای بگیرند. ، مشمولین این بخشنامه آن دسته از شاغلین کسب و کار فضای مجازی فاقد رابطه مزدبگیری هستند که دارای تاییدیه از اتحادیه کشوری صنف کسب و کار مجازی بوده و تحت پوشش مقررات حمایتی خاصی قرار نداشته باشند. سایر کارکنان که رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاههای ذیربط دارند مشمول بند الف ماده ۴ قانون تامین اجتماعی بوده و کارفرمایان مطابق مواد ۲۸، ۳۶ و ۳۹ قانون تامین اجتماعی نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه آنان اقدام میکنند. در مبحث بیمه و مالیات کسبوکار باید بیان کنیم که نرخ حق بیمه معادل ۲۷٪ مبنای پرداخت حق بیمه است و مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که ۵ سال و یا کمتر از ۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب متقاضی بین حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و حداکثر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در زمان ثبت معرفی نامه در واحد اجرائی مربوطه خواهد بود. در صورتی که شرکتهای مورد حمایت ساکن مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتاب دهندهها باشند، سازمانهای امور مالیاتی کشور و تامین اجتماعی مکلفند نسبت به تخصیص شناسه (کد) های مودی و کارگاهی اقدام نمایند. تبصره فهرست مراکز رشد، فضاهای کاری اشتراکی و شتابدهندهها توسط کارگروهی مرکب از وزارتخانههای ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و سازمانهای امور مالیاتی کشور و تامین اجتماعی اعلام میشود. اولین قدم برای این راه ثبت شرکت است که به دنبال آن تشکیل پرونده مالیاتی هم میآید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات استارتاپها میتوانید درخواست مشاوره تلفنی خود را ثبت کنید. از آنجایی که فروشگاههای اینترنتی، یک فعال اقتصادی در فضای مجازی در نظر گرفته میشوند و خرید و فروش کالا صرفا در فضای اینترنت انجام میشود و نوع معاملات خیلی تفاوتی با دنیای واقعی ندارد، پس دارنده فروشگاه اینترنتی هم به مانند فروشندگان در فروشگاههای فیزیکی باید قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کنند. صاحبان کسب و کارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) همانند سایر فعالان اقتصادی مشمول قوانین مالیاتی مربوط میباشند و فارغ از محل فعالیت، میبایست تکالیف قانونی خود را به انجام رسانند تا مشمول جرایم قانونی مقرر نشوند. اگر مالکان فروشگاههای اینترنتی و کسب و کارهای مجازی و دیگر مودیان مالیاتی وظایف مالیاتی خود را انجام ندهند باعث میشود از معافیت مالیاتی برخوردار نشوند و برخی جرایم مالیاتی به عملکردشان تعلق گیرد. اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیاتهای مستقیم باید در موارد فروش کالا و یا ارائه خدمات صورتحساب نوع اول یا نوع دوم حسب مورد به شرح زیر صادر و نگهداری نمایند: ۲) صورتحساب نوع دوم صرفا در موارد استفاده از سامانه صندوق فروش (صندوق ماشینی فروش) صادر میشود و باید دارای شماره سریال ماشینی، تاریخ و حداقل در برگیرندهی اطلاعات هویتی، شامل نام، نام خانوادگی یا نام شخص حقوقی، شماره اقتصادی، نشانی کامل و کدپستی فروشنده و مشخصات کالا یا خدمات ارائه شده، مقدار و مبلغ آن باشد. مالیات ارزشافزوده در در نهایت توسط مصرفکننده نهایی پرداخت میشود و این هزینه برای مشاغل نیست. اگر نیاز به مشاوره در زمینه امور مالیاتی کسبوکار خود دارید میتوانید از مشاوره حقوقی کارشناسان وینداد بهرهمند شوید. به طور مثال یک تولیدکننده تلفن همراه موظف است طبق قانون برای همه بخشهایی که در تولید تلفن همراه نقش دارند، مالیات پرداخت کند که این امر شامل پاداش و دستمزد کارکنان و مالیات مربوط به خرید دستگاهها و تجهیزات مختلف است. همچنین لازم به ذکر است که نرخ مالیات از سال ۸۷ با ۳ درصد در ایران شروع شده و با توجه به محاسبات گسترده صورت گرفته، این نرخ با افزایش همراه بوده و در حال حاضر به ۹ درصد رسیده است که این نرخ برای کالاهای تولیدشده و خدمات ارائه شده محاسبه و پرداخت میشود. مالیات حقوق و دستمزد چه نوع مالیاتی است و به چه کسانی تعلق میگیرد؟ مالیات حقوق و دستمزد چه نوع مالیاتی است و به چه کسانی تعلق میگیرد؟ یکی از انواع مالیاتی که شناخت و محاسبه آن برای کارفرمایان و کارکنان بسیار اهمیت دارد مالیات بر حقوق و دستمزد نیروهای کار است. در واقع در مورد افرادی صدق میکند که دارای حقوق هستند و بیمه تامین اجتماعی به آنها تعلق گرفته است. در این صورت کارفرمایان این افراد باید میزان مالیات بر حقوق آنها را محاسبه نمایند و این مبلغ را به حساب وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداخت کنند. در نظر داشته باشید با وجود اینکه؛ مالیات حقوق و دستمزد بر اساس سقف درآمدی کارکنان مشخص میشود، اما هر سال عواملی مانند: تورم، شرایط اقتصادی، وضعیت شغلی و میزان تولیدات کشور بر مقدار این مالیات موثر است. اگر در مورد مالیات حقوق و دستمزد کسبوکارتان نیاز به راهنمایی دارید همین الان میتوانید از مشاوره حقوقی کارشناسان ما بهرهمند شوید نکات مهمی که لازم است در مورد مالیات حقوق و دستمزد به آنها توجه کنید. نکات مهمی که لازم است در مورد مالیات حقوق و دستمزد به آنها توجه کنید. در صورتی که کارفرمایان، لیست حقوق کارکنان خود را در زمان تعیین شده تحویل ندهند طبق ماده ۱۹۷، دو درصد از حقوق پرداختی را باید به عنوان جریمه پرداخت کنند. تحویل اطلاعات مالیات بر حقوق توسط مودیان به سازمان امور مالیاتی کشور امری زمانبر است. سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه مالیات حقوق را بر اساس مقررات بند الف تبصره در صورتی که برای بیمه و مالیات کسبوکار خود نیاز به راهنمایی داشتید میتوانید همین الان برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان ما اقدام کنید. حداکثر سن جهت پذیرش درخواست و عقد قرارداد بیمه کسبوکار خانگی برای مردان و زنان به ترتیب ۵۰ و ۴۵ سال است که در غیر این صورت متقاضی میبایست ۲ برابر مازاد سنی مقرر دارای سابقه پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی باشد. در صورتی که برای بیمه و مالیات کسبوکار خانگی خود نیاز به راهنمایی داشتید یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه بیمه و مالیات کسبوکار، معافیت مالیاتی میباشد. در صورتی که امکان صدور برگ قطعی به شرح فوق میسر نباشد، مالیات عملکرد سال مزبور با رعایت مقررات تبصره ۲ ماده ۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۸۰/۱۱/۲۷ صرفا از طریق رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان تعیین شود. در نظام حقوقی ایران مهمترین قانون در حوزه مالیات، قانون مالیاتهای مستقیم میباشد که در آن در رابطه با اعطای معافیتهای مالیاتی تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور ۱۴ ماده قانونی وجود دارد که به موجب آنها اشخاص حقیقی و حقوقی تحت شرایطی از پرداخت مالیات معاف میشوند. طبق ماده ۷ اگر استارتاپ دارای تعدادی همبنیانگذار (Cofunder) باشد، این همموسسین نیاز به پرداخت بیمه ندارند. بعد از چند ماه یک نفر دیگر به این گروه اضافه میشود و افراد همموسس برای او اهدافی تعیین میکنند که اگر به آن اهداف رسید، بتواند بخشی از سهامشان را دریافت کند. کارورز تا مدت ۲ سال میتواند در یک استارتاپ مشغول به همکاری شود، و این همکاری با شرایط سادهتری باشد، به عنوان مثال بخشی از حق بیمه آن فرد که باید توسط شرکت پرداخت شود، توسط دولت جبران میشود. از مهمترین حمایتها و تسهیلات قابل اعطاء به شرکتها و مؤسسات دانش بنیان عبارت است از معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال. در حقیقت استارتاپهای واقع در پارکهای علم و فناوری با دارا بودن شرایط فعالیت در پارک و همچنین شرکتهای دانش بنیان در صورت ثبت معافیت در مجوز معاف از مالیات هستند. به عبارت دیگر شرکتها و موسساتی که مشمول قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان باشند، میتوانند از معافیت مالیاتی استفاده نمایند. این شرکتها و موسسات، تنها میتوانند برای کالاهای دانش بنیان خود معافیت مالیاتی دریافت کنند. به عنوان مثال: اگر شرکتی دارای ۵ محصول باشد که ۲ محصول آنان به عنوان دانش بنیان نوع یک تایید و ۳ محصول دیگر ایشان مردود شده باشد، این شرکت تنها برای ۲ محصول تایید شده میتواند تا ۱۵ سال معافیت مالیاتی بگیرند. ، شرکت خلاق عبارت است از شرکتها و موسسات خصوصی نوآوری که یا در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول به فعالیت بوده و یا الگوهای نوین کسب و کار را در ارایه محصولات و خدمات خود به کار گرفته باشند به عبارت دیگر حدود نیمی از خدمات شرکتهای دانش بنیان، از سوی معاونت علمی و فناوری برای ارائه به شرکتهای خلاق نیز منظور شده است. اگر در خصوص شرکتهای خلاق نیاز به راهنمایی داشتید میتوانید از مشاوره حقوقی کارشناسان ما در زمینه ثبت شرکت بهرهمند شوید. علاوه بر این شرکتها میتوانند به صورت همزمان درخواست دانش بنیان و یا خلاق شدن محصول/خدمت خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام نمایند. متقاضی این نوع بیمه، باید با مراجعه مستقیم به یکی از شعبههای سازمان تامین اجتماعی درخواست انعقاد بیمه اختیاری کند و همچنین موظف است شخصا، حق بیمه را در زمان تعیینشده پرداخت کند. حق بیمه تامین اجتماعی به صورت درصدی از حقوق تعیین میگردد و طبق شرایط خاصی افراد میتوانند بازنشسته شده و حقوق مادام العمر دریافت نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد بیمه فریلنسرها میتوانید درخواست مشاوره تلفنی خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی کنند. برای آنکه بتوانید در پیچشهای حقوقی نظام مالیاتی ایران در زمینه بیمه و مالیات کسبوکار از خطراتی مانند جریمه و مجازاتهای مختلف در امان باشید پیشنهاد میشود از یک کارشناس امور مالیاتی خبره در شغل خود بهرهمند باشید چرا که قوانین بیمه و مالیاتی ایران ممکن است به طور کلی و یا به طور خاص در شغل شما، دستخوش تغییراتی شود و تاثیر عمیقی بر تجارت شما داشته باشد.
متن کامل نوشته در سایت وینداد
نظرات