فرصت‌ها و راهکاری «فضای کار اشتراکی» در ایام کرونا

فرصت‌ها و راهکاری «فضای کار اشتراکی» در ایام کرونا

شیوع ویروس کوید-۱۹ در سراسر جهان موجب شده است تا شرکت‌ها نوع عملیات خود را تغییر و با شرایط تطبیق دهند و اینگونه تلاش کنند تا مانع از شیوع بیشتر پاندمی کرونا شوند و در واقع بتوانند از این بحران جان سالم به در ببرند. برای عبور از این طوفان مبهم، مالکان کسب و‌کارهای بر پایه فضای کار اشتراکی تحت فشار هستند تا فعالیت خود را تجدید ارزیابی کنند و مدل‌های تجاری جدید و راهکارهای منعطفی را برای اعضای خود در سریعترین زمان ممکن ارائه دهند. به طور کلی، استفاده از فضای کار اشتراکی کاهش چشمگیری را تجربه کرده است در حالی که همواره افراد بیشتری تشویق به ماندن در منازل خود می‌شوند. در مقایسه با همین زمان در سال ۲۰۱۹، فضای کار اشتراکی شاهد کاهش ۵۱/۱۰ درصدی بازدیدکنندگان و اعضای خود در مارس ۲۰۲۰ بوده است. برای پاسخ به پرسش‌های مطرح شده در مورد آینده فضاهای کار اشتراکی در ایام کرونا و پس از آن، شرکت «کو ورکر» نظرسنجی را در این باره انجام داده است. نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که بر خلاف پیش‌بینی‌ها، به دلیل شیوع کرونا و تمایل مردم به ماندن در منازل خود، ۶۷/۷۱ درصد از این فضاها اعلام کردند که شاهد کاهش چشمگیر تعداد افرادی بودند که از فضای کار اشتراکی آن‌ها پیش از پاندمی کرونا استفاده می‌کردند. به‌علاوه بیش از ۴۰ درصد از فضاهای کار اشتراکی اعلام کردند که شیوع کرونا موجب شده است تا تاثیر منفی بر عضویت و تمدید قراردادهای اعضا وارد شود. همچنین ۶۷ درصد دیگر نیز تاکید کردند که از زمان آغاز کرونا، شاهد کاهش چشمگیر درخواست‌های جدید برای عضویت بوده‌اند. در این نظرسنجی از این تعداد فضاهای کار اشتراکی پرسیده شد که مهم‌ترین پیامدهایی که شیوع ویروس کرونا برای کسب و کار آن‌ها درپی داشته است چه عواملی است که در پاسخ موارد زیر را اعلام کردند: علاوه بر این موارد، این فضاها شاهد آن بوده‌اند که اعضای آن‌ها تمایل داشتند تا در منازل خود کار کنند و از خدمات کاملا آنلاین برای انجام کارهای مختلف خود استفاده کنند. برخی دیگر از این شرکت‌ها اعلام کردند که برخی از سرویس‌های خود نظیر Deskpass (قابلیت استفاده از فضاهای کار اشتراکی در شهرهای مختلف)، Liquidspace (سرویس آنلاین اجاره دفاتر کار) را به طور موقت برای دوره کنونی لغو کرده‌اند چراکه تعداد ثبت‌نام‌های جدید در این سرویس‌ها به طرز غیرقابل پیش بینی روبه کاهش بوده است. این پرسش مطرح شد که آیا کسب و کار خود را با شرایط کنونی تطبیق داده‌اند یا روشی جدید را برای پاسخ به کوید-۱۹ عملی کرده‌اند؟ در ادامه برخی از پاسخ‌ها ذکر شده‌اند: *امکان استفاده از حق روزهایی بلااستفاده افراد در ماه‌های آتی برای اعضای پاره‌وقت یا به طور کلی توقف عضویت این افراد تا زمان مناسب در آینده. این مدل‌های جدید تجاری در واقع نشان‌دهنده میزان بالای تطبیق‌پذیری صنعت فضای کار اشتراکی است که در ماهیت خود متعهد است تا بتواند راهکارهای منعطفی را در مورد مسائل فوری و ضروری ارائه دهد. با این حال بسیاری از فضاهای کار اشتراکی نیز تصمیم گرفته‌اند تا فعلا در این شرایط کسب‌وکار خود را تعطیل کنند و نسبت به فرصت‌های تجاری که می‌توانند از پس این بحران جهانی ظاهر شوند، امیدوار هستند. در بخش دیگر این نظرسنجی و در گفت و گو با برخی از فضاهای کار اشتراکی این پرسش بیان شد که آیا پیش بینی می‌کنند که از پس بحران کنونی، پیامدهای مثبت بلندمدتی نیز برای آن‌ها ایجاد شود: ایالات‌متحده: «اعضای ما اغلب نویسندگان، روزنامه‌نگاران و سازندگان پادکست هستند که اغلب تنها کار می‌کنند و از فضای کار اشتراکی ما برای خروج از تنهایی دفاتر خصوصی در منازل استفاده می‌کنند. سرویس جدید تصویری ما برای این مدت به آن‌ها کمک می‌کند و حتی پس از ایام کرونا نیز ارزشمند خواهد ماند. این امکان عضویت موجب می‌شود تا حتی در زمان‌هایی که افراد نتوانند به دلیل مشغله کاری در فضای کار ما حاضر شوند، از آن استفاده کنند.» کانادا: «اکنون که شرکت‌ها به این مهم پی برده‌اند که کارکنان آن‌ها می‌توانند در خارج از دفاتر شرکت‌ها کار کنند و به طرز مناسبی این کار را انجام دهند، کرونا نیز شاید در نهایت پیامدهای مثبتی برای ما داشته باشد.

متن کامل نوشته در سایت شتابدهنده هاوش

    منبع بلاگ

    شتابدهنده هاوش

    شتابدهنده هاوش

    هاوش؛ شتابدهنده صنایع خلاق

      نظرات