آنچه باید درباره کرونا بدانیم

آنچه که به تازگی موجب ترس و بیماری بسیاری از هموطن های ما شده است، ویروس جدیدی است که اولین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد. این ویروس جدیدترین آنها از خانواده ویروس های کرونا است. این ویروس به نام COVID-19 نامگذاری شده است. نسخه های قدیمی تر این ویروس مانند سارس SARS هم در چین و کشورهای دیگر از جمله ایران تا حدودی همه گیر شد.

 

کرونا ویروس شامل گروه بزرگی از ویروس ها می شود که شامل مواد ژنتیکی و یک لایه پوششی است که بروی آن میله های پروتئینی قرار دارد که شبیه تاج یا crown کراون هستند و به همین علت به آن کورونا ویروس می گویند.

اگر میخواهید مشاوره آنلاین پزشکی رایگان دریافت کنید  برای کرونا، به دکتر الناز منصوری مراجعه کنید.

انواع مختلفی از کورونا ویروس وجود دارد که علایم تنفسی و برخی اوقات علایم گوارشی می دهند. علایم تنفسی شامل یک طیف از سرماخوردگی تا ذات الریه می شوند. و در اکثر موارد یک بیماری خفیف ایجاد می شود.

علائم ویروس کرونا
بیماری کرونا دارای علائم مختلفی می باشد که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.

شایع‌ترین علائم
تب
سرفه خشک
خستگی
راجع به مقاله تب در کودکان و نوزادان بیشتر بدانید.

علائم کمترشایع
درد و کوفتگی
گلودرد
اسهال
التهاب ملتحمه
سردرد
ازدست دادن حس چشایی و بویایی
بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا
علائم جدی
مشکل در تنفس یا تنگی نفس
درد یا فشار قفسه سینه
ازدست دادن توانایی تکلم یا حرکت کردن
راجع به مقاله دکتر رایگان مدافون بخوانید.


انواع کرونا
همانطور که پیشتر گفته شد، ویروس کرونا به دو دسته گوارشی و ریوی تقسیم می شود. در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

کرونای گوارشی
برخی افراد مبتلا به کووید-۱۹ دچار علایم گوارشی با یا بدون علائم تنفسی می شوند. اخیرا محققان دانشگاه استنفورد متوجه شدند که یک سوم از بیماران مبتلا به کرونا که بیماری خفیفی داشتند، دچار علایم گوارشی شده اند. یک مطالعه ی اخیر دیگر که توسط محققان در بیجینگ چین منتشر شد مشخص کرد که چیزی بین ۳ تا ۷۹ درصد افراد مبتلا به کووید-۱۹ علایم گوارشی را تجربه می کنند.

اسهال
معمولا اسهال در افراد مبتلا به کووید-۱۹ شایع است. یک مطالعه ی منتشر شده در مجله ی گوارش آمریکا، ۲۰۶ مورد خفیف ابتلا به کووید-۱۹ را مورد بررسی قرار داد. محققان این مطالعه دریافتند که ۴۸ نفر فقط علایم گوارشی و ۶۹ نفر نیز هم علایم گوارشی و هم علایم تنفسی را نشان می دهند. در ۱۹.۴ درصد از مجموع ۱۱۷ نفری که دچار ناراحتی گوارشی بودند، اسهال اولین علامت بیماری بود.

 

درباره اسهال کودکان در وبلاگ مدافون بخوانید.

استفراغ
تحقیق انجام شده در بیجینگ مشخص کرد که استفراغ در کودکان مبتلا به کووید-۱۹ بسیار شایع تر از افراد بزرگسال می باشد. محققان تمام مطالعات بالینی کووید-۱۹ و گزارشات موردی مرتبط با مشکلات گوارشی که در فاصله ی دسامبر ۲۰۱۹ تا فوریه ی ۲۰۲۰ منتشر شده بودند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که ۳.۶ تا ۱۵.۹ درصد از بزرگسالان دچار استفراغ شدند این در حالی است که این عدد در کودکان ۶.۵ تا ۶۶.۷ درصد بود.

بی اشتهایی
بسیاری از افراد مبتلا به کووید-۱۹، دچار بی اشتهایی می شوند که اغلب با دیگر علایم گوارشی همراه است. بر اساس همان مطالعه ی انجام شده در بیجینگ، حدود ۳۹.۹ تا ۵۰.۲ درصد از افراد دچار بی اشتهایی می شوند.

دیگر علایم گوارشی
افراد مبتلا به کووید-۱۹، علایم گوارشی متعدد دیگری را نیز گزارش کرده اند. بر اساس مطالعه ی انجام شده در بیجینگ ۱ تا ۲۹.۴ درصد از افراد دچار تهوع، ۲.۲ تا ۶ درصد دچار درد شکم و ۴ تا ۱۳.۷ درصد نیز دچار خونریزی گوارشی می شوند.

کرونای ریوی
متاسفانه بیماری کووید-۱۹ ارگان‌ها و قسمت‌های مختلف بدن مانند ریه، قلب، عروق، دستگاه گوارش، مغز و... رادرگیر می‌کند.

حدود ۲۰ درصد از بیماران، دچار درگیری ریوی شدید می‌شوند که این امر می‌تواند بصورت تنگی نفس، گاهی سرفه و کاهش سطح اکسیژن خون خودش را نشان دهد. از طرفی نیز درصد کمی وارد فازهای شدیدتر بیماری شده که نیاز به دستگاه ونتیلاتور خواهند داشت.

یکی از علل مهم کاهش سطح اکسیژن خون، ایجاد لخته‌های کوچک در عروق ریه می باشد که موجب می گردد فرد دچار تنگی نفس گردد.

بیمارانی که از ناحیه ریه دچار مشکل شده اند بایستی بیشتر تحت نظر دکتر قرارگیرند.

تنگی نفس
همانطور که گفته شد به علت ایجاد لخته های کوچک در عروق ریه، فرد پس از مبتلا شدن به کرونا، دچار تنگی نفس می شود. پیشنهاد می شود که در این زمان حتما به پزشک مراجعه کرده و اکسیژن خون خود را اندازه گیری کند.

اکسیژن خون پایین تر از 93، نیاز به بستری دارد.

درد قفسه سینه
همزمان با درگیر شدن ریه با ویروس کرونا، درد قفسه سینه در افراد آغاز می شود. توصیه مدافون این است که در صورت درد در ناحیه قفسه سینه حتما به پزشک مراجعه کنید و درمان خود را آغاز کنید.

البته شما می توانید داخل اپلیکیشن مدافون، به صورت رایگان، توسط پزشک ویزیت شوید.

درمان کرونا چقدر طول می کشد؟
طول درمان این بیماری، به میزان درگیری شما با این ویروس بستگی دارد.

اگر شما به نوع خفیف بیماری مبتلا شده باشید، 10 روز زمان برای بهبودی شما لازم می باشد. البته بسته به شرایط بدنی و ایمنی شما، ممکن است این زمان بیشتر و یا کمتر شود.

حال اگر بیماری شما از نوع شدید و وخیم باشد، 3 هفته زمان برای بهبودی شما لازم می باشد. باز هم ذکر میکنیم که ممکن است این دوره کمتر و یا بیشتر شود.

متاسفانه افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند، در صورتی که به نوع شدید بیماری مبتلا شوند، ممکن است به مرگ دچار شوند. از این رو نیاز است تا اینگونه افراد، بیشتر از بقیه، مراقب سلامتی خود باشند.

درمان کرونا خفیف
چنانچه تست PCR شما مثبت بوده ولی علائمی مانند تب ، سرفه و یا تنگی نفس ندارید، احتمالا به کرونا خفیف دچار شده اید.

در این صورت شما نیاز به درمان خاصی نداشته و تنها کافیست که کمی استراحت کنید و قوانین قرنطینه را رعایت کنید.

سعی کنید اتاق خود را از سایر اعضای خانواده جداکنید.
تا پایان دور درمان از ماسک استفاده کنید.
محل رفت و آمد خود را ضدعفونی کنید.
درمان کرونا با آزیترومایسین
آزیترومایسین چیست؟
آزیترومایسین (Zithromax) یک آنتی بیوتیک است که می تواند به درمان برخی از عفونت های باکتریایی کمک کند. آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک در کلاس ماکرولیدها است. سازمان غذا و داروی (FDA) اولین بار در سال 1991 آزیترومایسین را تأیید کرد. این دارو مانند همه آنتی بیوتیک ها ، تنها می تواند با باکتری های خاصی مبارزه کند. به همین دلیل مهم است که قبل از مصرف دارو با پزشک صحبت کنید. آزیترومایسین در برابر عفونت های ویروسی یا به عنوان مسکن موثر نیست.

آزیترومایسین برای کرونا
بر خلاف هیاهوی اولیه، یافته های محققان ایرانی حاکی است فاویپیراویر تاثیر چندانی در درمان کووید_۱۹ ندارد. استفاده از هپارین ها از برخی مرگ های بیماران کرونا در ICU جلوگیری می‌کند و فعلا بهترین اثر درمانی در بیماران کرونا را داروی آزیترومایسین (نوعی آنتی بیوتیک) داشته است.

همچنین رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: داروی آزیترومایسین ترخیص بیماران کرونایی را چهار روز کاهش می‌دهد.

راه های پیشگیری از ویروس کرونا
در حال حاضر واکسن بخصوصی برای بیماری کرونا 2019 وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، جلوگیری از قرارگیری در معرض ویروس است. برای کمک به جلوگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی، اقدامات زیر را انجام دهید:

از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید.
از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودتان اجتناب کنید.
هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید.
در صورت سرفه یا عطسه دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خودتان بگیرید و سپس آن دستمال را به سرعت دور بیندازید.
اشیا و سطوحی که با آن‌ها سروکار دارید را دائماً پاک و ضدعفونی کنید.
خلاصه
متاسفانه ورود بیماری کرونا به جامعه امروزی، بسیاری از هم وطنان ما را دچار مشکل کرده است. با رعایت نکات ذکر شده، از بروز بیماری در خود و اعضای خانواده خود پیشگیری کنیم.

 

    منبع بلاگ

    مشاوره پزشکی و روانشناسی آنلاین مدافون

    مشاوره پزشکی و روانشناسی آنلاین مدافون

    مدافون یک اپلیکیشن دکتر آنلاین است که با کمک آن، میتوانید از بهترین پزشکان کشور، مشاوره پزشکی دریافت کنید.

      نظرات