مهمترین مسائلی که باید در جلسات مشاوره استارت آپی بازگو شود چیست؟

مهمترین مسائلی که باید در جلسات مشاوره استارت آپی بازگو شود چیست؟

یکی از عوامل تاثیر گذار در موفقیت هر استارتاپی، استفاده از خرد افراد موفق در این زمینه و مشورت گرفتن از ایشان است، اما مهمتر از آن دانستن مطالبی است که باید در یک جلسه مشاوره استارتاپی با مشاورتان مشورت و صحبت نمائید، تا از زمان و هزینه‌ای که برای مشاوره درنظر گرفتیم بهترین استفاده را ببریم. در این مقاله به مهمترین مسائلی که استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا با آن روبرو هستند پرداخته‌ایم، تا شما به عنوان یک استارتاپ، با توجه به موضوع خود برای جلسه مشاوره تان طرح و پلنی از پیش تعیین شده جهت دستیابی به پاسخ سوالاتتان تعریف نمائید. به همین منظور با جناب آقای دکتر رضا لطفی مشاور برندینگ و حوزه کسب و کار گفتگویی داشتیم، با توجه به تجربیات بسیار زیاد ایشان در زمینه مشاوره استارت آپی (لینک صفحه دکتر لطفی: اینستاگرام @lotfi. ایشان مهمترین مسائل حوزه کسب و کارهای کوچک به صورت عام و استارتاپ‌ها به صورت خاص را طبقه بندی نمودند که در ادامه مطالعه می‌نمائید: این مسائل متاثر از قوانین دولتی است، به ویژه در حوزه تامین اجتماعی، مالیات و دارایی و مجوز هایی که برای شروع فعالیت هایشان از سازمان‌ها مربوطه باید اخذ شود. مسائل و مشکلاتی مانند بحث مالی و نحوه تامین مالی برای توسعه کسب و کار استارتاپ‌ها این مساله برای آن هایی که دنبال سرمایه گذارهایی هستند که می‌خواهند روی مالکیت معنویشان سهمی داشته باشند اهمیت دارد. فعالین استارت آپ‌ها افرادی بااستعداد هستند که مدیریتشان دشوار است و برای رفع این نوع مسائل و مشکلات یک مشاوره خوب می‌تواند راه گشا باشد؛ بنابراین لازم است از مشاور کمک بگیرند. پیدا کردن بهترین راه برای سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا یکی از پر چالش‌ترین بحث‌ها می‌باشد. ناقص بودن زنجیره تامین مالی طرح‌های نوآور و شرکت‌های نوپا، نوپا بودن نهادهای متولی در نظام مالی کشور، نبود بسترهای حقوقی برای سرمایه گذاری خطرپذیر و عدم توجه به جنبه‌های اقتصادی این زمینه، باعث عدم ورود جدی افراد به حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر شده است. سرمایه گذاران خطرپذیر اغلب به دنبال بازگشت سرمایه و رشد سریع هستند که این امر ممکن است خلاف آهسته و پیوسته پیش رفتن باشد و معمولا کنترل قابل توجهی بر یک شرکت دارند. لذا اگر استارتاپ‌ها بخواهند از دیدگاه خود پیروی کنند، ممکن است سرمایه گذاری ریسک پذیر برای آن‌ها مناسب نباشد. در سرمایه گذاری فرشتگان کسب وکار می‌توانند تجربیات خود را در اختیار کارآفرینان قرار دهند که این گونه افراد عموما در مدیریت شرکت دخالتی ندارند و اغلب آن‌ها از کارآفرینان سهام و حتی یک کنترل کننده درخواست میکند. شتاب دهنده‌ها سرمایه گذارانی هستند که با سرمایه گذاری اولیه روی یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته و اگر منابع مالی را تامین کرده باشند، در مقابل سهمی را از کسب و کار تقاضا می‌کنند و در مقابل به گردانندگان پروژه آموزش‌های لازم و خدماتی در مسیر ارزش آفرینی سریع‌تر برای کسب موفقیت بهتر را می‌دهند. یکی از بزرگترین چالش‌هایی که کسب‌و‌کارهای نوپا در سراسر جهان و به طور خاص در ایران با آن مواجه هستند، عدم تسلط کافی بر مفاهیم حقوقی و قوانین و مقررات مرتبط با راه‌اندازی کسب و کارهای نوین است، به طوری که حتی گاهی نقطه ضعف اصلی یک استارتاپ در مواجهه آن با معضلات حقوقی نمایان می‌شود و با توجه به آنکه اغلب تیم‌های یک استارتاپ از جوانانی هستند که در حوزه‌های فنی و صنعتی تخصص دارند و دانش حقوقی کافی را به همراه ندارند، برخی استارتاپ‌ها، به ویژه در ایران، اهمیت وجود یک کارشناس یا مشاور حقوقی مسلط به قوانین کشور خود را به درستی درک نکرده و همین موضوع خطرات بزرگی برای کسب و کار نوپای آنان به همراه می‌آورد. چالش‌های حقوقی از جمله حقوق مالکیت فکری و مسائل مربوط به معافیت‌های مالیاتی، تورم و پیچیدگی مقررات کسب وکار موجب می‌شود کارآفرینان به جای تمرکز بر خلاقیت، بیشتر درگیر مشکلات بیمه‌ای و مالیاتی باشند. مشکلات رایج حقوقی استارتاپ‌ها در تمامی مراحل از جمله راه‌اندازی استارتاپ‌ها، پیشبرد و توسعه آنها و بخصوص در مرحله سرمایه‌گذاری، وجود دارد و هر کدام از این استارتاپ‌ها، به دنبال دست­یابی به اهداف مشخص و متفاوتی هستند. کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص و نهادهای پشتیبان برای ارائه خدمات فنی و مشاوره در فعالیت‌های استارت آپی از دیگر چالش هایی است که استارت آپ‌ها با آن مواجه هستند. جهت گیری و تبلیغات نامناسب، عدم شناخت نیاز مشتری، عدم تناسب محصول و بازار، طراحی یک مدل کسب وکار گسترش ناپذیر، تیم سازی نامناسب و ضعف در کار تیمی از دیگر چالش هایی است که استارت آپ‌ها با آن مواجه هستند. استخدام نیروی کار ماهر برای کسب‌وکارها‌ی کوچک که معمولا با محدودیت منابع مالی روبه‌رو هستند، امری بسیار چالش‌برانگیز و مهم در بازاریابی است که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی خود تمایل دارند ابتدا با نیروی کاری کمتری شروع به کار کنند بنابراین، باید نیروهای کار توانمند و ماهر استخدام کنند. com/the-challenges-and-opportunities-of-startups-in-the-country/

متن کامل نوشته در سایت شتابدهنده هاوش

    منبع بلاگ

    شتابدهنده هاوش

    شتابدهنده هاوش

    هاوش؛ شتابدهنده صنایع خلاق

      نظرات