چگونه با رقبای خود رقابت کنیم؟
چگونه در رقابت با رقبا پیروز شویم؟ برای این امر میبایست ابتدا رقبایمان را بشناسیم، دانستن اینکه رقبایتان چه کسانی اند و چه پیشنهادات و ارزش هایی ارائه میکنند، به شما کمک میکند که محصولات و خدمات خود را ایجاد نموده و به بهترین نحو بازاریابی آنها را انجام دهید. از این اطلاعات میتوانید در جهت تدوین استراتژیهای بازاریابی تان و به عنوان مزیتی در برابر نقاط ضعف رقبا استفاده کنید و کارایی کسب و کارتان را افزایش دهید. مزیت دیگری که شناخت رقبا برای شما به همراه دارد، درک تهدیدات تازه واردهای بازار و همینطور فعالیتهای رقبای قدیمی است. در این نوشتار با هم بررسی میکنیم که چطور باید رقبا را بشناسیم، چطور از فعالیتهای آنها اطلاعات کسب کنیم و چگونه در رقابت با رقبا پیروز شویم؟ با رشد استفاده از اینترنت برای خرید کالاها و خدمات، شما فقط نباید با همسایهها و اطرافیانتان رقابت کنید بلکه باید آماده رقابت با شهرها، استانها و حتی کشورهای دیگر نیز باشید. دقت کنید که در حوزه رقابت از هیچ موردی غافل نشوید حتی کسب و کار نوپایی که به تازگی وارد بازار شده و در حال تولید محصولات جایگزین یا مشابه شماست هم رقیب است و باید آن را تحت نظر بگیرید. رقابت تنها به این معنا نیست که کسب وکاری مانع سودآوری شما شود و مشتریان بالقوه را به سمت محصولات خود جذب نماید بلکه هر نوع محصول یا خدمتی که در حوزه کاری شما درحال توسعه است و در آینده قابلیت جذب مشتری را دارد، در محدوده رقابت با شما قرار میگیرد. از روشهای زیر برای رصد رقبا استفاده کنید: با شناخت این مشتریان باید فهمید که به چه دلایلی به محصولات رقیب توجه دارند و چه پارامترهایی را مدنظر قرار میدهند. اگر آنها از طریق شبکه سازی با سازمانها و یا اسپانسر شدن در همایشها، شهرت بیشتری کسب کرده و از این راه افراد زیادی با آنها آشنا شدهاند، شما هم این روشها را در کسب و کارتان بررسی کنید. این کار چندان دشوار نیست و در قدم اول میتوانید از جستجوی ساده در گوگل شروع کنید تا رقبای خود را شناسایی کنید. در ادامه به شما کمک میکنیم تا یاد بگیرید چگونه رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید و رویکرد کلی آنان را شناسایی کنید تا مزیت رقابتی خود را توسعه دهید و آن را حفظ کنید و به اصطلاح بازار را در دست داشته باشید، ناچارید رقبای خود را رصد کنید برای آن که از ظهور رقبا یا محصولات جدیدی که با محصول شما قصد رقابت دارند، غافلگیر نشوید، کارهای زیر را انجام دهید برای شروع آنالیز رقبا، ابتدا فهرستی از تمام شرکت هایی که به نظرتان رقبای تجاری شما هستند، تهیه کنید. رقبای مستقیم کسب و کار که مشتریهای شما را هدف خود قرار میدهند؛ این کار به شما کمک میکند اولویتهای رقابتی خود را راحتتر پیدا کنید و با برنامه ریزی، در هر بازه زمانی، با گروه مشخصی از رقبا رقابت کنید. و در حال توسعه محصول خود باشند و شما تا پیش از این متوجه نشده باشید اگر در آنالیز رقبا تنها به دنبال شرکت هایی باشید که کپی برابر اصل محصول شما را ارائه میکنند، دامنه بررسی خود را محدود نکردهاید، ممکن است فرآیند پیدا کردن رقبا خسته کننده و وقتگیر باشد، اما نتیجه درخشانی دارد و آن این است که میآموزید رقبایتان در چه حوزه هایی و با استفاده از چه استراتژی هایی در حال جلو زدن از شما هستند یا مزیت رقابتی خود را در برابر رقبا بشناسید. با پیدا کردن مزیت رقابتی کسب و کار خود میتوانید برای ارائه خدمات جدید که هنوز رقبا در آن پیشرفت نکردهاند، برنامه ریزی کنید که میتواند به شما کمک کند تا بدون داشتن رقیب، آنها را از آن خود کنید بعد از جمع آموری اطلاعات آنالیز رقبا باید به سراغ ارزیابی محصول خود بروید. آنالیز رقبا از طریق عضویت در شبکههای اجتماعی رقیب یکی از بهترین راه هاست تا از ایونتهای مختلف، طرحهای تخفیفی و نحوه تبلیغات و شیوه تعامل با مشتری رقیب خود باخبر شوید. عضویت در خبرنامه رقبا به شما کمک میکند اطلاعات مفیدی از آنها کسب کنید؛ مانند آنکه چه مناسبت هایی را برای ارسال پیام انتخاب میکنند، چه مقدار از پیام هایشان به صورت اتوماتیک برای مخابان ارسال میشود، با چه محتوایی سعی در فروش محصول خود دارند و آیا در صورت پاسخ مثبت دادن به ایمیلهای ارسالی آنها، وارد قیف فروشی میشوید یا خیر؟ این کار به شما کمک میکند تا استراتژیهای بازاریابی خود را معتدلتر کنید است که نشان میدهد کسب و کارهای رقیب، چه خدماتی را بیشتر تبلیغ میکنند، روی چه کلمات کلیدی ای سرمایه گذاری میکنند و در حال بک لینک گرفتن از چه سایت هایی هستند رقبا نیز مانند شما سعی دارند مشتریان کسب و کار خود را بیشتر کنند بهتر است در سایت هایی که رقبای شما تبلیغات میکنند، همکاری مطلوبی داشته باشید و طریق آنها مشتریان خود را افزایش دهید و… مواردی است که باید در آنالیز رقبا مورد توجه شما قرار گیرد قطعا شرکت مایکروسافت در آنالیز رقبا متوجه این موضوع بوده که رقبای اصلی او اپل و هستند که هردو سیستم عامل ارائه میکنند و برای بازاریابی محصولات خود تلاش زیادی میکنند؛ اما این دو سیستم عامل نقایصی دارند که مایکروسافت با آنها مواجه نیست. چنین تحلیل هایی میتواند به شما کمک کند تا نحوه صحیح تعامل با رقبای خود را پیدا کنید ۶ مرحله برای تعریف بازار هدف کسب و کار شما
متن کامل نوشته در سایت شتابدهنده هاوش
نظرات