لکلک یک شبکه اجتماعی مخصوص مادران و بارداران است تا دغدغههایشان را در یک فضای امن زنانه مطرح کنند و از راهنمایی سایر مادران یا پزشکان بهرهمند شوند.
لکلک یک شبکه اجتماعی مخصوص مادران و بارداران است تا دغدغههایشان را در یک فضای امن زنانه مطرح کنند و از راهنمایی سایر مادران یا پزشکان بهرهمند شوند.
طرح کسب و کار ایده اصلی (مشکل / راه حل) بارداری و مادر شدن مرحله مهمی از زندگی همه بانوان متاهل است که آنان را با نگرانیهای بسیاری در زمینه مسائل زناشویی، باروری و فرزندپروری مواجه میکند. نگرانیهای بانوان در این دوران منجر به پیش آمدن سوالات بسیاری برای آنان میشود که با در نظر گرفتن مسائل فرهنگی کشور، نیاز است تا دغدغههای آنان حتما در یک فضای امن و خصوصی زنانه مطرح گردد. اپلیکیشن لکلک یک شبکه اجتماعی مخصوص به بانوان است که پلتفرمی برای ارتباط و اشتراک تجربه میان کاربران ایجاد نموده است. بانوان علاقه زیادی به صحبت کردن در مورد مشکلاتشان و یا بازگو کردن تجربههای شکست و موفقیت خود برای سایر مادران دارند و از این طریق آرامش مییابند. علاوه بر امکان بهرهمندی از تجربیات سایر مادران، ممکن است برای کاربران مشکلات پزشکی نیز ایجاد شود که نیازمند مراقبتهای پزشکی فوری باشد تا مبادا سلامت بانوان یا فرزند آنان را دچار خطر کند. این دسته از کاربران، علاوه بر راهنمایی گرفتن از سایر مادران میتوانند از کمک کارشناسان پزشکی حاضر در لکلک نیز استفاده نمایند. اندازه بازار کاربران باردار اولین جامعه هدف مورد نظر تیم لکلک است. به گزارش سایت ثبت احوال کشور تعداد کل بارداران کشور عددی نزدیک به یک میلیون و دویست هزار نفر در سال است. با در نظر گرفتن ضریب نفوذ ۵۷ درصدی اینترنت در کشور و ۷۰ درصد سواد بالای راهنمایی به عددی نزدیک به ۴۵۰ هزار نفر در سال میرسیم. علاوه بر جامعه بارداران، گروه خانومهایی که تصمیم به بارداری دارند و یا صاحب فرزند شدهاند نیز جامعه هدف تیم لکلک در مقاطع بعدی خواهند بود که اندازه این گروه از بانوان بالغ بر ۵.۷ میلیون نفر است. آمار دقیقی از تعداد ایرانیان باردار خارج از کشور در دسترس نیست ولی این گروه نیز میتوانند بخشی از مشتریان بالقوه اپلیکیشن لکلک در آینده باشند. بازار هدف خانومها با قرارگیری در دوران بارداری دچار ترس و نگرانی از شرایط جدیدشان میشوند و سوالات بسیاری برایشان به وجود میآید. لکلک این امکان را به کاربرانش میدهد که به سرعت در ارتباط با بانوان شبیه به خودشان قرار گیرند و با پرسش و تبادل تجربیات با آنان به آگاهی و آرامش دست یابند. لکلک علاوه بر ارتباط میان خود کاربران امکان ارتباط با پزشک را نیز فراهم آورده است که ارزانترین و سریعترین پلتفرم پرسش از پزشک در ایران بوده است. بررسی رفتار بانوان در لکلک نشان میدهد که کاربران علاوه بر مسائل بارداری و زناشویی در مورد موضوعات دیگری نیز بسیار فعال هستند. سایر فعالیتهای بانوان در لکلک مرتبط با مسائلی مانند آشپزی، سبک زندگی و مسائل خانواده است. با در نظر گرفتن این ویژگیها، تیم لکلک تصمیم به حرکت به سمت شبکه اجتماعی بانوان گرفته است که در آینده بتواند علاوه بر جامعه بارداران، نیاز سایر بانوان کشور را نیز برطرف نماید. غالب فعالیتهای تیم لکلک بدین صورت شکل میگیرد تا خدمات و فضایی که برای کاربران ایجاد میکند در ذهن مخاطب معادل مفاهیم آرامش، زنانگی و امنیت باشد. روش درآمدزایی تیم لکلک دادههای بسیار ارزشمندی از رفتار و پرسونای مخاطبین خودش در اختیار دارد و در آینده بر اساس همین دادهها به دنبال پیادهسازی روش کسب درآمد از طریق دادهکاوی و برگزاری کمپینهای فروش در لکلک است. مدل دادهکاوی در بیزینسهای مشابه خارجی مانند فیسبوک سالهاست که با موفقیت پیاده شده است ولی با توجه به رویکرد فعلی بازار ایران در حال حاضر این روش به صورت مدلهای خارجی قابل پیادهسازی نیست. تیم لکلک روش دادهکاوی را به مدل مشارکت در فروش تغییر داده است و در حال جذب شرکای تجاری است که صاحب بیزینسهای مرتبط میباشند. بازخوردها نشان میدهد که به دلیل فضای زنانه لکلک، پتانسیل بسیار خوبی برای تولید محتوا و فروش کالاهای مرتبط با بانوان نظیر لباسزیر و یا سیسمونی وجود دارد. تیم لکلک علاوه بر مدل مشارکت در فروش، روشهای دیگری مانند جذب تبلیغات و کسب درآمد از ارتباط با پزشک را نیز تست نموده است. این دو مدل به دلیل برآورده نکردن انتظارات تیم، فعلا متوقف شدهاند تا پس از بزرگتر شدن پلتفرم از نظر تعداد کاربر مجددا با خلاقیتهای جدیدتری تست شوند. هزینه ها بیشتر هزینههای لکلک منحصر به توسعه نرمافزار، بازاریابی و بازخورد از مشتری است. فعالیتهای کسب بازخورد از مشتریان، شامل ایدهپردازی، توسعه MVP و اندازهگیری بازخورد است. فعالیتهای CRM نیز زیرمجموعه همین فعالیت خواهد بود. به طور میانگین این فعالیت در حدود ۲ تا ۴ میلیون تومان در ماه هزینه نیاز دارد. هزینه توسعه فنی اپلیکیشن لکلک بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه است. با افزایش حجم کاربران و نیاز به بهبود تکنولوژیهای زیرساخت، این هزینه نیز تا ماهی ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت و شامل توسعه سرورساید، اندروید، IOS و UI/UX خواهد بود. عمده فعالیتهای بازاریابی شامل تولید محتوا و حضور در شبکههای اجتماعی است. به طور تخمینی این فعالیت هزینه ماهیانه ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در پی دارد. برای اثربخشی فعالیتهای بازاریابی باید پس از خلق ارزش در اپلیکیشن و اطمینان از بازخورد مثبت کاربران، فعالیت های بازاریابی را پررنگتر نمود. در نتیجه هزینه های بازاریابی به مرور افزایش خواهد یافت(۲۰ میلیون تومان در ماه پس از یکسال) و رویکرد تولید محتوای وایرال و کمپینهای PR به خود خواهد گرفت. اطلاع رسانی فعالیت های اطلاعرسانی لکلک تاکنون عمدتا از راه اطلاعرسانی دهان به دهان میان کاربران بوده است. تحقیقات و تجربیات ما نشان میدهد که بهترین راه اطلاعرسانی در مورد ارزشهای پیشنهادی ایجاد شده در لکلک، علاوه بر روش دهان به دهان از طریق تولید محتوای وایرال در شبکههای اجتماعی است. حوزه فعالیت لکلک در مورد آموزش و توانمندسازی بانوان به عنوان مهمترین عامل در تربیت نسل آینده کشور است. بررسی رفتار کاربران لکلک نشان میدهد که سطح سواد و آموزش بانوان ایران بسیار کم است و بسیاری از آنان با مشکلات خانواده و زناشویی مواجه هستند. این حوزه پتانسیل خوبی برای تولید ایدههای خلاقانه و کمپینهای PR برای جذب حمایت فعالان حوزه توانمندسازی بانوان دارد و میتوان از اینفلوئنسرهای خوب این حوزه برای اطلاع رسانی اهداف و نوآوریهای لکلک استفاده کرد. تاکنون جمعی از بازیگران مطرح کشور نیز در شبکههای اجتماعی خود از لکلک حمایت خوبی نمودهاند که تاثیر مثبت زیادی در اطلاعرسانی داشته است. مزیت رقابتی مهمترین مزیت رقابتی تیم لکلک توانایی این تیم در طی کردن هرچه سریعتر چرخه بازخورد از کاربر و تبدیل ایدهها به تجربیات است. تیم لکلک تاکنون نزدیک به ۱۰ اپلیکیشن متفاوت طراحی و تست کرده و نتایج این تستها چراغ راه ادامه فعالیت لکلک خواهد بود. بیشتر رقبا بر روی تولید محتوا متمرکز شدهاند که قالب این محتواها ترجمه وبسایتهای خارجی است. اما لکلک دارای معماری یک شبکه اجتماعی UGC است که بر روی خاصیت رشدپذیری و عدم وابستگی به نیروی انسانی متمرکز شده است که به کاربران این اجازه را میدهد که خودشان یکدیگر را راهنمایی کنند و یا محتواهای جالب را در لکلک به اشتراک بگذارند. لکلک فضایی ایجاد کرده است تا کاربران حجم بالایی از دادههای حساس و مهمشان را در اپلیکیشن قرار دهند. ترکیب این دادهها با هوش مصنوعی مبنای بسیاری از امکانات آینده لکلک مانند جستوجو یا پیشنهادات اتوماتیک خواهد شد که به سادگی قابل کپی شدن نمیباشد. تجربه استارتآپی ما نشان میدهد که اکثر ایدهها قابل کپی شدن است و آنچه به سادگی قابل کپی شدن نیست میزان موفقیت یک استارتآپ در فرآیند برندسازی و جایگیری در ذهن مخاطب است. دستاوردها مهمترین دستآوردهای تیم ما دستآوردهای معنوی بوده است. تیم لکلک توانسته است با طراحی مدل هوشمندانه جذب اسپانسرها در مدت ۶ ماه به ۷۰ هزار پرسش از پزشک به صورت رایگان پاسخگویی کند. این حجم از سوال توسط ۲۰ هزار کاربر اپلیکیشن لک لک پرسیده شده است که عمده آنان در شهرستانها مقیم بودند و دسترسی فیزیکی سختی به پزشک داشتهاند. به واسطه پرسش و پاسخ رایگان کاربران از پزشکان لکلک، جان ۳ مادر و فرزند نیز به طور مستقیم نجات یافته است.