این استارتآپ با مطالعه مشکلات پرداخت بدون تماس که با Qrcodes وNFC کار میکنند، ایده اولیه خود را شکل داد و تمرکز خود را بر جایگزینی آن قرار داده است.
این استارتآپ با مطالعه مشکلات پرداخت بدون تماس که با Qrcodes وNFC کار میکنند، ایده اولیه خود را شکل داد و تمرکز خود را بر جایگزینی آن قرار داده است.
طرح کسب و کار ایده اصلی (مشکل / راه حل) دریاپ یک استارتاپ فینتکی است که فنآوری جدیدی برای پرداخت بدون تماس (Contactless Payment) به بازار ارائه کرده است. این فن آوری مشکلات فن آوری های موجود (NFC, URL, Qrcode) را میپوشاند و امکان جدیدی را فراهم میکند که بسیار سریع، ایمن است و میتواند فعالانه اطلاعات پرداخت را بین دستگاههای مختلف جابه جا کند. دریاپ اکنون دارای قرارداد با یکی از PSP های کشور است و بر اساس قانون جدید بانک مرکزی مجاز به حضور در بازار است. دریاپ برای کاهش هزینههای جذب مشتری خدمات مرسوم بانکی را نیز به اپ افزوده است. و ایزی دریاپ را نیز برای پرداخت های خرد در هفتههای آینده به بازار عرضه میکند که مختص پرداخت به سرعت و ایمن است. در اپلیکیشن و پایانه فروش دریاپ انتقال اطلاعات بوسیله بلوتوث فعال گردیده است. به این معنی که اطلاعات مورد نیاز توسط بلوتوث بجای روش های قدیمی مابین دو دستگاه (اپ-اپ یا اپ-پایانه فروش) مبادله می شود و عملیات بانکی بر اساس آن صورت می گیرد. در حال حاضر بر استفاده از تجربیات اینترنت اشیا ما توانسته ایم یک پایانه فروش بسیار کارآمد برای این اپلیکیشن تولید کنیم. اندازه بازار بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال 1395، تعداد تراکنش های موبایلی 134٫339٫101 بار به مبلغ 1٫478٫033٫455 میلیون ریال بوده است. هر فرد بالای بیست سال به طور متوسط 22 بار تراکنش موبایلی انجام داده است. میزان تراکنش های مالی با موبایل 10.68 درصد کا تراکنش ها بوده است که در مقایسه بین شش ماهه اول سال 96 به سال 95 این میزان دارای رشدی معادل حدود 3 دهم درصد بوده است و کارت خوان های فروشگاهی در همین زمان کاهش نشان می دهد. بازار هدف 1. گروهی که نمیتوانند یا نمیخواهند از کارت خوان ها استفاده کنند 2. دریافت کنندگان و پرداخت کنندگان پرداخت های خرداد. 3. فروشگاه های بزرگی که سرعت در دریافت و پرداخت مهم است. (به همین مناسبت بروی پایانه فروش که با اپلیکیشن کار کند نیز سرمایهگذاری کرده ایم). 4. مشتریانی که مایلند از تکنولوژی در برنامههای خود استفاده کنند. روش درآمدزایی شارژ مشتری بابت هر تراکنش هزینه ها هزینههای فعلی شامل: 1. هزینه اجاره محل 2. هزینه خرید سختافزار 3. هزینه پرسنلی 4. هزینه مارکتینگ و جذب مشتری 5. هزینه مشاوره اطلاع رسانی با استفاده از یکی از نیازهای فراگیر مردم یعنی خرید شارژ، دریافت مانده حساب یا کارت به کارت سعی شده است تا اپلیکیشن با هزینه کمی شیوع داده شود. مزیت رقابتی با توجه به هزینههای کارت خوان های فروشگاهی و عدم رغبت فروشندگان در استفاده از آنها (با توجه به سیاستهای مالیاتی جدید) و همچنین نیاز به پاسخگویی به پرداخت های خرد (به عنوان مثال هزینه کرایه تاکسی)رقبا به پرداخت های موبایلی بدون تماس در حرکت هستند. استفاده از Qrcode , NFC دارای مشکلات جدی است. چراکه آن اف سی توسط قریب به اتفاق گوشی های موجود در بازار پشتیبانی نمیشود و نیاز به سخت افزارهای جدا دارد و کدها هم بسیار منفعل هستند، فن آوری دریاپ که از بلوتوث استفاده میکند در همه گوشی های موجود است و فعالانه تمام عناصر دریافت و پرداخت پول را بین پرداخت کننده و دریافتکننده در صورت نبود اینترنت در گوشی دریافتکننده به راحتی انجام می دهد. در عین حال دریاپ در حال حاضر امکان استفاده از سایر امکانات از جمله Qrcode ,URL را نیز دارد. دستاوردها اولین جایزه ای که (فوریه 2018) این استارتاپ به خود اختصاص داد جایزه 50 هزار دلاری است که در یک مسابقه بینالمللی بسیار بزرگ و در بین صدها استارتاپ از سراسر جهان از جمله امریکا، کانادا، آلمان و … برنده آن شده است و اکنون در مرحله نهایی این مسابقه هیجان انگیز به عنوان اولین استارتاپ ایرانی برای جایزه یک میلیون دلاری به رقابت می پردازد. این رقابت جهانی Edge 196 (http://www.edge196.com/) نام دارد که خود را اینگونه تعریف کرده است: رقابت جهانی استارتاپ 2017، در حوزه فین تک به قصد توان مندسازی نوآوران و استارتاپ ها در سطح جهان ذیل پلت فرم ادج 196 صورت می گیرد. دعوت برای حضور در مانی 2020 در سنگاپور و گردهمایی استارتاپ ها در سیساید گوا (http://www.seasidestartupsummit.in) نیز از اتفاقات بسیار خوبی است که خبرهای آن به این استارتاپ می رسد. در صورتی که دریاپ بتواند در این مسابقه برنده گردد تا 25 هزار دلار جایزه نقدی دریافت خواهد کرد.