شناور هوشمند آتشنشان بدون سرنشین راهینو

شناور هوشمند آتش‌نشان بدون سرنشین با قابیلت کنترل از راه دور، همگام با به‌روزترین تکنولوژی دنیا در زمینه ایمنی..

غیرفعال

شناور هوشمند آتش‌نشان بدون سرنشین با قابیلت کنترل از راه دور، همگام با به‌روزترین تکنولوژی دنیا در زمینه ایمنی..

صنعت اطفای حریق دریایی، در ایران نسبت به سایر نقاط جهان دارای سطح تکنولوژی قدیمی تریست. بدن معنی که با استراتژی واردات کشتی های قدیمی و دست چندم به کشور با هزینه خرید و نگهداری بالایی در حال انجام است که جدا از هزینه مشکل با عدم دسترسی راحت و بهره وری عملکرد را نیز همراه است. ایده اصلی شرکت لیان ساب راد، ساخت شناور هوشمند آتشنشنان است که بدون سرنشین هدایت خواهد شد و به دلیل ابعاد کوچک(3الی 7 متر) نسبت به کشتی های بزرگ، دارای سرعت عملکرد بالا خواهد بود و با توجه به هزینه تامین و نگهداری پایین به نسبت صنعت فوق، به راحتی امکان خریداری برای تمامی بنادر کشور(سنتی و تجاری) و حتی قابلیت حمل بر روی کشتی های بزرگ را نیز فراهم میکند و میتواند مشکل اصلی کم بود این نوع شناورهای را در تمامی بندار کشور بر طرف نماید. پیشبرد این ایده با محوریت فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و پیام نور و همکاری استادید دانشگاه خلیج فارس بوشهر صورت پذیرفته پذیرفته است و میتواند در شرایط کنونی،کشور را نسبت به تامین نیاز این مارکت از خارج خودکفا کرده و باعث کارآفرینی، صرفه جویی ارزی و ارز آوری در کشور گردد. اندازه بازار قابل توجه است، پس از ساخت سیستم نرم افزاری، شرکت لیان ساب راد این امکان را خواهد داشت که بر پایه این الگوریتم، اقدام به ساخت محصولات جدیدی در صنایع دیگر نیز نماید. از اینرو، در خصوص شناور هوشمند آتشنشان به صورت کلی، در3 بخش مورد توجه است: اول: اسکله های سنتی صیادی که عمدتا شناورهای صیادی و لنج های باری در آن اسکان داده میشوند، اسکله های تجاری که مربوط به پایانه های نفت و گاز و گمرکات میشود و اسکله های نظامی، دوم: شناورهای بزرگ مانند نفت کش ها، شناورهای نظامی، شناورهای مسافربری و تجاری که این محصول به دلیل سهولت کاربری و ابعاد کوچک برروی انها قابل حمل است. سوم : صادرات: این تقسیم بندی در خارج از کشور هم صادق است ولی، میتوان اسکله های تفریحی را نیز به آن افزود. بازار هدف بازار داخلی: سازمان های دولتی : اداره بنادر، هلال احمر، صنایع نظامی، شرکت نفت، کشتی رانی، شرکت گاز و هر نهادی که نیاز به استفاده از مرزهای دریایی دارد. سازمان های خصوصی و نیمه خصوصی: عسلویه، پتروشیمی ها و... . این نوع محصول با توجه به ماهیت عملکردی و تکنولوژیکی آن، می‌توانند هم به عنوان آتش‌نشان تولید شود و هم با برنامه ریزی متفاوت نرم افزار، تغییر کاربری بر آن اعمال شود. در واقع محصولات این شرکت دو گروه کلی را در بر میگیرند: الف: آتش‌نشان. ب: امداد و نجات ( گشت ساحلی، گارد نظامی و بندری). حال، با توجه به مشکلات موجود در صنعت اطفای حریق دریایی، تمرکز اولیه بر روی ساخت نمونه اولیه مدل آتش نشان است که با در نظرگرفتن امکاناتی مانند سوله کارگاهی به مساحت 2400مترمربع مجهز به تجهیزات برش، جرثقیل سقفی 20تنی و... در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و تسهیل در فرایند ساخت و صرفه جویی بالا در هزینه اولیه امکانات تولید به سرعت قابل اجرا و دست یابیست. بازار خارجی: با دقت به پتانسیل کشورهای حاشیه خلیج فارس، و نبود چنین محصولی در این مناطق، تمرکز اولیه شرکت جهت صادرات را به خود معطوف می‌کند. روش درآمدزایی جهت درآمدزایی از فروش یک فروند محصول در داخل کشور و خارج کشور میتوان موارد زیر را درنظر داشت: درآمد فروش مستقیم محصول. درآمد آموزش اولیه به متولیان. درآمد تعمیر و نگهداری در قالب قرارداد کوتاه یا بلند مدت. درآمد ارتقا سالانه سیستم شناور در قالب قرارداد کوتاه یا بلند مدت. در ایران، میتوان از مسیر کرایه شناور نیز کسب درآمد نمود، به این معنی که به عنوان مثال: شخص سرمایه گذار اقدام به ساخت 10 فروند آتش نشان هوشمند نماید و به اداره بنادر طبق قرارداد کوتاه یا بلند مدت کرایه دهد و کرایه ماهانه دریافت کند. این مدل یکی از استراتژی های مرسوم در سازمان بنادر است. جهت فروش به صورت کلی 3 بخش مورد نیاز است. خرید تجهیزات طراحی و ساخت مونتاژ نهایی شروع این مراحل میتواند با دریافت پیش پرداخت اولیه از مشتری و به واسطه آن تامین تجهیزات اختصاصی مورد نیاز محصول فرآیند تولید آغازشود که در عمل سرمایه در گردش بالایی را به شرکت تحمیل نخواهد کرد چرا که عمده ملزومات تولید با پیش پرداختهای مشتری تامین میشود. همچنین برون سپاری بخش مشخصی از تولید که موجود صرفه جویی و کارافرینی نیز مشود. هزینه ها هزینه قطعات و تجهیزات خریداری شده، هزینه امکانات تولید، هزینه طراحی، هزینه تحقیق و توسعه، هزینه متفرقه که برای ساخت نمونه اولیه در حدود 600 میلیون تومان برای بازه زمانی کمتر از یک سال در نظر گرفته شده که این مبلغ با توجه شرایط اقتصادی می تواند متغییر باشد. نکته مهم در ساخت نمونه اولیه این است که میتوان از برخی قطعات مهم مانند موتور دست دوم استفاده کرد تا هزینه نمونه اولیه کاهش یابد. اطلاع رسانی ماهیت این نوع محصولات اطلاع رسانی های حضوری را خواهد طلبید چرا که این نوع محصول به دلیل صنعت خاص و تازگی آن، نیاز مند ایجاد حس مشترک با مشتری و پدیدار شدن تجربه مثبت مشتریست. مناسب است نمونه اولیه برای تست و تجربه عملکرد آن در اختیار مشتری قرار داده شود تا بتواند نسبت به تفاوت عملکرد و مزایای آن نسبت به نمونه های برزگ موجود تفاوت مثبت ملموس را حس کند. اقدام به ساخت تیزر مقایسه از سرعت و نحوه عملکرد این نوع شناور با شناورهای بزرگ موجود نیز عاملی مهم در شناساندن محصول حواهد بود. مزیت رقابتی این طرح با جزیات و ایده پردازی های کامل، با شماره ثبت 93978 به ثبت اختراع رسیده است ولی باید به این نکته توجه نمود که در دنیای کنونی، اگر بخواهیم به تجارت جهانی بنگریم باید آماده هرگونه کپی برداری یا ... از طرح باشیم ولی موضوع ای که این محصول را متفاوت میکند هزینه ساخت کم به دلیل امکانات تولید، گواهی ثبت اختراع، و نوع الگوریتم قابل پیاده سازی در سیستم هدایتی این محصول و محصولات است چرا که این مهم در عمل، باعث بهتر بودن عملکرد یک محصول نسبت به رقبا خواهد شد. از طرفی افزایش نرخ ارز نیز باعث جذابیت صادرات این محصول میشود چرا که از نظر قیمتی میتواند در مارکت خارجی بسیار جذاب ظاهر شود. دستاوردها این ایده در سال 96 با شماره 93978 در سازمان ثبت مالکیت فکری ثبت اختراع گردید. همچنین در مرداد 97 مورد پذیرش پاک علم و فناوری بوشهر نیز واقع شده است.