تمیزکاری پنل های خورشیدی به صورت مداوم و به کمک ربات پیشنهادی، امکان افزایش بازده و بازگشت سرمایه را تا 30 درصد افزایش می دهد.
طرح کسب و کار ایده اصلی (مشکل / راه حل) با توجه به رشد روز افزون استفاده از پنل های خورشیدی که یکی از پرکاربردترین روش های تولید انرژی الکتریکی پاک می باشد، بازده کارکرد این پنل ها مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است. از جمله مواردی که در بازده این پنل ها موثر می باشند تمیز کردن دوره ای سطح پنل ها می باشد. در نیروگاه های خورشیدی کوچک این کار به وسیله یک وانت حمل آب و چند کارگر انجام می شود اما در نیروگاه های بزرگ این کار عملا امکان پذیر نیست. نیروگاهی به ظرفیت 20 مگاوات در حدود 120،000(یکصد و بیست هزار) متر مربع سطح تمامی پنل های نصب شده در آن می باشد. عملا استفاده از روش سنتی برای چنین نیروگاه هایی زمان زیاد و تعداد کارگر زیادی را در شرایط محیطی نامناسب(معمولا شرایط محیطی گرم و خشک می باشد) نیاز خواهد داشت. از این رو در واقعیت فرآیند تمیزکاری به ندرت انجام می شود و این موضوع می تواند تا 35 درصد میزان بازده نیروگاه را کاهش دهد یعنی در حدود 7 مگاوات! در فایل پیوست نمودارها و تغییر بازده پنل ها در اثر آلودگی به طور کامل توضیح داده شده است. اندازه بازار در حال حاضر در حدود 50 مگاوات نیروگاه با توان های متفاوت در سطح ایران نصب شده است و در حال حاضر ظرفیتی در حدود 130 مگاوات در دست نصب می باشد. در نقشه راه توسعه فناوری های مرتبط با انرژی خورشیدی که توسط پژوهشگاه نیرو تهیه شده است پیش بینی شده است که ظرف 7 سال آینده حداقل 25 درصد انرژی الکتریکی مورد نیاز از طریق انرژی خورشیدی و باد تامین گردد. با توجه به اینکه نحوه نصب ربات ها می تواند متفاوت باشد(یک ربات برای یک نیروگاه یا هر سگمنت یک ربات یا تعداد ربات ها درصدی از تعداد سگمنت ها باشد) حجم بازار می تواند متفاوت باشد اما به طور تقریبی در حال حاضر با توجه به ظرفیت نصبی فعلی نیروگاه ها، حداقل تعداد 400 ربات قابلیت نصب و تمیزکاری خواهند داشت. ظرفیت نیروگاه های کشورهای منطقه بخصوص کشورهای حاشیه خلیج به قدری است که یکی از اهداف بزرگترین تولید کننده ربات های شستشوی پنل(یک شرکت اسرائیلی) نیروگاه های منصوب در منطقه خاور میانه می باشد. ذکر این نکته در بازار بین المللی خود گویاست که کشوری مانند آلمان 35 درصد برق ورد نیازش را از طریق انرژی خورشیدی تامین میکند. بازار هدف بازار هدف این ربات در ابتدا نیروگاه های منصوب با ظرفیت بالای 1 مگاوات می تواند باشد که تعداد این نیروگاه ها در حال حاضر 9 عدد می باشد که این تعداد در حال افزایش می باشد. در درجه بعد نیروگاه های خصوصی با ظرفیت بالای 100 کیلو وات می تواند به عنوان بازار هدف در نظر گرفته شود، زیرا تفاوت درآمد ایجاد شده توسط این ربات بسیار محسوس است و امکان متقاعدسازی مالکین این نیروگاه ها به راحتی فرآهم خواهد بود. در صورت امکان اگر بتوان به بازار کشورهای منطقه نیز دست یافت این امکان فرآهم خواهد بود که با توجه به قیمت فوق العاده رقابتی ربات مد نظر امکان دست یابی به بخش قابل توجهی از بازار پیش بینی می شود. لازم به ذکر است که می توان از فناوری پوشش سطحی نانو برای سطوح پنل ها استفاده نمود و این ربات بدون استفاده از آب یا با حداقل مقدار آب(در صورت اینکه در تامین آب مشکلی نباشد) امکان تمیزکاری حداکثری را فرآهم می سازد. موضوع عدم نیاز به آب در مناطق کویری اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. روش درآمدزایی انرژی الکتریکی نیاز هر روزه دولت ها و مردم است و نیروگاه های خورشیدی از جمله منابع درآمدزایی برای سرمایه گذاران این حوزه می باشند. ربات حاضر با توجه به اینکه امکان نگهداری پنل ها و تمیزکاری آنها را به طور دوره ای و منظم فرآهم می ساز در دو حالت امکان درآمدزایی را فرآهم می سازد: 1- ارائه این محصول به صورت خدمات به بازار و دریافت درصدی از افزایش درآمد نیروگاه که ناشی از تمیزکاری است(انرژی تولیدی نیروگاه به طور لحظه ای قابل مشاهده است) 2- فروش ربات به عنوان محصول و ارائه خدمات گارانتی و خدمات پس از فروش با توجه به اینکه تفاوت خروجی یک نیروگاه و به تبع آن تفاوت درآمد قبل و بعد از تمیزکاری متفاوت می باشد توجیه این محصول برای کاربر بسیار ملموس خواهد بود. طبق محاسبات انجام شده بازگشت هزینه انجام شده برای مالکین نیروگاه ها بسته به تعداد پنل های موجود در هر سگمنت بین 7 تا 12 ماه متغیر می باشد(این محاسبات بر مبنای تفاوت درآمد ایجاد شده بعد از تمیزکاری انجام شده است) هزینه ها محصول مورد نظر شامل 6 ماه زمان تحقیق، توسعه، طراحی و ساخت می باشد که در این زمان 3 نفر به صورت تمام وقت بر روی پروژه فعال خواهند بود. قطعات مورد نیاز برای این محصول شامل: 1- موتورهای فرچه و موتورهای حرکتی 2- مکنده و جمع کننده گرد و غبار 3- فرچه ضد خش 4- پوشش دارای IP صنعتی 5- ریل های نصب ربات 6- سازه بدنه ربات 7- تسمه، پولی، کوپلینگ، پیچ و مهره و ... قطعات الکترونیکی شامل: 1- بردهای درایور موتورها 2- برد کنترل حرکت ربات 3- برد پاور 4- پنل تولید کننده انرژی مورد نیاز برای ربات(ربات با انرژی خورشیدی کار می کند) 5- برد ارتباط رادیویی جهت ارائه گزارش عملکرد به واحد کنترل نیروگاه با توجه به موارد ذکر شده رقم سرمایه مورد نیاز برای طراحی، تولید دانش، ساخت، تست و نهایی سازی یک ربات و نصب ربات بر روی یک سگمنت با تعداد 30 پنل معادل رقم 1،150،000،000 ریال(یکصد و پانزده میلیون تومان) پیش بینی می شود. لازم به ذکر است که پس از تولید دانش ربات، هزینه تولید هر ربات معادل 9.5 میلیون تومان پیش بینی می گردد. اطلاع رسانی 1- کمپین های تبلیغاتی فضای مجازی 2- پنل اطلاع رسانی سازمان انرژی های تجدیدپذیر(ساتبا) 3- پنل اطلاع رسانی پژوهشگاه نیرو 4- پنل اطلاع رسانی خبری صنعت برق 5- اطلاع رسانی به مالکین نیروگاه ها از طریق لیست اطلاعات افراد موجود در دیتابیس ساتبا 6- اطلاع رسانی به پیمانکاران نصب نیروگاه خورشیدی مزیت رقابتی - از این ربات هیچ نمونه داخلی تولید نشده است، ضمن اینکه بهترین نمونه از این ربات که در دنیا موجود است یک نمونه اسرائیلی است! - با توجه به تفاوت قیمت ارز در حال حاضر تولید در داخل میهن عزیزمان بسیار مقرون به صرفه می باشد و توان رقابتی قیمتی بسیار بالایی را در مقایسه با نمونه های خارجی چه برای رقابت در بازار داخل و چه رقابت در بازار خارج فرآهم خواهد ساخت. - مزیت رقابتی ربات نسبت به روش سنتی در پیوست اشاره شده است، لازم به ذکر است که پس از مدت حدود 8 ماه هزینه تمیزکاری تقریبا نزدیک به صفر خواهد بود و تنها هزینه ربات تعویض قطعات مصرفی و هزینه خدمات پس از فروش می باشد.