مرکز رشد فناوری های نوین دانشگاه صنعتی شاهرود

حمایت از تجاری سازی طرح های مبتنی بر نوآوری, نیازمحور و محصولات پژوهشی

 

مرکز رشد دانشگاه صنعتی شاهرود به عنوان موتور محرک شرکت های دانش بنیان مستقر در دانشگاه و تجمیع کننده فعالیت های کسب و کار

مرکز رشد که معادل فارسی واژه انکوباتور (Incubator) می باشد مرکزی است که جهت حمایت از تجاری سازی طرح های مبتنی بر نوآوری, نیازمحور و محصولات پژوهشی ایجاد شده اند. این مراکز عمدتا در کنار یک مرکز تحقیقاتی یا دانشگاهی ایجاد می شوند و خدمات و پشتیبانی های لازم (اعم از فنی و غیر فنی) را برای تبدیل یک محصول یا ایده اولیه به محصول قابل عرضه به بازار فراهم می کنند. مراكز رشد ابزارهاى مطمئنى براى تبديل نوآوريها و دستاوردهاى تحقيقاتى به محصولات و نيز ترغيب كارآفرينى و توسعه تكنولوژيك بويژه در حوزه فناوريهاى پيشرفته هستند. در سرتاسر جهان شرکتها و کسب و کارهای کوچک به علت انعطاف پذیری بالا، مدیریت کارآمد و خطر پذیری کمتر اجزاء مهم رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال هستند و مراکز رشد از مهترین وسایل جهت حمایت از ایده ها و تبدیل آن به صنایع کوچک هستند. هم اکنون بیش از 3000 مرکز رشد در دنیا وجود دارد که عمدتا در کشورهای پیشرفته استقرار دارند.


برخى حمايت‌هاى معطوف به توسعه، رشد و ارتقاى واحدهاى فناورى:

♦ تأمين فضاى كارى انعطاف پذير با امكانات اوليه مناسب كسب و كار

♦ ارايه خدمات آموزشى و مشاوره اى عمومى و تخصصى

♦ كمك به دريافت تسهيلات مالى و اعتبارى

♦ برقرارى ارتباط با مراكز دانشگاهى، پژوهشى، مراكز رشد و پاركهاى علم و فناورى

♦ تلاش براى فراهم آوردن حمايتهاى قانونى در روند تسريع رشد واحدهاى فناور

♦ تسهيل هم افزايى شبكه اى و افزايش توان رقابت

♦ كمك به تجارى‌سازى محصولات واحدهاى فناور و ارايه خدمات بازاريابى

♦ تسهیل روند تبدیل شرکت مستقر در مرکز رشد به شرکت های دانش بنیان

♦ حمایت جهت شرکت در نمایشگاه ها و معرفی محصولات


شرايط اوليه پذيرش:

♦ داشتن گروه كارى متناسب با ایده محوری:

ما بر این اعتقادیم که گروه کاری هماهنگ و متناسب هر ایده ای را به سرانجام می رساند.

♦ داشتن ايده محورى مبتنی بر نیاز بازار:

ايده محورى، محصولى است كه واحد مستقر در مرکز رشد در طى مدت خاص توسعه داده و به محصول نهایی قابل عرضه تبدیل می کند.

♦ نوآورى فناورانه:

تحقق ايده محورى مستلزم نوآورى در حوزه فناورى باشد.

♦ داشتن طرح كسب و كار براى ايده محورى:

اين طرح، علاوه بر تشريح ابعاد و ارزش علمى-فنى ايده محورى، اقتصادى بودن سرمايه گذارى بر روى آن را توجيه مى كند.