کاروشا

تحقیق، طراحی و تولید دستگاه عیب‌یابی هوشمند خودرو با قابلیت ردیابی آنلاین

پیاده سازی اینترنت اشیا در دنیای خودروها آورده این محصول است. به زبان ساده در فریم تکنولوژی های IOT بیس قرار است در مرحله ی اول شی با انسان و در مرحله بعد شی با اشیا در ارتباط باشد. این محصولپلت فرم این نوع ارتباطات را در سیستم حمل و نقل فراهم میکند.
محصول ما در ابعاد یک دیوایس کوچک در اندازه ی یک هارد اکسترنال ساخته شده است. این محصول از طریق پروتکل تعبیه شده به ECUماشین ها متصل میگردد. امکان اتصال بدون محدودیت است. هم خودروهای داخلی و هم خودروهای خارجی. هم ماشین های سبک و هم ماشین های سنگین و کامیونت ها.
آنچه قرار است این محصول به واقعیت تبدیل کند در دو دسته ی کلی میگنجد :
این محصول توانایی برقراری ارتباط با کامپیوتر خودروها و خواندن اطلاعات آن ها را دارد (آورده ی مدل یک) این یعنی دسترسی به ۳۰۰۰هشدار و ۳۰۰۰۰خطای رخ داده در بخش های مختلف خودرو از میزان باد لاستیک ها تا خطاهای فنی در موتور ( اعداد عنوان شده در خودروهایی با کامپیوترهای ساده تر کمتر هستند). تمام این اطلاعات پس از خوانش با APIدر نظر گرفته شده در اختیار دیوایس های بیرونی قرار میگیرد. پس آنچه در این کاربرد فراهم میگردد مشاهده مجموعه این اطلاعات بر روی نرم افزار ( از این پس منظور از نرم افزار اپلیکیشن های گوشی و وب است ) میباشد. این اطلاعات بر روی گوشی راننده به نمایش در میآیند و راننده قادر است در این حالت شنوای تمامی حالت های خودروی خود باشد. امکان دستور دادن از طریق همین اپلیکیشن به خودرو نیز میسر است اما چون در اولویت برنامه تجاری سازی نبوده است فعلا زمانی برای پیاده سازی آن صرف نشده است . اما علاوه بر مزیت رویت تمام پارامترهای خودرو بر روی گوشی، این نرم افزار یک قابلیت دیگر نیز خواهد داشت. این قابلیت کاربرد این نرم افزار به عنوان یک پلت فرم C2Cبرای یافتن بنگاه های سرویس دهنده مرتبط با خودرو نظیر مکانیکی ها، آپاراتی ها ( خطا از روی کامپیوتر تشخیص داده شده )، پمپ های بنزین ( با توجه به بنزین موجود در باک) و … خواهد بود .
توضیحات ارائه شده تا اینجا در واقع از نوع کاربری این دستگاه در ایجاد ارتباط میان خودرو و راننده و در مرحله بعد بنگاه های سرویس دهنده ی خدمات مکانیکی و غیره بود.
اما چه چیزی قرار است آورده این دستگاه در ارتباط شی با اشیا باشد : ( آورده های مدل ) ۲ آنچه این دستگاه از آن پشتیبانی میکند امکان ارتباط با هر نوع فضای ابری از طریق ۴Gو یا در مناطق دورافتاده تر اس ام اس است. این ارتباط قرار است مقدمه ی همکاری و ارائه سرویس به شرکت های مختلفی گردد. هر یک از این امکانات با افزوده شدن فیچرهای مورد نظر به سخت افزار، آغازگر ایجاد کاربری برای یک کمپانی جدید هستند. برخی سناریو های مورد نظر به صورت خلاصه به شرح زیر است : تصور کنین راهنمایی رانندگی به دیتایی مانند سرعت ماشین ها، عبور آن ها از محدوده های غیر مجاز، بسته یا بسته نبودن کمربند ها، زمان معاینه فنی و … دسترسی داشته باشد.
تصور کنین شرکت های بیمه به دیتایی مانند نحوه رانندگی رانندگان بیمه شده برای تعیین هزینه ی بیمه سالیانه داشته باشند.
تصور کنین شهرداری از میزان آلایندگی یک خودرو آگاهی داشته باشد.
تصور کنین از این پس تاکسیرانی تمام تاکسی های خود را به سیستمی تجهیز کند که مسافران بتوانند در طول مسیر از طریق Wifiبه اینترنت متصل شوند.
تصور کنین سازمان ها همواره از موقعیت خودروهای سازمانی خود مطلع باشند.
تصور کنین به محض رخداد تصادف اورژانس از محل تصادف اطلاع پیدا کرده و در محل حاضر شود.
تصور کنین فضایی فراهم شود تا وزارت راه بدون به کارگیری گیت های عوارضی در طول جاده ها امکان دریافت هزینه عوارضی را داشته باشد.
تصور کنین کمپانی های حمل و نقل کالا همواره از سفیران خود مطلع باشند. ( برای مثال کمپانی های لبنیاتی از این طریق مانع اقدام پیمانکاران حمل در خاموش کردن یخچال های خودروهای خود برای کاهش
مصرف سوخت شوند)
و ….
و از سوی دیگر :
تصور کنین خودروی شما با سیستم گرمایش و سرمایش و روشنایی و غیره ی منزل شما در ارتباط باشد.
تصور کنین که خودرو شما همواره دارای GPSباشد.
تصور کنین که تمامی سرنشینان خودرو شما امکان استفاده از Wifiماشین شما را داشته باشند.
تصور کنین که خودرو شما همواره به فضای ابری موسیقی چون Spotifyمتصل است.
تصور کنین خودرو شما به یک سیستم sosاضطراری متصل است به این نحو که در هر کجایی که باشین از طریق آن بتوانین موقعیت اضظراری خود را اعلان کنین
تصور کنین با نصب همین دستگاه دیگر نیازی به نصب دزدگیر نداشته باشین چرا که این دستگاه در داخل خود یک دزدگیر پیشرفته مجهز به موقعیت یاب نیز دارد
و ….
این ها تصوراتی است که با کاربرد این محصول به واقعیت تبدیل شده است. در حال حاضر سخت افزار مربوطه برای دست یابی به اهداف این دیوایس که برخی از آنها به صورت خلاصه به آن ها اشاره شد، طراحی و پیاده سازی شده است.
نرم افزار های مقدماتی مربوط به کاربرد از جنس ارتباط ماشین با راننده ( کاربرد اول ) پیاده سازی شده و در حال تکمیل است.