نظریه پردازان علم بازاریابی بر این باورند که بازاریابی علمی، ریشه در اوایل قرن بیستم میلادی ایالات متحده دارد. در آن زمان، بازاریابی به عنوان یکی از دروس رشته مدیریت کسب و کار در تعدادی از دانشگاههای آمریکا تدریس میشد.
پس از آن، علم بازاریابی جهت بهبود روابط میان فروشندگان و مشتریان و پاسخ به ابهامات در رفتارهای مشتریان نسبت به محصولات و خدمات ارائه شده توسط فروشندگان، توسعه پیدا کرد.
کرسی درس بازاریابی برای اولین بار در دهه ۵۰ شمسی، توسط دکتر عبدالحمید ابراهیمی وارد کشور شد. این درس برای اولین بار در مدرسه عالی بازرگانی سابق (دانشگاه علامه طباطبایی فعلی) تدریس شد و بسیاری از بزرگان بازاریابی ایران افتخار شاگردی ایشان را داشتهاند.
انجمن علمی بازاریابی ایران “Iranian Scientific Marketing Association” در سال ۱۳۹۰ به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقای علمی دانش بازاریابی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینههای بازاریابی و مدیریت بازار تشکیل گردید.
هیئت مدیره محترم انجمن علمی بازاریابی ایران، آقایان پرویز درگی، دکتر هرمز مهرانی، دکتر حمید خداداد حسینی، دکتر حسین عماری، دکتر وحید میرابی، دکتر علی ایلکا و خانمها دکتر زهره دهدشتی، دکتر اعظم قاسمی و منیژه حقیقی نسب میباشند، که همواره از زمان تاسیس این انجمن تا کنون مجدانه انجمن را در مسیر رسیدن به اهدافش، یاری و همراهی کردهاند.