رویداد جذب سرمایه در حوزه خودرو

رویداد جذب سرمایه در حوزه خودرو

رویداد جذب سرمایه در حوزه خودرو، صبح امروز با حضور ۵ استارت‌آپ این حوزه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. ۱۹۰ کاربر، شامل سرمایه‌گذاران و مخاطبان رویداد از طریق پلتفرم اسکای‌روم و سامانه آپارات در برنامه حاضر شدند و استارت‌آپ‌ها به منظور جذب سرمایه به ارائه پرداختند.

به گزارش روابط عمومی کارن کراد، حجت‌اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این رویداد با اشاره به ویژگی‌های توسعه بازار خودرو گفت: بازار خودرو بسیار گسترده است و مشاغل مختلفی چون تولید مواد اولیه، قطعه‌سازی برای خودرو، خدمات پس از فروش و تعمیرگا‌ه‌های خدمات دهنده در این حوزه فعالیت می‌کنند. در همین راستا استارت‌آپ‌ها می‌توانند به فعالان و تولیدکنندگان این حوزه و مشتریان خودرو خدمات ارائه کنند. ما نیز تلاش می‌کنیم تا کسب‌وکار آن‌ها بیشتر رونق بگیرد.

فیروزی ادامه داد: با وجود توسعه بازار خودرو، نیاز به استفاده از فناوری نیز شدیدتر شده است و استفاده از کسب‌وکارهای فناورانه طیف بزرگی از مشاغل را پوشش می‌دهد که استفاده از استارت‌آپ‌ها می‌تواند این بازار را بیشتر توسعه دهد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد طرح‌های در حال تدوین در مجلس برای کمک به صنعت خودرو نیز گفت: کمیسیون صنایع در حال تدوین طرحی برای توسعه فعالیت خودروسازان در کشور است؛ در این طرح جامع ضمن حمایت از خودروسازان، مشتری‌مداری، داخلی‌سازی و توجه به محصولات داخلی در نظر گرفته شده است و اجرای این طرح آینده خوبی را برای صنعت خودرو فراهم خواهد کرد. همچنین برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها نیز «طرح دانش بنیان» در حال تدوین است که پس از اجرایی شدن استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های نوپا تحت حمایت بیشتر قرار می‌گیرند.

در ادامه رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی حوزه خودرو، محمدحسین رضوانیان، مدیر ارزیابی سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به موفقیت ۴۰ درصدی استارت‌آپ‌های رویدادهای پیشین در جذب سرمایه‌گذار گفت: رویدادهای «دوشنبه‌های استارت‌‌آپی» برای جذب سرمایه بخش خصوصی به اکوسیستم نوآوری و تامین مالی استارت‌آپ‌ها، نتایج خوبی به همراه داشته است به‌طوری‌که از ۶ ستارت‌آپ ارائه کننده در اولین «دوشنبه استارت‌آپی» حوزه سلامت، ۴ استارت‌آپ موفق به جذب سرمایه‌گذار شده‌اند.

رضوانیان ادامه داد: تاکنون ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان سرمایه برای استارت‌آپ‌های این رویدادها از بخش خصوصی تامین شده و ۲۰ استارت‌آپ نیز در فرآیند نهایی شدن پروسه جذب سرمایه و نهایی شدن مذاکرات خود با سرمایه‌گذار هستند. فرآیند سرمایه‌گذاری زمان‌بر است و ۴۰ درصد استارت‌آپ‌های دوشنبه‌های استارت‌آپی موفق به جذب سرمایه‌گذار شده‌اند.

در ادامه این رویداد، ۵ استارتاپ آموزشی به ارائه طرح‌های خود پرداختند.

«بازار‌خودرو» اولین تیم متقاضی سرمایه در این رویداد بود. این استارتاپ محصول خود را پلتفرم آنلاین برای تامین نیازمندی‌های حوزه بازار خودرو و همچنین ارائه خدمات تخصصی شامل: تولید محتوای تخصصی و استعلام قیمت کارشناسانه خودرو معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضای این استارت‌آپ ۱.۳ میلیارد تومان در ازا ۱۵ درصد سهام برای توسعه محصول، بازاریابی، دستمزد و نیروی انسانی است. ویژگی منحصر به فرد این محصول این است که فروشندگان خودرو، آگهی خود را در این سامانه ثبت می‌کنند و خریداران امکان مشاهده این اطلاعات را در کنار سایر محتوای تخصصی دارند.

 دومین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه خودرو استارت‌آپ «تاکسی‌بورد» بود که محصول خود را، رسانه تبلیغاتی نوین در داخل تاکسی معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضا این استارت‌آپ ۲.۷ میلیارد تومان است برای توسعه محصول، بازاریابی و نیروی انسانی. ویژگی منحصر به فرد این محصول، نصب مانیتور ۱۰ اینچی در پشت صندلی راننده است که از طریق آن محتوای تولیدی تیم به همراه تبلیغات مکان محور نمایش داده خواهد شد. تا به حال سازه تبلیغاتی تاکسی بورد بر روی ۷۰۰ دستگاه از تاکسی‌های خطی مناطق ۱ تا ۸ شهر تهران نصب شده است.
این استارت‌آپ در حال حاضر دارای ثبت مالکیت معنوی طرح در وزارت ارشاد، مجوز انحصاری از سازمان تاکسیرانی تهران و نصب سازه تبلیغاتی بر روی ۷۰۰ تاکسی است. ویژگی منحصربه‌فرد این محصول، استفاده مفید از زمان برای مسافران، استفاده از ویدئو برای نمایش و تبلیغات تمام جنبه‌های یک کالا، امکان گزارش‎گیری آنلاین از میزان بازدید‌ها و امکان بخش‌بندی مشتریان برای تبلیغات است.

 استارت‌آپ «چارچرخ» سومین طرحی بود که محصول خود را پلتفرم آنلاین برای تامین نیازمندی‌های حوزه نگهداری و تعمیرات خودرو و ارائه خدمات تخصصی در این حوزه معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضا این استارت‌آپ، ۳ میلیارد تومان در ازا ۳۰ درصد سهام و برای بازاریابی، نیروی انسانی، توسعه محصول و دستمزد است. ویژگی منحصر به فرد این محصول ارائه خدمات نگهداری خودرو و همچنین معرفی نزدیک‌ترین تعمیرگاه به موقعیت مکانی کاربر و امداد خودرو است.

 استارت‌آپ «ماشین‌نو» چهارمین تیم ارائه دهنده در این رویداد بود. این استارتاپ پلتفرم مارکت پلیس لوازم یدکی خودرو در قالب فروشگاه اینترنتی است. ایجاد بستر فروش اینترنتی برای فروشندگان لوازم یدکی و ارائه کالا با کیفیت و ارسال سریع برای مصرف کنندگان هدف اصلی این استارتاپ است. سرمایه مورد تقاضای این استارت‌آپ ۳ میلیارد تومان در ازا ۲۰ درصد سهام و برای توسعه محصول، بازاریابی، دستمزد و نیروی انسانی است.

 استارت‌آپ «اینوباس» آخرین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه خودرو بود. این استارتاپ محصول خود را پلتفرم رزرو آنلاین وسایل نقلیه عمومی، معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضا این استارت‌آپ ۴ میلیارد تومان در ازای ۱۵-۲۰  درصد سهام اعلام شد. محل مصرف این سرمایه برای دستمزد، تجهیزات، بازاریابی و توسعه محصول است. ویژگی منحصربه‌فرد این طرح، ایجاد سیستمی برای رفع نیاز جامعه برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

در پایان هر ارائه، برای پاسخ به سوالات سرمایه‌گذاران، پرسش و پاسخ برگزار شد و حضار بصورت حضوری و شرکت کنندگان آنلاین از طریق تایپ در پلتفرم اسکای‌روم به طرح سوالات‌شان از استارتاپ‌ها پرداختند.

 

فریده  مسعودی

فریده مسعودی

  • ژورنالیست

نظرات