گریزی مقتدرانه

گریزی مقتدرانه



به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گرچه پایان راه ناپیدا است اما جوانان و نیروی خلاق به این پایان نمی اندیشند. همین پیشرفت و جاری شدن نام ایران بر سر زبان ها برای آنها کافی است.

۴ دهه پر فراز و نشیب از تلاش برای استقلال ایران می گذرد. اکنون به نقطه ای رسیده ایم که علی رغم تمام سنگ انداختن های دشمنان به موفقیت های بزرگی رسیده ایم. روزها، هفته ها و ماه ها از پی هم شتافتند و اکنون در این نقطه قرار گرفتیم. نقطه ای که جنبش و جوشش توسط جوانان فعال در  بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان و ۶ هزار استارتاپ آغاز شده است.

شاید دشمنان در جنگی نرم قصد ضعیف نشان دادن ایران را دارند اما موسسات پژوهشی بین المللی با اعلام نتایج و آمارهای خود حقایق را افشا می کنند. حدود ۲۳ سال پیش بر اساس همین آمارها ایران رتبه ۵۳ را در تجمیع تولید علم داشت و اکنون با رشد پرشتاب به رتبه ۱۶ رسیده ایم. در تمام حوزه های علمی نیروی انسانی خلاق و نوآور خوش درخشیده اند. به گونه ای که رتبه ۴ فناوری نانو در جهان امروز از آن ایران است. در دانش و فناوری بسیار مهم سلول های بنیادی رتبه ۱۵ جهانی و نخست خاورمیانه را داریم.

رتبه ۱۶ جهانی در حوزه هوش مصنوعی نیز با همین تلاش به ایران تعلق دارد. در منابع لیزر رتبه نخست خاورمیانه، رتبه دوم علوم شناختی در منطقه، رتبه ۱۱ جهانی حوزه فناوری راهبردی ساخت مواد پیشرفته نیز برای ایران است. موفقیتی که ثمره تلاش محققان و پژوهشگرانی است که برای روشن نگه داشتن چراغ علم و فناوری برای دهه های پیش رو کوشیده اند.

اگرچه ایران چهارمین کشور ثروتمند در ذخایر سوخت های فسیلی و پنجمین کشور در ذخایر منابع معدنی است اما آنچه امروز ایران را به یکی از کشورهای تاثیرگذار در منطقه تبدیل کرده است این منابع نیست. بلکه نیروی انسانی خلاق است که با نوآوری در حوزه فناوری ها اقداماتی کارساز انجام داده اند. درست است ضعف هایی نیز داریم.

هر آنچه اولویت برای کشور محسوب می شد با همت و غیرت و تکیه به فکر و اندیشه نوآورانه از صفر تا صد در کشورمان ساخته شد. جنگ اقتصادی را آغاز کردند و از ارائه بسیاری از تجهیزات به ایران خودداری کردند. در این مقطع بود که محققان و دانشمندان بار دیگر با قدرت بیشتر به میدان آمدند. جنگنده چند منظوره کوثر به طور کامل در داخل ساخته شد. هر آنچه نیاز احساس می شد دانشمندان کشور برای ساختن آن اقدام کردند از موشک گرفته تا ماهواره های سنجشی.

اما از سویی دیگر زمانی که دشمنان این توانمندی های داخلی را مشاهده کردند، جنگ نرم به راه انداختند تا نقاط ضعف را برجسته کنند. بله ضعف هایی نیز وجود دارد. اما این پیشرفت ها در همین مدت زمان کوتاه خود غرور آفرین است.

در این حوزه نیاز به اقداماتی داریم. یک وظیفه بر دوش صدا و سیما است تا حقایق را نمایش دهد. فعالیتی که در چند سال اخیر رخ داده است و با همکاری سازمان صدا و سیما و ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این موفقیت های علمی در قالب برنامه های مختلف پخش می شود. در این صورت خانواده ها به صورت ملموس با اتفاقاتی که در حوزه علم و فناوری رخ می دهد آشنا می شود. این عمومی کردن علم قطعا مزیت های بسیاری دارد. مزیت هایی که به پیشرفت کشور می انجامد. زیرا تک تک افراد جامعه نیاز به زیست فناور یا متخصص حوزه علوم شناختی را درک می کنند در این صورت است که کودکان و آینده سازان این مرز و بوم فقط رویای پزشک یا مهندس شدن را در سر نمی پرورانند بلکه اهمیت حوزه یک متخصص در حوزه نانو را نیز می دانند.

پایان پیام/۲۵

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات