یادداشت مهندس مجید دهبیدی‌پور بر گردهمایی هم‌آفرینی

یادداشت مهندس مجید دهبیدی‌پور بر گردهمایی هم‌آفرینی

فصلی جدید در شکوفایی خانواده نوآوری شریف

در سال ۱۳۷۹، با تاسیس مرکز کارآفرینی شریف، نخستین نهاد رسمی دانشگاه صنعتی شریف در حوزه کارآفرینی شروع به کار کرد و پس از آن متناظر با نیازها، اجزای دیگر مانند مرکز رشد شریف، صندوق پژوهش و فناوری شریف، شتابدهنده شریف، دفتر توسعه بازار و انتقال فناوری شریف، مجتمع خدمات فناوری و پارک علم و فناوری ایجاد شدند. در نهایت با رونمایی از ناحیه‌ای نوآور در اطراف دانشگاه به نام «ناحیه نوآوری شریف» با شعار کانون امید و ارزش‌آفرینی، آخرین حلقه از زنجیره دانش تا ارزش زیست‌بوم کارآفرینی فناورانه شریف تکمیل گردید.
اکنون دانشگاه صنعتی شریف با پیشنه‌ای ۲۰ ساله در زمینه نوآوری و کارآفرینی توانسته زنجیره دانش تا ارزش را شکل دهد و به دانشجویان و اعضای هیئت علمی در هر سطح یا مرحله‌ای از تجاری‌سازی یک فناوری یا ایجادکسب‌وکار، کمک می‌کند تا دانش، پژوهش یا ایده‌های نوآورانه خود را توسعه دهند و آن را به ارزش و ثروت برای جامعه تبدیل کنند. به یاری خدا، تاکنون دستآوردهای بسیاری از سازوکارهای ایجاد شده به دست آمده است و تجربیات دانشگاه صنعتی شریف در این زمینه منبع الهام و الگوگیری بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور واقع شده است. ضمن آنکه موفقیت‌های حاصله توسط شرکت‌های فناور و فارغ التحصیلان، علاوه بر توسعه برند و نام دانشگاه در حوزه نوآوری و کارآفرینی، اثر اجتماعی و اقتصادی خانواده شریف را ارتقا بخشیده است.
فرای توفیقات حاصل شده، امسال حرکت مبارکی به جریان افتاد که می‌توان آن را فصلی تازه در شکوفایی خانواده نوآوری شریف در نظر گرفت و آن، پیشگامی شرکت‌های فناور شریفی در توسعه دانشگاه و زیست‌بوم نوآوری شریف بود. این شرکت‌ها به واسطه انعقاد موافقت‌نامه انتفاع متقابل، بخشی از درآمد خود را به دانشگاه اختصاص دادند. بدین ترتیب، بخشی از ثروت خلق شده به واسطه حمایت دانشگاه برای توسعه شرکت‌های فناور، دوباره به دانشگاه بر می‌گردد تا صرف رشد نسل‌ها بعدی فناوران و کارآفرینان شریفی شود.
این جریان، یکی از راهکارهای کسب درآمد از طریق تجاری‌سازی فناوری و توسعه سبد درآمدی دانشگاه در جهت حرکت در مسیر خودکفایی مالی و اتکای کمتر به بودجه های دولتی است و امید است به کمک سایر راهکارهای مربوطه، تا سال ۱۴۰۵، حدود ۸ درصد از منابع مالی مورد نیاز دانشگاه از این مسیرها تامین گردد.
از همین رو، جهت گرامیداشت پیشگامان این جریان مبارک، «گردهمایی هم‌آفرینی در ناحیه نوآوری شریف» در تاریخ ۵ شهریورماه ۹۸ برگزار گردید و طی آن از ۱۱ شرکت مشارکت‌کننده در مدل انتفاع متقابل تقدیر و قدردانی شد. قطعا این روز در تاریخ دانشگاه به عنوان یک روز مهم و تاثیرگذار ثبت خواهد شد.
بنده نیز این اتفاق را به فال نیک گرفته و ضمن تشکر از تمامی عزیزان فناور، مسئولان محترم دانشگاهی و تمامی همراهان گرامی از بخش‌های خصوصی و دولتی که کوشش‌های بی‌شائبه آنها موجب دست‌یابی به این مهم شده است، تعالی روزافزون و موفقیت بیش از پیش خانواده نوآوری شریف را از خداوند منان آرزومندم.

مجید دهبیدی‌پور
رئیس پارک علم و فناوری
دانشگاه صنعتی شریف
شهریور ماه ۱۳۹۸

لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

    پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

    پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف یک پارک علم و فناوری در شهر تهران می باشد

    نظرات