ایرانی بیندیشیم و ایرانی زندگی کنیم

ایرانی بیندیشیم و ایرانی زندگی کنیم

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری،  حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، ادامه پیشرفت علمی کشور را در کوران حرکت پرشتاب علمی جهان، کاملاً ضروری و حیاتی خواندند و با اشاره به شوق سرشار، انگیزه تحسین برانگیز و اعتماد به نفس جوانان نخبه تاکید کردند: هر جوان نخبه پاره تن ایران عزیز ماست و برای رفع مشکلات نخبگان باید سند راهبردی امور نخبگان را کاملاً جدی اجرا و پیگیری کرد .

ضرورت حرکت پرشتاب جریان علمی و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان


حضرت آیت الله خامنه‌ای مطالبی را که ۱۲ نفر از نخبگان در این دیدار بیان کردند و تامل جوانان نخبه در خصوص مسائل مهم کشور را بسیار خوب و لذتبخش ارزیابی کردند و با تاکید به مسئولان مربوطه برای دنبال کردن مطالبات و پیشنهادهای نخبگان گفتند: حرکت علمی آغاز شده در کشور نیازمند استمرار است، البته رتبه‌های بالای علمی ایران در برخی رشته‌های نوپا مانند نانو و زیست‌فناوری بسیار افتخارآمیز است اما به هیچ‌وجه کافی نیست و نباید ما را قانع کند، بلکه باید پیشرفت علمی با شتاب ادامه یابد .


ایشان با اشاره به بازدید روز گذشته خود از نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان، وجود انگیزه، اعتماد به‌نفس و خودباوری در حرف و عمل جوانان متخصص را نشانه‌ای شوق‌انگیز از استمرار جریان علمی در کشور برشمردند و خاطرنشان کردند: این جوانان فقط نخبگان ۳۰ شرکت از چهار هزار شرکت دانش‌بنیان کشور بودند که این عدد باید در طول یک مدت محدود و مشخص، چندین برابر شود .

حضرت آیت الله خامنه‌ای لازمه تحقق این هدف را ایجاد زیرساختهای قانونی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع موانع پیشِ روی آنها برشمردند و گفتند: مکرراً تاکید کرده‌ایم که محیط کسب و کار باید اصلاح شود مثلاً مجوزی که باید ظرف یک هفته صادر شود، شش ماه زمان نبرد، موازی‌کاری‌های غلط حذف، و انحصار برداشته شود .

توصیه‌هایی برای جوانان
رهبر انقلاب اسلامی سپس به بیان چند نکته خطاب به نخبگان جوان پرداختند .

«اجرا و تحقق جدی سند راهبردی امور نخبگان» اولین نکته مورد تاکید حضرت آیت الله خامنه‌ای بود .

ایشان اجرای کامل این سند را موجب رفع بسیاری از مشکلات در زمینه پیشرفت علمی، تجاری‌سازی محصولات علمی و فناوری و حل سایر مشکلات بخش علمی خواندند و گفتند: بنیاد نخبگان موظف است به این سند بپردازد و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز باید با به‌روزرسانی این سند، تحقق آن را مطالبه و دنبال کند .

« مایوس نشدن از القائات منفی جریانی بددل که جنبش علمی کشور را انکار می‌کند» توصیه بعدی حضرت آیت الله خامنه‌ای به جوانان نخبه بود .
ایشان افزودند: یک جریان بددل و بدخواه که متاسفانه در داخل دانشگاهها نیز حضور دارد، اصل جهش علمی کشور را که یک واقعیت عیان است، انکار و تلاش می‌کند با القاء اینکه هیچ اتفاق علمی مهمی رخ نداده است، مردم را دچار تردید و نخبگان را ناامید کند، اما شما در مقابل این جریان هرگز مایوس نشوید .

جوان نخبه پاره تن کشور است
رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از کارهای زشت این جریان بددل را دلالی و انتقال نخبگان مستعد به خارج از کشور دانستند و گفتند: جوان نخبه به ایران تعلق دارد و پاره تن کشور است، اما آنها به دنبال دلسرد کردن و یا فریفتن او با وعده‌های پولی یا غیر پولی و موهوم هستند که مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و علوم موظفند از دانشگاهها در مقابل این جریان مراقبت کنند .


حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: برخلاف القائات این جریان، مقامات عالی کشور از مشکلات و اخبار منفی هم با خبر هستند اما یقیناً جنبه‌های مثبت جریان علمی کشور بر جنبه‌های منفی آن غلبه دارد .

ایشان هنر انقلاب اسلامی را جرات دادن به مرد و زن، و پیر و جوان برای ورود به میادین دشوار از جمله ورود در میادین علمی که حتی تحسین دشمنان را نیز به دنبال داشته است، خواندند و با یادآوری مواردی از افتخارات علمی کشور گفتند: استفاده از ظرفیت علمی در بخشهای مختلف کشور به «بالا بردن قدرت دفاعی»، «درمان و پزشکی پیشرفته و کنترل بیماری‌ها»، «مسائل فنی مهندسی»، «زیست‌فناوری و تولید محصولات با دوام با فناوری نانو» و «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای»، منجر شده است .


حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: با وجود این دستاوردهای واضح، برخی افراد حرکت علمی کشور را تخریب و انکار و اگر بتوانند برسر راه آن مانع‌تراشی می‌کنند .

ایشان افزودند: البته این موانع باید برداشته شود و مسئولیت به عهده مسئولان مراکز مربوط است، اما شما جوانان عزیز به حرکت پر شوق، مضاعف و بدون وقفه خود در مقابل این جریان انحرافی ادامه دهید .

رهبر انقلاب اسلامی، توجه به علوم انسانی را در همه نهادهای نخبگانی از جمله بنیاد نخبگان ضروری خواندند و گفتند: وقتی جوان نخبه ایرانی، در زمینه مهندسی در تراز جهانی عمل می‌کند و در ساخت دستگاههای بسیار پیچیده، کارهای بسیار مهمی انجام می دهد، طبعاً حضور او در عرصه‌هایی مانند اقتصاد، حقوق و مدیریت و ارائه راه حل برای مشکلات اقتصادی و آسیب های اجتماعی، موثر و راهگشا خواهد بود .
ایشان برخی مشکلات اقتصادی موجود را ناشی از کمبود تحقیق علمی دانستند و افزودند: با دانش نخبگانی می توان راه حلهای خوبی برای این مسائل یافت .

حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر اجرای کامل سند بسیار ارزشمند نقشه علمی کشور افزودند: حضور نخبگان جوان در عرصه علوم انسانی موجب می شود پرورش اندام علمی کشور به صورت متناسب صورت گیرد، نه اینکه یک بخش فوق العاده قوی باشد و بخشی دیگر ضعیف و کم جان .

رهبر انقلاب همراه بودن علم با فرهنگ صحیح انسان‌دوستی را زمینه ساز استفاده بشر از منافع حقیقی علم و دانش خواندند و یادآوری کردند: علم بسیار مهم و بسیار نافع هسته ای وقتی با فرهنگ غلط قدرت طلبی همراه شد، به تولید بمب هسته ای انجامید و به تهدید بزرگ دنیا و بشریت تبدیل شد .

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هسته ای تاکید کردند: ما با وجود اینکه می توانستیم در این راه قدم برداریم، بر اساس حکم اسلام عزیز کاربرد این سلاح را حرام قطعی شرعی اعلام کردیم، بنابراین هیچ دلیلی ندارد که برای تولید و نگه‌داشت سلاحی که استفاده از آن مطلقاً حرام است، هزینه کنیم .

ایشان پایبندی جدی به مبانی دینی و شرف ملی را دو الزام مجموعه های نخبگانی برشمردند و افزودند: دانشمند ایرانی وقتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی آمیخته می شود، عنصر راهبردیِ حیات ملت می شود و به کشور روح و توان می بخشد .
ایشان در زمینه ضرورت همراهی علم با فرهنگ صحیح افزودند: ما از شاگردی و یادگیری هیچ ابایی و ننگی نداریم اما نمی خواهیم دانشگاههای ما باز تولید «دانشگاههای امریکایی با همان فرهنگ غلط غربی» باشند .

رهبر معظم انقلاب با ابراز خرسندی از فضای ایرانی- اسلامیِ مجموعه های فعال در عرصه های سلولهای بنیادی، نانو، زیست فناوری و هسته ای گفتند نخبگان فعال در این زمینه ها، کار علمی را نوعی جهاد می دانند و این تفکر و نگرش در همه محیطهای دانشگاهی مورد نیاز است .

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع‌بندی این بخش از سخنانشان تاکید کردند: شرایط ما با شرایط دیگران متفاوت است. ما باید ایرانی بیندیشیم، ایرانی فکر کنیم و ایرانی زندگی کنیم که رعایت و اجرای الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی می تواند به این هدف کمک شایانی کند .
ایشان تقلید از فرهنگ دانشگاههای غربی را باعث از بین رفتن نوآوری و ابتکارات علمی خواندند و گفتند: تقلید از دیگران، نوزایی و نشاط حقیقی علمی را هم از بین می برد .

نخبگان و نقش نهادسازی
رهبر انقلاب اسلامی در ششمین نکته سخنان خود، جامعه نخبگانی را به ایفای نقش در زمینه دیپلماسی عمومی فراخواندند .

ایشان گردآوردن «نخبگان ایرانِ فرهنگیِ بزرگ» یعنی نخبگان قلمرو وسیع فرهنگ ایرانی در قرنهای گذشته را نمونه ای از ظرفیت بالقوه جامعه نخبگانی خواندند و افزودند: ارتباط گیری و گردآوری نخبگان منطقه غرب آسیا، جهان اسلام، محور مقاومت و حتی گردآوری نخبگان حق‌جوی عالم در همه کشورها از جمله امریکا و اروپا می تواند با نوعی نهادسازی به ارائه و ترویج «دانش پاک و با شرافت» و «اندیشه درست» منجر شود .

حضرت آیت الله خامنه ای، با نقد برخی کم‌کاری‌ها در ارائه راه سوم برخاسته از انقلاب اسلامی به جهانیان گفتند: راه ما نه سوسیالیستی است نه متکی بر لیبرال دمکراسی. ما به برکت اسلام راه سومی را به ملتها ارائه کرده ایم که باید بیش از پیش با سخن منطقی و عمل خود، دل ها را به این راه سودمند برای بشریت جذب کنیم و ملتها را از نفوذ روزافزون فرهنگ منحط غرب نجات دهیم .


ضرورت توجه و تبیین موفقیت‌های بزرگ

رهبر انقلاب در آخرین فراز سخنانشان در جمع دو هزار نخبه جوان بر ایجاد و گسترش امید تاکید کردند و گفتند: نخبگان، اساتید و پیشروان حرکت علمی نگذارند امید به وجود آمده برای پیشرفت علمی کشور دچار اختلال شود .


ایشان در همین زمینه افزودند: در کشور البته مشکلات مختلفی وجود دارد اما نباید این مشکلات را یک‌طرفه و بدون توجه به موفقیتها مدام مطرح و بر سر آن مرثیه خوانی کرد، چرا که در این صورت امید در دل جوانان کم فروغ می شود .
رهبر انقلاب اسلامی توجه و تبیین موفقیت‌های بزرگ را از وظایف نخبگان در قبال نسل جوان دانستند و افزودند: استعداد ایرانی بعد از انقلاب به‌وجود نیامده بلکه موهبتی همیشگی و خدادادی است، اما انقلاب با میدان دادن به این استعدادها، ایران را از حالت راکد و عقب افتاده و وابسته، به کشوری مستقل، در حال پیشرفت و برخوردار از موفقیتهای فراوان تبدیل کرد که باید به این واقعیات توجه کامل داشت .
ایشان نتایج «مقایسه پیشرفت‌های علمی دانشگاهها در چهل سال اخیر را با قبل از انقلاب» حیرت‌آور خواندند و افزودند: این حرکت عظیم البته در اول راه است، اما به فضل الهی و همت نخبگان و جوانان به اوج خواهد رسید و جوان ایرانی باید با این نگاه به آینده بنگرد .
حضرت آیت الله خامنه ای توکل، تقوا و معنویت را مایه امید حقیقی و روزافزون خواندند و به نخبگان جوان توصیه کردند: هرچه می توانید دل های پاکتان را پاک‌تر کنید و در حرف و عمل خداوند کریم را همواره مدنظر داشته باشید، آن وقت همراهی و یاری خدا را در پیشرفت مداوم احساس و درک خواهید کرد .
رهبر انقلاب در پایان سخنانشان با تکرار سخنان چند سال قبل خود یادآوری کردند: گفته ایم که باید به گونه ای پیشرفت کنیم که ۵۰ سال بعد هر نخبه ای و هر کسی که در جهان خواست تازه‌های علم را فرا بگیرد، ناچار به دانستن زبان فارسی باشد و تحقق این هدف، حتماً در دایره هوش و استعداد و همت ایرانی امکان پذیر است .

بیان دیدگاه‌ها از سوی نخبگان جوان


در این دیدار قبل از سخنان رهبر انقلاب ۱۲ تن از نخبگان و محققان رشته های مختلف، دیدگاههای خود را بیان کردند. آقایان :
-
سید علی موسوی- استادیار مهندسی پزشکی
-
یوسف قاسمی- دکترای حقوق و موسس شرکت دانش بنیان در زمینه خدمات حقوقی
-
محمد فدایی- دانشجوی دکترای مدیریت دولتی
-
عرفان صلواتی- پسادکترای ریاضی از دانشگاه امیرکبیر و دارنده مدال طلای المپیاد جهانی
-
مجتبی محصولی- دانشیار مهندسی عمران دانشگاه شریف
-
حسن انصاری فر- کارشناس ارشد فناوری اطلاعات
-
علی کاظمی تبریزی- دانشجوی دکترای صنایع چوب و کاغذ
-
رسول رجایی- دانشجوی دکترای مهندسی برق از دانشگاه تربیت مدرس
-
امید حاتمی- دانشجوی دکترای مدیریت
-
حسینعلی اخلاقی- دکترای مهندسی نفت
و خانم ها :
-
الهه شاکری- دانشجوی دکترای پژوهش هنر
-
سیده صدیقه مدنی- فوق تخصص بیماری های غدد از دانشگاه علوم پزشکی تهران
در سخنان خود بر این نکات تاکید کردند :
-
ضرورت اصلاح نگرشها به کارآفرینان نوآور در جامعه
-
لزوم حذف مقررات دست‌وپاگیر در جهت حمایت از نخبگان و مسیر پژوهشهای کاربردی
-
ضرورت سرمایه گذاری در رشته های علوم پایه
-
راه اندازی تلویزیون اینترنتی به منظور غلبه بر فقر تولید محتوا در فضای مجازی
-
انتقاد از شرایط دشوار کسب و کارهای جدید در کشور
-
لزوم رسیدگی به وضع مدارس سمپاد
-
حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و جلوگیری از متوقف کردن سلیقه ای فعالیت آنها
-
بیان پیشنهادهایی درخصوص اصلاح نظام اداری کشور
-
تاکید بر ساماندهی و ارتقاء فعالیتهای آموزش برون مدرسه ای همچون المپیادهای علمی
-
پیشنهاد تغییر معیار اختصاص بودجه به دانشگاهها و مراکز علمی کشور از شاخص «سرانه دانشجو- استاد» به شاخص کیفیِ «حل مسائل کشور»
-
ضرورت حرکت به سمت الگوهای جدید آموزشی بویژه «آموزشِ پژوهش‌محور» با اولویت کارآفرینی و افزایش رفاه اجتماعی
در پایان این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد .

پایان پیام/

لینک اصل خبر در سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    منبع خبر

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

    معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات